Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / SOS BH 547 - SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: SOS BH 547 Adı: TÜKETİM SOSYOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 7
Sınıf/Yarıyıl 5 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NEVAL KARANFİL (nevalkaranfil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NEVAL KARANFİL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin temel amacı, sosyolojide tartışılan tüketim kuramları hakkında kuramsal ve kavramsal bir bakış açısı kazandırmak, tüketici davranışı üzerinde etkili olan sosyal ve kültürel unsurları tartışmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tüketim sosyolojisinin temel kavramlarını açıklar. PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir.
PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Tüketim davranışında etkili olan sosyal ve kültürel unsurları değerlendirir ve tartışır. PÇ-4 4-Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir.
PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
PÇ-6 6-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Tüketim kuramları ve kavramları doğrultusunda tüketim davranışını tartışabilir. PÇ-8 8-Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir.
PÇ-9 9-Sosyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
PÇ-10 10-Sosyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tüketim kavram ve kuramları doğrultusunda tüketim davranışının kültürel ve toplumsal özellikleri tartışılmaktadır. Tüketim tercihleri ve tercihleri belirleyen reklam, moda, marka anlamları ve popüler kültür gibi unsurlar ele alınmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tüketim Sosyolojisi Kavram ve Tanımları Sözlü Anlatım, soru-cevap
2 Tüketim Kuramları: Kültür Endüstrisi Sözlü Anlatım, soru-cevap
3 Tüketim Kuramları: Tüketimin Doğasını Açıklayan Kuramlar Sözlü Anlatım, soru-cevap
4 Tüketim Kuramları: Modernist Görüşler Sözlü Anlatım, soru-cevap
5 Tüketim Kuramları: Postmodernist Görüşler I Sözlü Anlatım, soru-cevap
6 Tüketim Kuramları: Postmodernist Görüşler II Sözlü Anlatım, soru-cevap
7 Tüketim Kuramları: Gösteriş Tüketimi Sözlü Anlatım, soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Reklam Faaliyetleri Sözlü Anlatım, soru-cevap
10 Popüler Kültür ve Tüketim Sözlü Anlatım, soru-cevap
11 Kültürel Sermaye Sözlü Anlatım, soru-cevap
12 Moda ve Tüketim Akımları Sözlü Anlatım, soru-cevap
13 Tüketim ve Küreselleşme Sözlü Anlatım, soru-cevap
14 Tüketim Tipleri I Sözlü Anlatım, soru-cevap
15 Tüketim Tipleri II
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Köse, Hüseyin. (2010). Medya ve Tüketim Sosyolojisi. Ankara: Ayraç Yayınları.
2 Zorlu, Abdülkadir. (2016). Üretim ve Tüketim Teorileri. Ankara: Altınordu Yayınları.
3 Veblen, Thornstein. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. (Çev. Z. Gültekin). İstanbul: Babil Kitabevi.
4 Featherstone, Mike. (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. (Çev. M. Küçük). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
5 Baudrillard, Jean. (2017). Tüketim Toplumu. (Çev. F. Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
6 Ritzer, George. (2016). Toplumun McDonaldlaştırılması. (Çev. Ş. S. Kaya). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
7 -------------------. (2016). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek. (Çev. Ş. S. Kaya). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
8 Kıray, Mübeccel, B. (2005). Tüketim Normları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kaynak kitaplar ve makaleler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 14 42
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 203