|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ERTAN ÖZENSEL (ertanozensel@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Köy Sosyolojisinin kavram ve kapsamını, tarihsel gelişme sürecini ortaya koymak. Türkiye’de köy sosyoloji biliminin gelişimi, tarihsel sürecini tanıtmak. Köy sosyolojinin temel kavramlarını ve diğer bilim dalları ile ilişkisini ortaya koymak. Toplumlar arası ilişkileri, örgütlenmeleri ortaya koymak. Kırsal toplumların ülke ekonomisi, kültürü içindeki yerini ve önemini ortaya koymak. Kırsal toplumların aile, din, kültür, evlenme, yerleşim ve yaşam biçimlerini irdelemek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Genelde sosyolojinin, özelde ise köy sosyolojisinin temel özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir. |
|
DÖÇ-2 | Köy sosyolojisinin ülke kalkınmasındaki yeri ve önemini açıklayabilir. |
PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. PÇ-6 6-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. PÇ-8 8-Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir. |
|
DÖÇ-3 | Kırsal bölgelerin toplumsal özelliklerini tartışabilir. |
PÇ-4 4-Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir. PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kırsal ve kentsel ayrımda kullanılan ölçütler, Köy sosyolojisinin konusu ve önemi, köy tipleri, Türkiye’de kırdan kente göç, Türkiye’de yapılmış köy araştırmaları, yöntem ve teknikleri, öğrencilerle örnek köy gezisi ve araştırmasının yapılması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Köy Sosyolojisinin anlamı, alanı, kapsamı ve tanımı | Ders İçeriğini İnceleme |
2 | Diğer ülkelerde köy sosyolojisi | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
3 | Türkiye’de köy sosyolojisi | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
4 | Köy-kent ayrımı | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
5 | Köyde toplumsal yaşam ve toplumsal değişim | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
6 | Kırsal yerleşme tipleri | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
7 | Köyde küçük aile işletmeleri ve işbölümü | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Köy yönetim örgütlenmesi | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
10 | Köyde nüfus hareketleri ve köyden kente göç | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
11 | Bölgeler arası kalkınmışlık farkı, bölgesel kalkınma | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
12 | GAP (Güneydoğu Anadolu Projesi) | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
13 | Avrupa Birliği OTP (Ortak Tarım Politikası) ve ülkemize etkileri | Sözlü anlatım, öğrenci sunumu, soru-cevap |
14 | Tarımda endüstrileşme | Sözlü anlatım, öğrenci sunumu, soru-cevap |
15 | Genel Değerlendirme | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Özensel, Ertan. (2018). Kır Sosyolojisi: Türkiye’de Kırsal Yapıların Dönüşümü. Konya: Çizgi Kitabevi. | |
2 | Wolf, Eric R. (2000). Köylüler. (çev.Abdulkerim SÖNMEZ). Ankara: İmge Kitabevi. | |
3 | Akşit, Bahattin. (1985). Köy, Kasaba ve Kentlerde Toplumsal Değişme. Ankara: Turhan Kitabevi. | |
4 | Türkdoğan, Orhan. (2006). Türkiye’de Köy Sosyolojisi. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık. | |
5 | Gezgin, M. Fikret. (1997). Sosyal Yapı Açısından Genel Sosyoloji Köy Sosyolojisi İlişkileri. İstanbul: İ. Ü. Basımevi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kaynak kitaplar ve seçilmiş makaleler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 3 | 14 | 42 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 178 |