Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / EEM-433 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: EEM-433 Adı: ENDÜSTRİYEL ÖLÇME Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı GÖKSEL GÖKKUŞ (gokselgokkus@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Endüstride değişik büyüklüklerin (hız, sıcaklık, pozisyon basınç v.s) dönüştürücüler yardımıyla elektriksel olarak algılanarak ölçümünün nasıl yapılabileceğini devrelerin çalışma prensiplerini de göstererek öğrenciye aktarmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dönüştürücüleri tanıtmak, potansiyometreler kullanılarak yer değiştirme ölçmek. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 LVDT’nin yapısını tanıtmak. Basınç dönüştürücülerini göstermek ve potansiyometre ve LVDT kullanarak basıncı elektriksel sinyale dönüştürmek. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sıcaklık algılayıcılarını tanıtmak. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Pozisyon ölçüm sistemlerini açıklamak tanıtmak ve optik olarak pozisyon ölçmek. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 İvmeölçerleri tanıtmak. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Nemölçerleri tanıtmak. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Akışkan hız yöntemlerini tanıtmak ve elektroakustik, elektromanyetik ve dirençler yardımıyla akışkan hızı ölçmek. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dönüştürücüler (Transducerler), Potansiyometreler,Lineer değişkenli diferansiyel transformatörler (LVDT),Basınç dönüştürücüleri,Basınç dönüştürücüleri, Sıcaklık algılayıcıları,Sıcaklık algılayıcıları: Termokupl’lar,Termistörler ve resistif sıcaklık algılayıcıları,Optik pozisyon ölçümü, gerilme ölçerler,İvme ölçerler, nem ölçerler,Akışkan hızı ölçümü: Elektro akustik yöntemle elektromanyetik yöntemler,Elektromanyetik yöntemle akışkan hızı ölçümü, Boğazlı akışmetre ile ölçüm, Termistörler yardımıyla hız ölçümü.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dönüştürücüler (Transducerler), Potansiyometreler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Lineer değişkenli diferansiyel transformatörler (LVDT). Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Basınç dönüştürücüleri. Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Basınç dönüştürücüleri, Sıcaklık algılayıcıları. Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Sıcaklık algılayıcıları: Termokupl’lar. Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Termistörler ve resistif sıcaklık algılayıcıları. Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Termistörler ve resistif sıcaklık algılayıcıları. Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Optik pozisyon ölçümü, gerilme ölçerler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 İvme ölçerler, nem ölçerler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 İvme ölçerler, nem ölçerler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Akışkan hızı ölçümü: Elektro akustik yöntemle elektromanyetik yöntemler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Akışkan hızı ölçümü: Elektro akustik yöntemle elektromanyetik yöntemler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Elektromanyetik yöntemle akışkan hızı ölçümü, Boğazlı akışmetre ile ölçüm. Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Termistörler yardımıyla hız ölçümü. Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Modern Industrial Electronics, Timothy J. MALONEY, Prentice Hall, 1996.
2 Endüstriyel Ölçme ve Kalibrasyon, İsmail BİNİCİ, Birsen Yayınevi, 2001.
3 Fundamentals of Electrical Measurements, C. T. BALDWIN, Harap, London, 1973.
4 Akışkan Hızının Elektronik Yöntemlerle Ölçülmesi, Sedat SÜNTER, Fen Bilimleri, 1989.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 5 5
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 5 5
       c) Performans Ödevi 1 5 5
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 1 9 9
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 1 12 12
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 1 5
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 1 5
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90