|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALPER TÜRKELİ (alperturkeli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Ayrık zamanlı işaretlerin ve sistemlerin özelliklerinin öğrenilmesi Analog/Sayısal ve Sayısal/Analog dönüşüm işleminin aşamalarının tanıtmak. Örnekleme ve aliasing kavramları ile örnekleme teoreminin öğrenmek. Ayrık zamanlı sistemlerin matematiksel modellerini elde ederek çeşitli yöntemlerle çözümlerini gerçekleştirmek. Lineer ötelemeyle değişmeyen ayrık zamanlı sistemlerin Z dönüşümü kullanılarak analizinin yapılabilmesini sağlamak. Ayrık zamanlı işaretlerin ve sistemlerin Fourier kullanılarak frekans analizini gerçekleştirmek. Sayısal filtrelerin türlerini ve özelliklerini öğrenmek. Basit sayısal işaret işleme uygulamalarını ve sayısal filtrelerin tasarımını MATLAB programını kullanarak gerçekleştirmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Ayrık zamanlı işaretlerin ve sistemlerin özelliklerini tanımak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Analog/Sayısal ve Sayısal/Analog dönüştürücüleri incelemek. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Z dönüşümü kullanarak ayrık zamanlı sistemlerin çıkışını elde etmek ve kararlılığını incelemek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | FIR ve IIR sistemlerin özelliklerini tanımak. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Ayrık zamanlı bir sistemin frekans analizini AZFD ve AFD kullanarak gerçekleştirmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Sayısal filtreleri incelemek. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Sayısal filtrelerin dizaynında kullanılan yöntemleri açıklamak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler,Analog/Sayısal Sayısal/Analog dönüşümü ve aşamaları,Lineer sabit katsayılı fark denklemlerinin çözümü,Z Dönüşümü, tanımı ve yakınsama bölgesi (ROC),Z dönüşümünün özellikleri,Ters Z dönüşümü ve lineer sabit katsayılı fark denklemlerinin Z dönüşümü kullanılarak çözümü,Ayrık zamanlı sistemlerde kararlılık,Ayrık zamanlı sistem yapıları ve ayrık zamanlı işaretlerin frekans domeni analizi,Ayrık Fourier Dönüşümü (AFD), tanımı ve özellikleri,Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümü (AZFD), tanımı ve özellikleri,Hızlı Fourier Dönüşümü (HFD), tanımı ve özellikleri,Sayısal filtre dizayn teknikleri,Sonsuz Süreli Dürtü Yanıtlı Filtre (IIR) Tasarımı,Sonlu Süreli Dürtü Yanıtlı Filtre (FIR) Tasarımı. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Analog/Sayısal Sayısal/Analog dönüşümü ve aşamaları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Lineer sabit katsayılı fark denklemlerinin çözümü. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Z Dönüşümü, tanımı ve yakınsama bölgesi (ROC). | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Z dönüşümünün özellikleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Ters Z dönüşümü ve lineer sabit katsayılı fark denklemlerinin Z dönüşümü kullanılarak çözümü. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Ayrık zamanlı sistemlerde kararlılık. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ayrık zamanlı sistem yapıları ve ayrık zamanlı işaretlerin frekans domeni analizi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Ayrık Fourier Dönüşümü (AFD), tanımı ve özellikleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümü (AZFD), tanımı ve özellikleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Hızlı Fourier Dönüşümü (HFD), tanımı ve özellikleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Sayısal filtre dizayn teknikleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Sonsuz Süreli Dürtü Yanıtlı Filtre (IIR) Tasarımı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Sonlu Süreli Dürtü Yanıtlı Filtre (FIR) Tasarımı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Sayısal İşaret İşleme, S. ERTÜRK, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2002. | |
2 | Digital Signal Processing, A Computer-Based Approach, S. K. MITRA, McGraw-Hill, 2002. | |
3 | Discrete-Time Signal Processing, A.V. OPPENHEIM, R. W. SCHAFER, Prentice Hall, New Jersey, 1989. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 2 | 10 | 20 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 12 | 24 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 12 | 12 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |