Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / SOS 526 - SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: SOS 526 Adı: KÜRESELLEŞME TARTIŞMALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MAZHAR BAĞLI (mazharbagli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Küreselleşme süreçlerinin olumlu ve olumsuz taraflarını, etki alanlarını ve olası sonuçlarını içeren kuramsal tartışmaları ele almaktır. Bu tartışmalarda yer alan kuramcıların görüşlerini tartışarak küreselleşmenin ulus devletler, ekonomiler ve kültürler üzerindeki olası etkilerini değerlendirmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Küreselleşme ile ilgili kavramları, küreselleşme süreçlerinin içeriklerini, olumlu ve olumsuz yönleri ile tartışabilecek. PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Küreselleşme literatüründe yer alan kuramsal tartışmaları değerlendirebilecek. PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
PÇ-6 6-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ-8 8-Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Dünya çapında ve Türkiye’de yaşanan ekonomik ve kültürel olayları, küreselleşme literatüründe kullanılan kavramlar ışığında ele alıp tartışabilecek. PÇ-4 4-Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir.
PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ders, küreselleşme süreçlerinin kavramsallaştırılması, başlangıç zamanı, olumlu ya da olumsuz tarafları ile ilgili kuramsal tartışmaları ve bu tartışmalardan temellenen kavramları içerir. Bunlara ek olarak, küreselleşmenin ulus devletler, kültürler ve ekonomiler üzerindeki etkisi tartışılarak söz konusu içeriklere Türkiye’den örnekler verilir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Küreselleşme ile ilgili başlıca kavramlar Ders içeriğini inceleme
2 Küreselleşmenin başlangıcı ve kapsayıcılığı ile ilgili tartışmalar Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
3 Küreselleşme kuram ve tartışmaları: Aşırı Küreselleşmeci Görüş Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
4 K. Ohmae’nin, W. Greider’ın ve M. Waters’ın yaklaşımları Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
5 Aşırı Küreselleşmeci Görüş: İyimser ve Kötümser Yaklaşımlar Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
6 Küreselleşme kuram ve tartışmaları: Şüpheci Görüş Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
7 Huntington’ın, Hirst ve Thomson’ın yaklaşımları Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Küreselleşme kuram ve tartışmaları: Dönüşümcü Görüş Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
10 Giddens’ın ve Castells’in yaklaşımları Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
11 Küreselleşme ve Ulus Devlet Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
12 Küreselleşme ve Ülke Ekonomileri Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
13 Küreselleşme ve Dünya Kültürleri Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
14 Küreselleşme Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
15 FİNAL Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Giddens, Anthony. (2000). Elimizden Kaçıp Giden Dünya. (çev. O. Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
2 Greider, William. (2003). Tek Dünya: Küresel Kapitalizmin Manik Mantığı. (çev. Yavuz Alogan). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
3 Held, David. (der.) (2000). A Globalizing World: Culture, Economics, Politics. London: Routledge.
4 Held, D.; McGrew, A. (2002). Globalization/ Anti- Globalization. Cambridge: Polity Press.
5 Hirst, P.; Thompson, G. (1998). Küreselleşme Sorgulanıyor. (çev. E. Yücel& E. Yücel). Ankara: Dost Yayınları.
6 Huntington, Samuel. (2008). Medeniyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması. (6.b.). (çev.M. Turhan& Y.Z.C. Soydemir). İstanbul: Okuyan Us Yayınevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kaynak kitaplar ve seçilmiş makaleler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 15 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 14 70
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 1 5
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 1 5
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 194