|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MAZHAR BAĞLI (mazharbagli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bireyler ve toplumlar arası iletişimi ele almak ve iletişimin toplumsal boyutunun önemine değinerek sosyolojik açıdan toplumsal bir kurum olarak nasıl ele alınıp inceleneceğini göstermek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sosyolojinin inceleme ve araştırma alanları hakkında bilgi sahibi olup kitle iletişim kuramlarını bilir. |
PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-4 4-Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir. PÇ-9 9-Sosyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
|
DÖÇ-2 | Küresel siyasette, yapılar, aktörler, kurumlar ve kültür gibi etkenler arasındaki ilişkileri kapsayan kuramsal tartışmaları yorumlayabilir, uluslararası sistemin temel dinamiklerindeki süreklilikler ve değişiklikleri tespit edebilir. |
PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. PÇ-10 10-Sosyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. |
|
DÖÇ-3 | Bölgesel ve küresel konuları, sorunları tanımlayabilir, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. |
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir. PÇ-7 7-Sosyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. PÇ-8 8-Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir. |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
İletişim araştırmaları ve kuramlarının, iletişimi sosyolojik bağlamda açıklamak açısından ne tür yetersizlikler gösterdiği ortaya koyulduktan sonra konuyla ilgili bütün dönemlere ve gelişmelere karşılık verebilecek yeni bir açıklama önerisi getirilmektedir. İletişimin toplumla olan bağlantısı üzerinde durulup, konunun toplumsal temelleri toplum yaşamının başlangıcına dayanılarak açıklanmakta ve geliştirilen açıklama modelinin geçerliliğini çeşitli tarihsel dönemlerde sınamak için değişik uygarlıklardaki iletişim sistemleri ele alınmaktadır. Ayrıca günümüz dünyasında iletişimin aldığı görünüm üzerinde durulmaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin ve ders tanıtım bilgilerinin sunulması | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
2 | İletişim ve Toplum-I | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
3 | İletişim ve Toplum II | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
4 | Kitle iletişim kuramları-I | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
5 | Kitle iletişim kuramları-II | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
6 | Kitle iletişim kuramları-III | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
7 | Liberal iletişim kuramları- I | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Liberal iletişim kuramları –II | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
10 | Eleştirel kitle iletişim kuramları-I | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
11 | Eleştirel kitle iletişim kuramları –II | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
12 | Yeni dünya düzeni ve küreselleşme | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
13 | Medya ve çokkültürlülük | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
14 | Günümüzde modern iletişimin özellikleri I | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
15 | Günümüzde modern iletişimin özellikleri II | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Maigret, Eric. (2014). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları. | |
2 | Özensel, Ertan; Bağlı, Mazhar. (2015). Çok kültürlü Vatandaşlık Kanadalı Türklerin Aidiyet Çabaları ve Değer Yapıları. Konya: Çizgi Yayınları. | |
3 | Bağlı, Mazhar. (2013). Haldun’un Gölgesi. İstanbul: Profil Yayıncılık. | |
4 | Bağlı, Mazhar. (2005). Kentleşme Tarihi ve Diyarbakır Kentsel Gelişimi. Ankara: Bilim Adamı Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 15 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 14 | 56 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 14 | 42 |
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 171 |