|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞEYMA ALTINAY (saltinay@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ŞEYMA ALTINAY, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırılması. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dil ve dilin özelliklerini belirtebilir. |
PÇ-4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kullanabilme PÇ-7 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme, 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-2 | Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini gösterebilir. |
PÇ-4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kullanabilme PÇ-7 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme, 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-3 | Türkçe yazım kurallarını kullanabilir. |
PÇ-4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kullanabilme PÇ-7 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme, 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Dil nedir? Dillerin doğuşu. Dil düşünce bağlantısı. Dil kültür bağlantısı. Dil toplum bağlantısı. Dünya dilleri ve Türkçe. Türk dilinin tarihçesi. Ses bilgisi. Türkçe kelimelerin ses özellikleri, vurgu, heceler. Yapı bilgisi. Yapım ekleri, Çekim ekleri. Kelime, anlam derecelerine göre kelimeler, Anlam ilişkilerine göre kelimeler yapı bakımından kelime çeşitleri. Kelime türleri. Bağlaç grubu, ünlem grubu, tekrarlar, fiilimsiler sayı grubu, birleşik fiiller. Cümle, cümlenin öğeleri, cümle çeşitleri.Yazım kuralları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tanışma, Giriş: Genel Bilgi, Amaç, Yöntem, Kaynaklar, Kurallar, Sınavlar | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Araştırma |
2 | Dil, Kökeni ve Özellikleri | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Araştırma |
3 | Dilin Millet, Kültür ve Medeniyet İle İlişkisi | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Araştırma |
4 | Dil-Düşünce İlişkisi | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Araştırma |
5 | Dil ve İletişim | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Araştırma |
6 | Dil Türleri: Yazı Dili, Konuşma Dili, Lehçe, Ağız (Şive), İstanbul Türkçesi, Kişisel Dil... | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Araştırma |
7 | Ana Dil, Ana Dili, İkinci Dil, Yabancıl Dil, Ortak İletişim Dili, Resmi Dil (Devlet Dili) Bilim-Kültür-Sanat Dili, Eğitim Dili, Teknoloji Dili | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Araştırma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türkçe - Türk Dili Adı, Türkçenin Kimlik Bilgileri | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Araştırma |
10 | Oluşumlarına Göre Diller: Yapay Diller, Doğal Diller / Dillerin Sınıflandırılması ve Dil Aileleri / Türkçenin Dil Aileleri İçindeki Yeri ve Önemi, Altay Dil Ailesi | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Araştırma |
11 | Türk Dilinin Tarihi | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Araştırma |
12 | Türkçenin Bugünkü Durumu ve Türk Dünyası Harf ve Dil Devrimleri Türkiye Türkçesi, Önemi ve Sorunları | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Araştırma |
13 | Türkçenin Ses, Biçim ve Söz Dizimi Özellikleri Türkçenin Söz Varlığı | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Araştırma |
14 | Noktalama İşaretleri | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Araştırma |
15 | Yazım kuralları | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Araştırma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ergin, M. (2019). Türk dil bilgisi. İstanbul: Boğaziçi Yayınları. | |
2 | Türk Dil Kurumu. (2009). Güncel Türkçe sözlük. Ankara: TDK Yay. | |
3 | Türk Dil Kurumu. (2009). Yazım kılavuzu. Ankara: TDK Yay. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, yardımcı kitap ve diğer kaynaklar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |