|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HASAN YAVUZER (hasanyavuzer@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Din ve toplum hakkında bilgi vermek, dinin topluma ve toplumun dine etkileri ile din ve toplum ilişkilerini sosyolojik açıdan ele almaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Din ve toplum hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-9 9-Sosyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Din sosyolojisinin konusu ve metodu hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir. PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
|
DÖÇ-3 | Din Toplum ilişkisi hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. PÇ-10 10-Sosyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. |
Sözlü Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Din ve toplum hakkında bilgi verilecek, din ve toplum ilişkisi ele alınacaktır. Din Sosyolojisi ve onun tarihçesi ile konusu ve metodu anlatılacaktır. Dini tecrübe ve onun anlatım biçimleri, dinin diğer sosyal kurumlarla fonksiyonel ilişkileri incelenecektir. Din ve toplum, dini gruplar, sosyal tabakalaşma ve farklılaşma, din ve sosyal değişme, din ve sosyal bütünleşme konuları ele alınacaktır. Dini otorite, din devlet ilişkileri, dini kurum ve kuruluşlar, Diyanet İşleri Başkanlığı ve Alevilik Bektaşilik hakkında bilgi verilecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dinler ve toplumlar hakkında genel bilgiler | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
2 | Din ve toplum ilişkisi | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
3 | Gündelik Hayatta Din | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
4 | Dini Gruplar | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
5 | Yaşlılıkta Din Algısı | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
6 | Gençlikte Din Algısı | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
7 | Din ve Toplumsal Bütünleşme ve Ayrışma | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
8 | Ara Sınav | |
9 | Toplumsal Değişme ve Din | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
10 | Dini tecrübenin ifade şekilleri | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
11 | Dini otorite tipleri, din devlet ilişkileri | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
12 | Dinin Sosyal, Kültürel ve Ekonomik Hayata Etkisi | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
13 | Diyanet İşleri Başkanlığı ve Din Hizmetleri | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
14 | Diyanet İşleri Başkanlığının görev ve sorumluluklarının din sosyolojisi yönünden analizi | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
15 | Hacı Bektaş Veli ve Alevilik Bektaşilik | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Arnulf Zitelman; Dünya Dinleri, (Çev. Nafer Ermiş), İnkılâp Yayınevi, İstanbul | |
2 | Anthony Giddens; Sosyoloji, Ayraç Yayınevi | |
3 | Hasan YAVUZER; Çağdaş Din Hizmeti ve Diyanet İşleri Başkanlığı, Laçin Yayınevi, Kayseri 2006 | |
4 | Abdurrahman Kurt; Din Sosyolojisi, Sentez Yayıncılık, İstanbul 2012 | |
5 | Ünver Günay; Din Sosyolojisi, İnsan Yayınları, İstanbul 2005 | |
6 | Mehmet Sait Doğan ve diğerleri,;Sosyoloji Çarşısı; e Yazı yayınları | |
7 | Phil Zuckerman; Din Sosyolojisine Giriş, (Çev. İhsan Çapcıoğlu- Halil Aydınalp), Birleşik Kitabevi, Ankara 2006 | |
8 | Toplum Bilimleri Dergisi | |
9 | Akyüz ve Çapçıoğlu. Din Sosyolojisi. Grafiker Yay, Ankara | |
10 | Arslantürk Z. Din Sosyolojisine Giriş, Çamlıca yay, İstanbul | |
11 | Akyüz ve Çapçıoğlu. Ana Başlıklarıyla Din Sosyolojisi. Gündüz yay, Ankara | |
12 | Usta, N. Din ve Toplum Yazıları. Platin, Ankara | |
13 | Karaman, F. Din ve Sosyal Hayat, DİB yay, Ankara | |
14 | Günay, Ü. (2001). Çağdaş Türkiye'de Din, Toplum, Kültür, Gelenek ve Değişme. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 1(2), 1. | |
15 | Keskin, M. (2004). Din ve toplum ilişkileri üzerine bir genelleme. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 4(3), 7-21. | |
16 | Coşkun, H. (2017). Küreselleşme Sürecinde Din. Gaziosmanpaşa Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(2), 115-134. | |
17 | Cebeci, S. (2008). Milli kimlik bağlamında din-kültür ilişkisi. Akademik İncelemeler Dergisi, 3(2), 1-11. | |
18 | Güneş, A. (2014). Sosyolojik olarak din ve toplum ilişkileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 153-164. | |
19 | Hasan YAVUZER; Hacıbektaş Yöresi Bektaşi İnançlarının Din Sosyolojisi Yönünden İncelenmesi, Yüksek Lisans Tez, Erciyes Üniv. Sosyal Bilimler Enst. 1993 KAYSERİ | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kaynak kitaplar ve makaleler, bilgisayar, tahta, tahta kalemi |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 3 | 14 | 42 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 177 |