Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / EEM-423 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: EEM-423 Adı: TELEVİZYON TEKNİĞİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ALPER TÜRKELİ (alperturkeli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Genel iletişim kuramı içinde televizyonun yeri, tarihçesi, gelişimi, kullanılan alıcı ve vericilerin yapısı, temel prensipleri, kameralar hakkında temel bilgileri edindirmektir. Gelecekte televizyon sistemlerinin ulaşabileceği durum hakkında yorum yapabilme yeteneği kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İletişim kuramı içinde işlenen modülasyon türlerinden hangilerinin televizyon yayınlarında kullanıldığını ve süperheterodin ilkesini gerekçeleriyle bilmek. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Görüntünün elektriksel işarete dönüştürülmesindeki mantık silsilesini kavramak, insan gözünün yapısal özelliklerinin bu prosedüre olan etkisini bilmek. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İletişimde bozulmanın ne olduğunu kavramak, hangi bozulmaların nasıl giderileceğini bilmek. PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Bant genişliği kavramını Fourier analizi bilgilerini kullanarak pekiştirmek, hangi işaretlerin bant genişliğinin ne olduğunu dalga şeklinden kabaca söyleyebilmek, bunun televizyon sisteminin tasarımında neleri etkilediğini kavramak. PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Renkli televizyon tasarımında siyah-beyaz televizyon sistemine uyumluluk nedeniyle olan kısıtları kavramak ve bunların yol açtığı teknik ve ekonomik sonuçları irdeleyebilmek. PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek.
PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Neden farklı televizyon sistemleri olduğunu, bu sistemlerin birbirinden fark ve üstünlüklerinin neler olduğunu ve başlangıçta hangi kaygılarla standarda gidilemediği konularında fikir sahibi olmak. PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Renkli ve siyah-beyaz tüpler ve kameralar hakkında çalışma prensipleri ve yapıları bazında bilgi sahibi olmak. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Renkli televizyon deney seti üzerinde simüle edilen arızaların tesbit edilmesi. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Frekans bölmeli çoklama, süperheterodin alıcı,Televizyon sistemleri, görüntünün elektriksel işarete dönüştürülmesi, tarama,Resimdeki bozulmalar, doğru akım yenilemesi, eşzamanlama işaretleri, doğrusal olmayan,Görüntü işaretinin analizi, bant genişliği ve dalga biçimi,Televizyonda modülasyon,Televizyon alıcıları, ayrı ses ve görüntü alıcılar, taşıyıcılar arası alıcılar,Renkli televizyon, uyumluluk, renkli resmin kodlanması, spektrumda yerleştirilmesi,NTSC, PAL, SECAM sistemleri ve kusurları,Elektron tüpleri, elektron demetinin saptırılması,Televizyon kamerası, siyah-beyaz kameralar, vidicon kamera,Yarı iletken kameralar, diyot dizili sistemler,Renkli kameralar, üç elemanlı renkli kameralar, tek elemanlı renkli kameralar,Gösterme elemanları, siyah-beyaz tüpler, saptırma, renkli resim tüpleri,Renkli televizyon deney seti üzerinde pratik çalışma.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Frekans bölmeli çoklama, süperheterodin alıcı. Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Televizyon sistemleri, görüntünün elektriksel işarete dönüştürülmesi, tarama. Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Resimdeki bozulmalar, doğru akım yenilemesi, eşzamanlama işaretleri, doğrusal olmayan. Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Görüntü işaretinin analizi, bant genişliği ve dalga biçimi. Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Televizyonda modülasyon. Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Televizyon alıcıları, ayrı ses ve görüntü alıcılar, taşıyıcılar arası alıcılar. Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Renkli televizyon, uyumluluk, renkli resmin kodlanması, spektrumda yerleştirilmesi. Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 NTSC, PAL, SECAM sistemleri ve kusurları. Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Elektron tüpleri, elektron demetinin saptırılması. Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Televizyon kamerası, siyah-beyaz kameralar, vidicon kamera. Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Yarı iletken kameralar, diyot dizili sistemler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Renkli kameralar, üç elemanlı renkli kameralar, tek elemanlı renkli kameralar. Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Gösterme elemanları, siyah-beyaz tüpler, saptırma, renkli resim tüpleri. Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Renkli televizyon deney seti üzerinde pratik çalışma. Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Televizyon Tekniği, Adnan ATAMAN, Avni MORGÜL, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2002.
2 İletişim Kuramı, Haluk DERİN, Murat AŞKAR, O.D.T.Ü. Müh. Fak., Yayın No: 63, 1979.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 1 10 10
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 13 26
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 1 5
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 1 5
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90