Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / EEM-413 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: EEM-413 Adı: SAYISAL HABERLEŞME Teorik+Uygulama: 3+1 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞAKİR ŞİMŞİR (sakirsimsir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Haberleşme teorisi içinde sayısal haberleşmenin yerini, önemini ve kavramlarını öğrenmek, modülasyon türlerini tanımak. Modülatör yapılarını blok diyagramı olarak gösterebilmek ve Fourier Dönüşümü kullanarak zaman ve frekans bölgesi analizlerini yapabilmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Örnekleme teoremi ve bu teorem üzerinden sayısal modulasyon yöntemlerine ilişkin temel kavramları öğrenmek. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Önceden öğrendikleri Fourier Dönüşümünün bu ders içinde nerede yer aldığını görmek ve önemini kavramak. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Anlatılan sayısal modülasyon sistemlerinin gelişim sürecini, birbirlerinden farkları ve üstünlüklerinin neler olduğunun farkında olmak. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Verilen ödevlerle örneğin MATLAB kullanarak ders sırasında çözülen veya takip edilen kitapta verilen soruları çözerek bir bilgisayar programının çözümü nasıl kolaylaştırdığını görmek ve bu konuda beceri kazanmak. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-7 Etkin iletişim kurma becerisini geliştirmek.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Darbe modülasyonu,örnekleme teoremi,Darbe genlik, darbe süresi, darbe yeri modülasyonu, kuantalama, kodlama, dönüştürücüler,Delta modülasyonu, doğrusal delta modülasyonu, adaptif delta modülasyonu,Sabit basamaklı adaptif delta modülasyonu, bit bellekli adaptif delta modülasyonu,Diferansiyel darbe kod modülasyonu,Temel band sayısal bilgi iletimi, sistemler, temel band işaretin spektrumu,Kodlama, kod çözme, alıcının modifikasyonu ve uyumlu filtreler,Simgeler arası girişim ve darbe şekillendirme,Temel band bilgi iletiminde bit hata oranı, ikili işaretler için bit hata olasılığı,Q-seviyeli işaretler için hata olasılığı,Hata olasılığı ile işaretin gürültüye oranı arasındaki ilişki, uyumlu filtre,Sayısal modülasyon sistemleri, genlik kaydırmalı anahtarlama, frekans kaydırmalı anahtarlama,Faz kaydırmalı anahtarlama,Diferansiyel faz kaydırmalı anahtarlama, Quadrature faz kaydırmalı anahtarlama.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Darbe modülasyonu,örnekleme teoremi. Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Darbe genlik, darbe süresi, darbe yeri modülasyonu, kuantalama, kodlama, dönüştürücüler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Delta modülasyonu, doğrusal delta modülasyonu, adaptif delta modülasyonu. Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Sabit basamaklı adaptif delta modülasyonu, bit bellekli adaptif delta modülasyonu. Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Diferansiyel darbe kod modülasyonu. Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Temel band sayısal bilgi iletimi, sistemler, temel band işaretin spektrumu. Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kodlama, kod çözme, alıcının modifikasyonu ve uyumlu filtreler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Simgeler arası girişim ve darbe şekillendirme. Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Temel band bilgi iletiminde bit hata oranı, ikili işaretler için bit hata olasılığı. Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Q-seviyeli işaretler için hata olasılığı. Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Hata olasılığı ile işaretin gürültüye oranı arasındaki ilişki, uyumlu filtre. Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Sayısal modülasyon sistemleri, genlik kaydırmalı anahtarlama, frekans kaydırmalı anahtarlama. Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Faz kaydırmalı anahtarlama. Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Diferansiyel faz kaydırmalı anahtarlama, Quadrature faz kaydırmalı anahtarlama. Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sayısal Haberleşme, Ahmet H.KAYRAN,Erdal PANAYIRCI,Ümit AYGÖLÜ,Sistem Yayıncılık, 1996.
2 İletişim Kuramı, Haluk DERİN, Murat AŞKAR, ODTÜ Yayını,1987.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 8 8
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 6 6
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 1 6 6
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 1 5
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 1 5
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 90