|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | GÖKSEL GÖKKUŞ (gokselgokkus@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Endüstride değişik büyüklüklerin (hız, sıcaklık, pozisyon basınç v.s) dönüştürücüler yardımıyla elektriksel olarak algılanarak ölçümünün nasıl yapılabileceğini devrelerin çalışma prensiplerini de göstererek öğrenciye aktarmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Dönüştürücüleri tanıtmak, potansiyometreler kullanılarak yer değiştirme ölçmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | LVDT’nin yapısını tanıtmak. Basınç dönüştürücülerini göstermek ve potansiyometre ve LVDT kullanarak basıncı elektriksel sinyale dönüştürmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Sıcaklık algılayıcılarını tanıtmak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Pozisyon ölçüm sistemlerini açıklamak tanıtmak ve optik olarak pozisyon ölçmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | İvmeölçerleri tanıtmak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Nemölçerleri tanıtmak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 | Akışkan hız yöntemlerini tanıtmak ve elektroakustik, elektromanyetik ve dirençler yardımıyla akışkan hızı ölçmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Dönüştürücüler (Transducerler), Potansiyometreler,Lineer değişkenli diferansiyel transformatörler (LVDT),Basınç dönüştürücüleri,Basınç dönüştürücüleri, Sıcaklık algılayıcıları,Sıcaklık algılayıcıları: Termokupl’lar,Termistörler ve resistif sıcaklık algılayıcıları,Optik pozisyon ölçümü, gerilme ölçerler,İvme ölçerler, nem ölçerler,Akışkan hızı ölçümü: Elektro akustik yöntemle elektromanyetik yöntemler,Elektromanyetik yöntemle akışkan hızı ölçümü, Boğazlı akışmetre ile ölçüm, Termistörler yardımıyla hız ölçümü. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Dönüştürücüler (Transducerler), Potansiyometreler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 2 | Lineer değişkenli diferansiyel transformatörler (LVDT). | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 3 | Basınç dönüştürücüleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 4 | Basınç dönüştürücüleri, Sıcaklık algılayıcıları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 5 | Sıcaklık algılayıcıları: Termokupl’lar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 6 | Termistörler ve resistif sıcaklık algılayıcıları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 7 | Termistörler ve resistif sıcaklık algılayıcıları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Optik pozisyon ölçümü, gerilme ölçerler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 10 | İvme ölçerler, nem ölçerler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 11 | İvme ölçerler, nem ölçerler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 12 | Akışkan hızı ölçümü: Elektro akustik yöntemle elektromanyetik yöntemler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 13 | Akışkan hızı ölçümü: Elektro akustik yöntemle elektromanyetik yöntemler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 14 | Elektromanyetik yöntemle akışkan hızı ölçümü, Boğazlı akışmetre ile ölçüm. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 15 | Termistörler yardımıyla hız ölçümü. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Modern Industrial Electronics, Timothy J. MALONEY, Prentice Hall, 1996. | |
| 2 | Endüstriyel Ölçme ve Kalibrasyon, İsmail BİNİCİ, Birsen Yayınevi, 2001. | |
| 3 | Fundamentals of Electrical Measurements, C. T. BALDWIN, Harap, London, 1973. | |
| 4 | Akışkan Hızının Elektronik Yöntemlerle Ölçülmesi, Sedat SÜNTER, Fen Bilimleri, 1989. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 5 | 5 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 5 | 5 |
| c) Performans Ödevi | 1 | 5 | 5 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 1 | 9 | 9 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 12 | 12 |
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||