Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / JM 541 - JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ(YÜKSEK LİSANS)

Kodu: JM 541 Adı: SEDİMENT TAŞINIMI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ(YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER BİLHAN (omerbilhan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Akarsular havzalarından gelen ya da yataklarından söktükleri sediment tanelerini taşırlar. Su ile katı tanelerin birlikte hareket ettikleri iki fazlı akımın hidroliği ve taşınan sediment miktarının belirlenmesi ve mühendislik açısından incelenmesi. Akarsuların düzenlenmesi, çeşitli maksatlarla kullanılması ve akarsulardan su alma ile ilgili mühendislik problemlerine başarılı çözümler bulabilmek için akarsularda akım ve sediment taşınımı konusunda yeterli bilgilere sahip olmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sedimanter kayaçlara ait verleri çeşitli metodlar kullanarak elde etmek ve yeterlilik kazanmak PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeoloji mühendisliği çözümleri için beraber kullanır.
PÇ-2 Jeoloji problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer.
PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer.
PÇ-5 Yerbilimleri ve mühendislik uygulamaları için geliştirilen modern cihazları veya ürünleri belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve kullanır.
PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Bu verileri değerlendirmek ve yorumlayabilme becerisi sağlamak ve yer kabuğunu oluşturan malzemeyi tanımalarını sağlamak PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeoloji mühendisliği çözümleri için beraber kullanır.
PÇ-2 Jeoloji problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer.
PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer.
PÇ-5 Yerbilimleri ve mühendislik uygulamaları için geliştirilen modern cihazları veya ürünleri belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve kullanır.
PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sediment tanelerinin tane büyüklüğü, biçim, yoğunluk, porozite ve çökelme hızı gibi özellikleri ile bir sediment karışımının granülometrisi, yoğunluğu ve iç sürtünme açısı gibi özellikleri. Bir akarsudan herhangi bir maksat için su alırken problemin katı madde girişi açısından da ele alınarak sürüntü malzemesinin girmesinin önlenmesi, askı maddesi girişinin de kontrol edilmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş Anlatma Yöntemi
2 Akım ve katı madde özellikler Anlatma Yöntemi
3 Katı maddenin harekete başlaması- Kayma gerilmesi yaklaşımı, Hız yaklaşımı Anlatma Yöntemi
4 Katı maddenin harekete başlaması – Hareketin başlaması ile ilgili diğer yaklaşımlar, Zırhlanma Anlatma Yöntemi
5 Akım direnci ve taban şekilleri Anlatma Yöntemi
6 Akım direnci ve taban şekilleri Anlatma Yöntemi
7 Akım direnci ve taban şekilleri Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Taşınım mekanizması – Sürüntü hareketi Anlatma Yöntemi
10 Taşınım mekanizması – Sürüntü hareketi Anlatma Yöntemi
11 Taşınım mekanizması – Toplam katı madde taşınımı Anlatma Yöntemi
12 Katı madde taşınımı tahmin yaklaşımlarının karşılaştırılması Anlatma Yöntemi
13 Katı madde taşınımı tahmin yaklaşımlarının karşılaştırılması Anlatma Yöntemi
14 Baraj göllerinde katı madde birikimi Anlatma Yöntemi
15 Baraj göllerinde katı madde birikimi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Allen, J.R.I., Principles of Physical Sedimentology, Unwin-Hyman, London, 1985
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Akarsularda Akım ve Sediment Taşınımı / Prof. Dr. Mehmetçik Bayazıt - Prof. Dr. İlhan Avcı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 7 7 49
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 7 49
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180