|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALPER TÜRKELİ (alperturkeli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Genel iletişim kuramı içinde televizyonun yeri, tarihçesi, gelişimi, kullanılan alıcı ve vericilerin yapısı, temel prensipleri, kameralar hakkında temel bilgileri edindirmektir. Gelecekte televizyon sistemlerinin ulaşabileceği durum hakkında yorum yapabilme yeteneği kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İletişim kuramı içinde işlenen modülasyon türlerinden hangilerinin televizyon yayınlarında kullanıldığını ve süperheterodin ilkesini gerekçeleriyle bilmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Görüntünün elektriksel işarete dönüştürülmesindeki mantık silsilesini kavramak, insan gözünün yapısal özelliklerinin bu prosedüre olan etkisini bilmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | İletişimde bozulmanın ne olduğunu kavramak, hangi bozulmaların nasıl giderileceğini bilmek. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Bant genişliği kavramını Fourier analizi bilgilerini kullanarak pekiştirmek, hangi işaretlerin bant genişliğinin ne olduğunu dalga şeklinden kabaca söyleyebilmek, bunun televizyon sisteminin tasarımında neleri etkilediğini kavramak. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Renkli televizyon tasarımında siyah-beyaz televizyon sistemine uyumluluk nedeniyle olan kısıtları kavramak ve bunların yol açtığı teknik ve ekonomik sonuçları irdeleyebilmek. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Neden farklı televizyon sistemleri olduğunu, bu sistemlerin birbirinden fark ve üstünlüklerinin neler olduğunu ve başlangıçta hangi kaygılarla standarda gidilemediği konularında fikir sahibi olmak. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Renkli ve siyah-beyaz tüpler ve kameralar hakkında çalışma prensipleri ve yapıları bazında bilgi sahibi olmak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Renkli televizyon deney seti üzerinde simüle edilen arızaların tesbit edilmesi. |
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Frekans bölmeli çoklama, süperheterodin alıcı,Televizyon sistemleri, görüntünün elektriksel işarete dönüştürülmesi, tarama,Resimdeki bozulmalar, doğru akım yenilemesi, eşzamanlama işaretleri, doğrusal olmayan,Görüntü işaretinin analizi, bant genişliği ve dalga biçimi,Televizyonda modülasyon,Televizyon alıcıları, ayrı ses ve görüntü alıcılar, taşıyıcılar arası alıcılar,Renkli televizyon, uyumluluk, renkli resmin kodlanması, spektrumda yerleştirilmesi,NTSC, PAL, SECAM sistemleri ve kusurları,Elektron tüpleri, elektron demetinin saptırılması,Televizyon kamerası, siyah-beyaz kameralar, vidicon kamera,Yarı iletken kameralar, diyot dizili sistemler,Renkli kameralar, üç elemanlı renkli kameralar, tek elemanlı renkli kameralar,Gösterme elemanları, siyah-beyaz tüpler, saptırma, renkli resim tüpleri,Renkli televizyon deney seti üzerinde pratik çalışma. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Frekans bölmeli çoklama, süperheterodin alıcı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Televizyon sistemleri, görüntünün elektriksel işarete dönüştürülmesi, tarama. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Resimdeki bozulmalar, doğru akım yenilemesi, eşzamanlama işaretleri, doğrusal olmayan. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Görüntü işaretinin analizi, bant genişliği ve dalga biçimi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Televizyonda modülasyon. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Televizyon alıcıları, ayrı ses ve görüntü alıcılar, taşıyıcılar arası alıcılar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Renkli televizyon, uyumluluk, renkli resmin kodlanması, spektrumda yerleştirilmesi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | NTSC, PAL, SECAM sistemleri ve kusurları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Elektron tüpleri, elektron demetinin saptırılması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Televizyon kamerası, siyah-beyaz kameralar, vidicon kamera. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Yarı iletken kameralar, diyot dizili sistemler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Renkli kameralar, üç elemanlı renkli kameralar, tek elemanlı renkli kameralar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Gösterme elemanları, siyah-beyaz tüpler, saptırma, renkli resim tüpleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Renkli televizyon deney seti üzerinde pratik çalışma. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Televizyon Tekniği, Adnan ATAMAN, Avni MORGÜL, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2002. | |
2 | İletişim Kuramı, Haluk DERİN, Murat AŞKAR, O.D.T.Ü. Müh. Fak., Yayın No: 63, 1979. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 1 | 10 | 10 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 13 | 26 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |