|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MAZHAR BAĞLI (mazharbagli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Küreselleşme süreçlerinin olumlu ve olumsuz taraflarını, etki alanlarını ve olası sonuçlarını içeren kuramsal tartışmaları ele almaktır. Bu tartışmalarda yer alan kuramcıların görüşlerini tartışarak küreselleşmenin ulus devletler, ekonomiler ve kültürler üzerindeki olası etkilerini değerlendirmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Küreselleşme ile ilgili kavramları, küreselleşme süreçlerinin içeriklerini, olumlu ve olumsuz yönleri ile tartışabilecek. |
PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Küreselleşme literatüründe yer alan kuramsal tartışmaları değerlendirebilecek. |
PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. PÇ-6 6-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. PÇ-8 8-Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Dünya çapında ve Türkiye’de yaşanan ekonomik ve kültürel olayları, küreselleşme literatüründe kullanılan kavramlar ışığında ele alıp tartışabilecek. |
PÇ-4 4-Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir. PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ders, küreselleşme süreçlerinin kavramsallaştırılması, başlangıç zamanı, olumlu ya da olumsuz tarafları ile ilgili kuramsal tartışmaları ve bu tartışmalardan temellenen kavramları içerir. Bunlara ek olarak, küreselleşmenin ulus devletler, kültürler ve ekonomiler üzerindeki etkisi tartışılarak söz konusu içeriklere Türkiye’den örnekler verilir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Küreselleşme ile ilgili başlıca kavramlar | Ders içeriğini inceleme |
2 | Küreselleşmenin başlangıcı ve kapsayıcılığı ile ilgili tartışmalar | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
3 | Küreselleşme kuram ve tartışmaları: Aşırı Küreselleşmeci Görüş | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
4 | K. Ohmae’nin, W. Greider’ın ve M. Waters’ın yaklaşımları | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
5 | Aşırı Küreselleşmeci Görüş: İyimser ve Kötümser Yaklaşımlar | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
6 | Küreselleşme kuram ve tartışmaları: Şüpheci Görüş | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
7 | Huntington’ın, Hirst ve Thomson’ın yaklaşımları | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Küreselleşme kuram ve tartışmaları: Dönüşümcü Görüş | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
10 | Giddens’ın ve Castells’in yaklaşımları | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
11 | Küreselleşme ve Ulus Devlet | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
12 | Küreselleşme ve Ülke Ekonomileri | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
13 | Küreselleşme ve Dünya Kültürleri | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
14 | Küreselleşme | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
15 | FİNAL | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Giddens, Anthony. (2000). Elimizden Kaçıp Giden Dünya. (çev. O. Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. | |
2 | Greider, William. (2003). Tek Dünya: Küresel Kapitalizmin Manik Mantığı. (çev. Yavuz Alogan). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları. | |
3 | Held, David. (der.) (2000). A Globalizing World: Culture, Economics, Politics. London: Routledge. | |
4 | Held, D.; McGrew, A. (2002). Globalization/ Anti- Globalization. Cambridge: Polity Press. | |
5 | Hirst, P.; Thompson, G. (1998). Küreselleşme Sorgulanıyor. (çev. E. Yücel& E. Yücel). Ankara: Dost Yayınları. | |
6 | Huntington, Samuel. (2008). Medeniyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması. (6.b.). (çev.M. Turhan& Y.Z.C. Soydemir). İstanbul: Okuyan Us Yayınevi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kaynak kitaplar ve seçilmiş makaleler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 15 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 14 | 70 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 194 |