|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ÖMER BİLHAN (omerbilhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Yeraltı sularının oluşumu ve gözenekli ortamlardaki hareketi ile ilgili teorik bilgiler vermek, aranması, işletilmesi ve kullanılması konularında ise teorik ve uygulamalı bilgiler vererek, öğrencilerin hidrojeolojik rapor hazırlayabilmelerini sağlamak | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Yeraltı sularının oluşumu ve dünya üzerindeki dağılımını açıklayabilir |
PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi PÇ-10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Yeraltı suyunun hareketi ile ilgili problemleri çözebilirler |
PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi PÇ-9 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Yeraltı su tablası haritaları hazırlayabilir |
PÇ-6 Bireysel, disiplin içinde ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme PÇ-10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. PÇ-11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Giriş (tanımlar, yer altı suyunun kullanımı, yüzey suları ile yer altı sularının karşılaştırılması) Hidrolojik elemanlar (Yağış, buharlaşma, terleme, sızma ve akış; Hidrolojik bilanço) Yeraltı sularının oluşması (Hidrolojik çevrim, yeraltı suyu yönünden kayaçların özellikleri, akiferler ve akitardlar, yeraltı suyunun dağılımı) , Kaynaklar (sınıflamaları, debi ve hacim hesapları) Yeraltı su tablası haritaları (hazırlanması, yorumlanması) Yer altı suyu hareketi (Hidrolik potansiyel, hidrolik eğim, Darcy yasası) Yer altı suları ve kuyu hidroliği ( Kuyulara doğru dengeli dengesiz akımlar, Kuyularda pompaj deneyleri) , Kıyı akiferlerinde tatlısu-tuzlusu girişimi Yer altı sularının kalitesi (Konsantrasyon birimleri, diyagramların kullanımı, sınıflamaları) | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Hidrojeolojinin tanımı ve gelişimi, Yeraltısuyunun Kullanımı, Hidrolojik çevrim ve elemanları (yağış, buharlaşma, terleme, sızma, akış, hidrolojik bilanço) | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Akiferler ve çeşitleri, akiferlerin elemanları, ayrık akifer malzemelerinin incelenmesi, elek analizi ve değerlendirilmesi hidrolojik bilanço ile ilgili uygulama | Anlatma Yöntemi |
| 3 | Akiferlerde gözeneklilik, gözenekliliğin arazide ve laboratuarda hesaplanması Elek analizi ile ilgili uygulama | Anlatma Yöntemi |
| 4 | Yeraltısuyu çeşitleri ve bölgeleri, Yeraltı su tablası haritaları (hazırlanması ve yorumlanması) Porozite ile ilgili uygulama | Anlatma Yöntemi |
| 5 | Akiferlerin doğal boşalımları (Kaynaklar) Sınıflamaları Debi ve hacim hesapları Yeraltı su tablası ile ilgili uygulama | Anlatma Yöntemi |
| 6 | Suyun gözenekli ortamlardaki hareketi (hidrolik potansiyel, hidrolik eğim) akım rejimleri ve çeşitleri Kaynaklarında debi ve hacim hesaplamaları ile ilgili uygulama | Anlatma Yöntemi |
| 7 | Darcy yasası, kayaçların geçirimliliğinin (permeabilitesinin) hesaplanması, Transmissibilite ve depolama katsayısı, Akiferlerde debi ve hız hesapları Permeabilite ile ilgili uygulama | Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Yeraltı suyu akımına ait uygulamalar, kararlı rejimde kuyulardaki yer altı suyu akımı (Dupuit ve Thiem Formülleri) Dupuit formülleri ile ilgili uygulama | Anlatma Yöntemi |
| 10 | Akiferlerde tesir yarıçapı ve belirlenmesi, kuyulardan çekilecek maksimum debinin hesabı, akiferlerde düşüm-debi bağıntıları, kuyularda girişim olayı Thiem formülleri ile ilgili uygulama | Anlatma Yöntemi |
| 11 | Akiferlerde geçişli rejimde pompaj deneyleri, Akiferlerde geçişli rejimde hidrolik parametrelerin hesaplanması (Theis, Jacob yöntemleri) Theis yöntemleri ile ilgili uygulama | Anlatma Yöntemi |
| 12 | Akiferlerde pompaj deneylerinin yapılma tekniği, kuyuların donanımı Jacob yöntemleri ile ilgili uygulama | Anlatma Yöntemi |
| 13 | Kıyılardaki akiferler, tatlı su tuzlu su girişimi ve önlenmesi, adalardaki akiferler | Anlatma Yöntemi |
| 14 | Su kimyası ve suların kalitesi | Anlatma Yöntemi |
| 15 | Yeraltı sularının fiziksel ve kimyasal özellikleri Analiz sonuçlarının diyagramlarla gösterilimi Kimyasal analizlerin diyagramlarla gösterilmesi ile ilgili uygulama | Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Fetter, C, W, 1994; (Çeviren: Afşin, M ve Kayabalı, K, 2004), Uygulamalı Hidrojeoloji, Gazi Kitabevi, Ankara | |
| 2 | Canik, B., 1998; Hidrojeoloji, Ankara Ü. Fen Fakültesi, Ankara | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Fetter, C, W, 1994; (Çeviren: Afşin, M ve Kayabalı, K, 2004), Uygulamalı Hidrojeoloji, Gazi Kitabevi, Ankara Canik, B., 1998; Hidrojeoloji, Ankara Ü. Fen Fakültesi, Ankara | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 1 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 128 | ||