Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / JM 545 - JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ(YÜKSEK LİSANS)

Kodu: JM 545 Adı: SULAMA VE DRENAJ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ(YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER BİLHAN (omerbilhan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste, suyun ve sulamanın önemini, tarımsal bitkilerin sulama zamanının planlanmasını, sulama zamanının planlanmasında kullanılan yöntemleri, bir sulamada uygulanacak sulama suyu miktarını, sulama sistemlerinin sınıflandırılmasını, sulama sistemi seçimini, toprak bitki su ilişkilerini, toprak su tutma kapasitesini, tarım arazilerinde drenaj sorunu ve nedenlerini, drenaj ile bitki gelişimi ve verimi arasında ilişkiyi, drenaj katsayısı, dren derinliği ve dren mesafesi gibi drenaj hakkında genel konuların öğretilmesi amaçlanmıştır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Jeotermal sistem tanımlayabilme PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeoloji mühendisliği çözümleri için beraber kullanır.
PÇ-2 Jeoloji problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer.
PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer.
PÇ-5 Yerbilimleri ve mühendislik uygulamaları için geliştirilen modern cihazları veya ürünleri belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve kullanır.
PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Su-kayaç ilişkilerini ortaya koyabilme PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeoloji mühendisliği çözümleri için beraber kullanır.
PÇ-2 Jeoloji problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer.
PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer.
PÇ-5 Yerbilimleri ve mühendislik uygulamaları için geliştirilen modern cihazları veya ürünleri belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve kullanır.
PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sulamanın tanımı amacı önemi, Toprak bitki su ilişkileri, Bitki su tüketimi ve sulama zamanının planlanması, planlanmasında kullanılan yöntemler ve uygulanacak sulama suyu miktarı, Sulamada su kayıpları ve sulama randımanı, Sulama yöntemleri, Tarımsal drenajın tanımı, Tarım arazilerinde drenaj ihtiyacı ve drenajın faydaları, Drenaj etüdleri, Drenaj şebekesi ve elemanları, Drenaj sistemleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sulamanın tanımı amacı önemi Anlatma Yöntemi
2 Toprak bitki su ilişkileri Anlatma Yöntemi
3 Bitki su tüketimi ve sulama zamanının planlanması, planlanmasında kullanılan yöntemler ve uygulanacak sulama suyu miktarı Anlatma Yöntemi
4 Bitki su tüketimi ve sulama zamanının planlanması, planlanmasında kullanılan yöntemler ve uygulanacak sulama suyu miktarı Anlatma Yöntemi
5 Bitki su tüketimi ve sulama zamanının planlanması, planlanmasında kullanılan yöntemler ve uygulanacak sulama suyu miktarı Anlatma Yöntemi
6 Sulamada su kayıpları ve sulama randımanı Anlatma Yöntemi
7 Sulamada su kayıpları ve sulama randımanı Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Sulama yöntemleri Anlatma Yöntemi
10 Sulama yöntemleri Anlatma Yöntemi
11 Su-kayaç ilişkileri Anlatma Yöntemi
12 Su-kayaç ilişkileri Anlatma Yöntemi
13 Su-kayaç ilişkileri Anlatma Yöntemi
14 Su-kayaç ilişkileri Anlatma Yöntemi
15 Su-kayaç ilişkileri Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Gökçe, A. 2000. Maden yatakları. Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları No:85. Sivas
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kanber R., Çakır R., Tarı A.F., 2003. Sulama ve Drenaj Mühendisliği, Toprak ve Su kaynakları Araştırma Şube Müdürlüğü Yayın No:122, 537s. Kara M., Çi

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 7 7 49
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 7 49
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180