|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 5 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NEVAL KARANFİL (nevalkaranfil@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NEVAL KARANFİL, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersin temel amacı, sosyolojide tartışılan tüketim kuramları hakkında kuramsal ve kavramsal bir bakış açısı kazandırmak, tüketici davranışı üzerinde etkili olan sosyal ve kültürel unsurları tartışmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tüketim sosyolojisinin temel kavramlarını açıklar. |
PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir. PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Tüketim davranışında etkili olan sosyal ve kültürel unsurları değerlendirir ve tartışır. |
PÇ-4 4-Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir. PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. PÇ-6 6-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Tüketim kuramları ve kavramları doğrultusunda tüketim davranışını tartışabilir. |
PÇ-8 8-Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir. PÇ-9 9-Sosyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. PÇ-10 10-Sosyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tüketim kavram ve kuramları doğrultusunda tüketim davranışının kültürel ve toplumsal özellikleri tartışılmaktadır. Tüketim tercihleri ve tercihleri belirleyen reklam, moda, marka anlamları ve popüler kültür gibi unsurlar ele alınmaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tüketim Sosyolojisi Kavram ve Tanımları | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
2 | Tüketim Kuramları: Kültür Endüstrisi | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
3 | Tüketim Kuramları: Tüketimin Doğasını Açıklayan Kuramlar | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
4 | Tüketim Kuramları: Modernist Görüşler | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
5 | Tüketim Kuramları: Postmodernist Görüşler I | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
6 | Tüketim Kuramları: Postmodernist Görüşler II | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
7 | Tüketim Kuramları: Gösteriş Tüketimi | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Reklam Faaliyetleri | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
10 | Popüler Kültür ve Tüketim | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
11 | Kültürel Sermaye | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
12 | Moda ve Tüketim Akımları | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
13 | Tüketim ve Küreselleşme | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
14 | Tüketim Tipleri I | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
15 | Tüketim Tipleri II | |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Köse, Hüseyin. (2010). Medya ve Tüketim Sosyolojisi. Ankara: Ayraç Yayınları. | |
2 | Zorlu, Abdülkadir. (2016). Üretim ve Tüketim Teorileri. Ankara: Altınordu Yayınları. | |
3 | Veblen, Thornstein. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. (Çev. Z. Gültekin). İstanbul: Babil Kitabevi. | |
4 | Featherstone, Mike. (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. (Çev. M. Küçük). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. | |
5 | Baudrillard, Jean. (2017). Tüketim Toplumu. (Çev. F. Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. | |
6 | Ritzer, George. (2016). Toplumun McDonaldlaştırılması. (Çev. Ş. S. Kaya). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. | |
7 | -------------------. (2016). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek. (Çev. Ş. S. Kaya). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. | |
8 | Kıray, Mübeccel, B. (2005). Tüketim Normları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kaynak kitaplar ve makaleler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 14 | 42 |
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 203 |