Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / SOS 508 - SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: SOS 508 Adı: KÖY SOSYOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ERTAN ÖZENSEL (ertanozensel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Köy Sosyolojisinin kavram ve kapsamını, tarihsel gelişme sürecini ortaya koymak. Türkiye’de köy sosyoloji biliminin gelişimi, tarihsel sürecini tanıtmak. Köy sosyolojinin temel kavramlarını ve diğer bilim dalları ile ilişkisini ortaya koymak. Toplumlar arası ilişkileri, örgütlenmeleri ortaya koymak. Kırsal toplumların ülke ekonomisi, kültürü içindeki yerini ve önemini ortaya koymak. Kırsal toplumların aile, din, kültür, evlenme, yerleşim ve yaşam biçimlerini irdelemek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Genelde sosyolojinin, özelde ise köy sosyolojisinin temel özelliklerini açıklayabilir. PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir.
DÖÇ-2 Köy sosyolojisinin ülke kalkınmasındaki yeri ve önemini açıklayabilir. PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
PÇ-6 6-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ-8 8-Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir.
DÖÇ-3 Kırsal bölgelerin toplumsal özelliklerini tartışabilir. PÇ-4 4-Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir.
PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kırsal ve kentsel ayrımda kullanılan ölçütler, Köy sosyolojisinin konusu ve önemi, köy tipleri, Türkiye’de kırdan kente göç, Türkiye’de yapılmış köy araştırmaları, yöntem ve teknikleri, öğrencilerle örnek köy gezisi ve araştırmasının yapılması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Köy Sosyolojisinin anlamı, alanı, kapsamı ve tanımı Ders İçeriğini İnceleme
2 Diğer ülkelerde köy sosyolojisi Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
3 Türkiye’de köy sosyolojisi Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
4 Köy-kent ayrımı Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
5 Köyde toplumsal yaşam ve toplumsal değişim Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
6 Kırsal yerleşme tipleri Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
7 Köyde küçük aile işletmeleri ve işbölümü Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Köy yönetim örgütlenmesi Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
10 Köyde nüfus hareketleri ve köyden kente göç Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
11 Bölgeler arası kalkınmışlık farkı, bölgesel kalkınma Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
12 GAP (Güneydoğu Anadolu Projesi) Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
13 Avrupa Birliği OTP (Ortak Tarım Politikası) ve ülkemize etkileri Sözlü anlatım, öğrenci sunumu, soru-cevap
14 Tarımda endüstrileşme Sözlü anlatım, öğrenci sunumu, soru-cevap
15 Genel Değerlendirme Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özensel, Ertan. (2018). Kır Sosyolojisi: Türkiye’de Kırsal Yapıların Dönüşümü. Konya: Çizgi Kitabevi.
2 Wolf, Eric R. (2000). Köylüler. (çev.Abdulkerim SÖNMEZ). Ankara: İmge Kitabevi.
3 Akşit, Bahattin. (1985). Köy, Kasaba ve Kentlerde Toplumsal Değişme. Ankara: Turhan Kitabevi.
4 Türkdoğan, Orhan. (2006). Türkiye’de Köy Sosyolojisi. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
5 Gezgin, M. Fikret. (1997). Sosyal Yapı Açısından Genel Sosyoloji Köy Sosyolojisi İlişkileri. İstanbul: İ. Ü. Basımevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kaynak kitaplar ve seçilmiş makaleler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 1 3
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 3 14 42
0
0
Toplam İş Yükü 178