Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / EEM-421 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: EEM-421 Adı: SAYISAL İŞARET İŞLEME Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ALPER TÜRKELİ (alperturkeli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Ayrık zamanlı işaretlerin ve sistemlerin özelliklerinin öğrenilmesi Analog/Sayısal ve Sayısal/Analog dönüşüm işleminin aşamalarının tanıtmak. Örnekleme ve aliasing kavramları ile örnekleme teoreminin öğrenmek. Ayrık zamanlı sistemlerin matematiksel modellerini elde ederek çeşitli yöntemlerle çözümlerini gerçekleştirmek. Lineer ötelemeyle değişmeyen ayrık zamanlı sistemlerin Z dönüşümü kullanılarak analizinin yapılabilmesini sağlamak. Ayrık zamanlı işaretlerin ve sistemlerin Fourier kullanılarak frekans analizini gerçekleştirmek. Sayısal filtrelerin türlerini ve özelliklerini öğrenmek. Basit sayısal işaret işleme uygulamalarını ve sayısal filtrelerin tasarımını MATLAB programını kullanarak gerçekleştirmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ayrık zamanlı işaretlerin ve sistemlerin özelliklerini tanımak. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Analog/Sayısal ve Sayısal/Analog dönüştürücüleri incelemek. PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Z dönüşümü kullanarak ayrık zamanlı sistemlerin çıkışını elde etmek ve kararlılığını incelemek. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 FIR ve IIR sistemlerin özelliklerini tanımak. PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Ayrık zamanlı bir sistemin frekans analizini AZFD ve AFD kullanarak gerçekleştirmek. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Sayısal filtreleri incelemek. PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Sayısal filtrelerin dizaynında kullanılan yöntemleri açıklamak. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek.
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler,Analog/Sayısal Sayısal/Analog dönüşümü ve aşamaları,Lineer sabit katsayılı fark denklemlerinin çözümü,Z Dönüşümü, tanımı ve yakınsama bölgesi (ROC),Z dönüşümünün özellikleri,Ters Z dönüşümü ve lineer sabit katsayılı fark denklemlerinin Z dönüşümü kullanılarak çözümü,Ayrık zamanlı sistemlerde kararlılık,Ayrık zamanlı sistem yapıları ve ayrık zamanlı işaretlerin frekans domeni analizi,Ayrık Fourier Dönüşümü (AFD), tanımı ve özellikleri,Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümü (AZFD), tanımı ve özellikleri,Hızlı Fourier Dönüşümü (HFD), tanımı ve özellikleri,Sayısal filtre dizayn teknikleri,Sonsuz Süreli Dürtü Yanıtlı Filtre (IIR) Tasarımı,Sonlu Süreli Dürtü Yanıtlı Filtre (FIR) Tasarımı.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Analog/Sayısal Sayısal/Analog dönüşümü ve aşamaları. Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Lineer sabit katsayılı fark denklemlerinin çözümü. Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Z Dönüşümü, tanımı ve yakınsama bölgesi (ROC). Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Z dönüşümünün özellikleri. Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Ters Z dönüşümü ve lineer sabit katsayılı fark denklemlerinin Z dönüşümü kullanılarak çözümü. Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Ayrık zamanlı sistemlerde kararlılık. Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Ayrık zamanlı sistem yapıları ve ayrık zamanlı işaretlerin frekans domeni analizi. Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Ayrık Fourier Dönüşümü (AFD), tanımı ve özellikleri. Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümü (AZFD), tanımı ve özellikleri. Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Hızlı Fourier Dönüşümü (HFD), tanımı ve özellikleri. Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Sayısal filtre dizayn teknikleri. Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Sonsuz Süreli Dürtü Yanıtlı Filtre (IIR) Tasarımı. Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Sonlu Süreli Dürtü Yanıtlı Filtre (FIR) Tasarımı. Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sayısal İşaret İşleme, S. ERTÜRK, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2002.
2 Digital Signal Processing, A Computer-Based Approach, S. K. MITRA, McGraw-Hill, 2002.
3 Discrete-Time Signal Processing, A.V. OPPENHEIM, R. W. SCHAFER, Prentice Hall, New Jersey, 1989.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 2 10 20
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 12 24
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 1 12 12
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 1 5
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 1 5
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 150