|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALPER TÜRKELİ (alperturkeli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Elektrik Tesislerinde Topraklama Yönetmeliği’nin ilgili maddelerini öğrenmek, yüksek ve alçak gerilim tesislerinde nasıl topraklama yapıldığını bilmek, topraklama iletkenlerinin ve topraklayıcıların akım taşım kapasitelerini hesaplamak, topraklama tasarımının esaslarını bilmek, gerekli ölçmelerin neler olduğunu öğrenmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | YG ve AG sistemlerindeki topraklama tesislerini birleştirmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Topraklayıcı malzemelerin tiplerini ve minimum boyutlarını seçmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak PÇ-14 Girişimcilik becerisini artırmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Topraklama iletkenlerinin ve topraklayıcıların akım taşım kapasitelerini hesaplamak. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Dokunma gerilimlerini ölçmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Topraklama için gerekli önlemleri almak. |
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Yeni tesis edilecek veya mevcut topraklama tesislerinde gerekli ölçmeleri yapmak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Çeşitli topraklayıcı tiplerinin hesabını yapmak. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Amaç, kapsam ve topraklamaya ilişkin temel tanımlar,Yüksek gerilim tesislerinde topraklama,Alçak gerilim tesislerinde topraklama,YG ve AG sistemlerinde topraklama tesislerinin birleştirilmesi ve AG tesislerinin, YG sistemleri ile toprak arasında meydana gelen arızalara karşı koruma,İletişim sistemleri ve bilgi işlem tesisleri için topraklama,Korozyon ve mekanik dayanım bakımından topraklayıcı malzemelerin tipleri ve minimum boyutları,Topraklama iletkenlerinin ve topraklayıcıların akım taşım kapasitelerinin hesaplanması,Dokunma gerilimi ve vücut akımı. Dokunma gerilimlerinin ölçülmesi,İşletme elemanlarının ve tesislerin topraklanması içim özel önlemler,Topraklama sistemlerinin tasarım esasları,Topraklayıcıların ve topraklama iletkenlerinin tesisi,Yeni tesis edilecek veya mevcut topraklama tesislerinde yapılacak ölçmeler,Çeşitli topraklayıcı tiplerine ilişkin hesaplama örnekleri,İzin verilen dokunma gerilimi dikkate alınarak yapılan doğru tasarımın kontrol edilmesi için örnekler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Amaç, kapsam ve topraklamaya ilişkin temel tanımlar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Yüksek gerilim tesislerinde topraklama. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Alçak gerilim tesislerinde topraklama. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | YG ve AG sistemlerinde topraklama tesislerinin birleştirilmesi ve AG tesislerinin, YG sistemleri ile toprak arasında meydana gelen arızalara karşı koruma. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | İletişim sistemleri ve bilgi işlem tesisleri için topraklama. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Korozyon ve mekanik dayanım bakımından topraklayıcı malzemelerin tipleri ve minimum boyutları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Topraklama iletkenlerinin ve topraklayıcıların akım taşım kapasitelerinin hesaplanması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Dokunma gerilimi ve vücut akımı. Dokunma gerilimlerinin ölçülmesi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | İşletme elemanlarının ve tesislerin topraklanması içim özel önlemler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Topraklama sistemlerinin tasarım esasları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Topraklayıcıların ve topraklama iletkenlerinin tesisi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Yeni tesis edilecek veya mevcut topraklama tesislerinde yapılacak ölçmeler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Çeşitli topraklayıcı tiplerine ilişkin hesaplama örnekleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | İzin verilen dokunma gerilimi dikkate alınarak yapılan doğru tasarımın kontrol edilmesi için örnekler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Elektrik Tesislerinde Topraklamalar Yönetmeliği, Ankara, 2004 (Yürürlük tarihi: 21 Ağustos 2001 tarih ve 24500 sayılı Resmi Gazete). | |
2 | Elektrik Tesislerinde Topraklama, Prof. Dr. Mustafa BAYRAM, Birsen Yayınevi, 2000. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 6 | 6 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |