Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / SOS 533 - SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: SOS 533 Adı: KİTLE İLETİŞİM KURAMLARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MAZHAR BAĞLI (mazharbagli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bireyler ve toplumlar arası iletişimi ele almak ve iletişimin toplumsal boyutunun önemine değinerek sosyolojik açıdan toplumsal bir kurum olarak nasıl ele alınıp inceleneceğini göstermek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sosyolojinin inceleme ve araştırma alanları hakkında bilgi sahibi olup kitle iletişim kuramlarını bilir. PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-4 4-Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir.
PÇ-9 9-Sosyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
DÖÇ-2 Küresel siyasette, yapılar, aktörler, kurumlar ve kültür gibi etkenler arasındaki ilişkileri kapsayan kuramsal tartışmaları yorumlayabilir, uluslararası sistemin temel dinamiklerindeki süreklilikler ve değişiklikleri tespit edebilir. PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
PÇ-10 10-Sosyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
DÖÇ-3 Bölgesel ve küresel konuları, sorunları tanımlayabilir, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir.
PÇ-7 7-Sosyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÇ-8 8-Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İletişim araştırmaları ve kuramlarının, iletişimi sosyolojik bağlamda açıklamak açısından ne tür yetersizlikler gösterdiği ortaya koyulduktan sonra konuyla ilgili bütün dönemlere ve gelişmelere karşılık verebilecek yeni bir açıklama önerisi getirilmektedir. İletişimin toplumla olan bağlantısı üzerinde durulup, konunun toplumsal temelleri toplum yaşamının başlangıcına dayanılarak açıklanmakta ve geliştirilen açıklama modelinin geçerliliğini çeşitli tarihsel dönemlerde sınamak için değişik uygarlıklardaki iletişim sistemleri ele alınmaktadır. Ayrıca günümüz dünyasında iletişimin aldığı görünüm üzerinde durulmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin ve ders tanıtım bilgilerinin sunulması Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
2 İletişim ve Toplum-I Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
3 İletişim ve Toplum II Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
4 Kitle iletişim kuramları-I Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
5 Kitle iletişim kuramları-II Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
6 Kitle iletişim kuramları-III Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
7 Liberal iletişim kuramları- I Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Liberal iletişim kuramları –II Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
10 Eleştirel kitle iletişim kuramları-I Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
11 Eleştirel kitle iletişim kuramları –II Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
12 Yeni dünya düzeni ve küreselleşme Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
13 Medya ve çokkültürlülük Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Günümüzde modern iletişimin özellikleri I Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Günümüzde modern iletişimin özellikleri II Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Maigret, Eric. (2014). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları.
2 Özensel, Ertan; Bağlı, Mazhar. (2015). Çok kültürlü Vatandaşlık Kanadalı Türklerin Aidiyet Çabaları ve Değer Yapıları. Konya: Çizgi Yayınları.
3 Bağlı, Mazhar. (2013). Haldun’un Gölgesi. İstanbul: Profil Yayıncılık.
4 Bağlı, Mazhar. (2005). Kentleşme Tarihi ve Diyarbakır Kentsel Gelişimi. Ankara: Bilim Adamı Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 15 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 1 3
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 14 56
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 14 42
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 171