|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞAKİR ŞİMŞİR (sakirsimsir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Haberleşme teorisi içinde sayısal haberleşmenin yerini, önemini ve kavramlarını öğrenmek, modülasyon türlerini tanımak. Modülatör yapılarını blok diyagramı olarak gösterebilmek ve Fourier Dönüşümü kullanarak zaman ve frekans bölgesi analizlerini yapabilmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Örnekleme teoremi ve bu teorem üzerinden sayısal modulasyon yöntemlerine ilişkin temel kavramları öğrenmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Önceden öğrendikleri Fourier Dönüşümünün bu ders içinde nerede yer aldığını görmek ve önemini kavramak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Anlatılan sayısal modülasyon sistemlerinin gelişim sürecini, birbirlerinden farkları ve üstünlüklerinin neler olduğunun farkında olmak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Verilen ödevlerle örneğin MATLAB kullanarak ders sırasında çözülen veya takip edilen kitapta verilen soruları çözerek bir bilgisayar programının çözümü nasıl kolaylaştırdığını görmek ve bu konuda beceri kazanmak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-7 Etkin iletişim kurma becerisini geliştirmek. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Darbe modülasyonu,örnekleme teoremi,Darbe genlik, darbe süresi, darbe yeri modülasyonu, kuantalama, kodlama, dönüştürücüler,Delta modülasyonu, doğrusal delta modülasyonu, adaptif delta modülasyonu,Sabit basamaklı adaptif delta modülasyonu, bit bellekli adaptif delta modülasyonu,Diferansiyel darbe kod modülasyonu,Temel band sayısal bilgi iletimi, sistemler, temel band işaretin spektrumu,Kodlama, kod çözme, alıcının modifikasyonu ve uyumlu filtreler,Simgeler arası girişim ve darbe şekillendirme,Temel band bilgi iletiminde bit hata oranı, ikili işaretler için bit hata olasılığı,Q-seviyeli işaretler için hata olasılığı,Hata olasılığı ile işaretin gürültüye oranı arasındaki ilişki, uyumlu filtre,Sayısal modülasyon sistemleri, genlik kaydırmalı anahtarlama, frekans kaydırmalı anahtarlama,Faz kaydırmalı anahtarlama,Diferansiyel faz kaydırmalı anahtarlama, Quadrature faz kaydırmalı anahtarlama. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Darbe modülasyonu,örnekleme teoremi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Darbe genlik, darbe süresi, darbe yeri modülasyonu, kuantalama, kodlama, dönüştürücüler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Delta modülasyonu, doğrusal delta modülasyonu, adaptif delta modülasyonu. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Sabit basamaklı adaptif delta modülasyonu, bit bellekli adaptif delta modülasyonu. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Diferansiyel darbe kod modülasyonu. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Temel band sayısal bilgi iletimi, sistemler, temel band işaretin spektrumu. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kodlama, kod çözme, alıcının modifikasyonu ve uyumlu filtreler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Simgeler arası girişim ve darbe şekillendirme. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Temel band bilgi iletiminde bit hata oranı, ikili işaretler için bit hata olasılığı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Q-seviyeli işaretler için hata olasılığı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Hata olasılığı ile işaretin gürültüye oranı arasındaki ilişki, uyumlu filtre. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Sayısal modülasyon sistemleri, genlik kaydırmalı anahtarlama, frekans kaydırmalı anahtarlama. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Faz kaydırmalı anahtarlama. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Diferansiyel faz kaydırmalı anahtarlama, Quadrature faz kaydırmalı anahtarlama. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Sayısal Haberleşme, Ahmet H.KAYRAN,Erdal PANAYIRCI,Ümit AYGÖLÜ,Sistem Yayıncılık, 1996. | |
2 | İletişim Kuramı, Haluk DERİN, Murat AŞKAR, ODTÜ Yayını,1987. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 8 | 8 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 6 | 6 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |