|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | BİYOLOJİ(DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | AYSEL KEKİLLİOĞLU (akekillioglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, hayvan zehirlerinin araştırılmasında kullanılan modern biyoanalitik yöntemler hakkında bilgi vermek ve bu teknikler kullanılarak yapılacak deneysel çalışmalarda izlenen stratejileri aktarmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Hayvan zehirlerinin biyokimyası hakkında bilgi verebilir. |
PÇ-1 Biyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-4 Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir PÇ-10 Biyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-2 | Hayvan zehirlerinin araştırılmasında kullanılan modern biyoanalitik yöntemler hakkında bilgi verebilir. |
PÇ-1 Biyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-4 Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir PÇ-10 Biyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-3 | Modern biyoanalitik yöntemlerin hayvan zehirlerinin araştırılmasında hangi amaçlarla ve nasıl kullanılabileceğini açıklayabilir. |
PÇ-1 Biyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-4 Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir PÇ-10 Biyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Omurgalı ve omurgasız hayvanlarda zehrin genel özellikleri ve biyokimyası, zehir elde etme ve saklama yöntemleri, hayvan zehirlerinin araştırılmasında kullanılan elektroforetik, kromatografik, spektrometrik ve spektroskopik yöntemler, hayvan zehirlerinden yeni bir peptit/protein tanımlama süreci, peptit sentezi ve rekombinant üretim ile hayvan zehri peptit/proteinlerinin üretilmesi, hayvan zehri araştırmalarında standardizasyon | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Omurgasız hayvanların zehirlerinin biyokimyasal özellikleri. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 2 | Omurgalı hayvanların zehirlerinin biyokimyasal özellikleri. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 3 | Omurgasız ve omurgalı hayvanlardan zehir elde etme yöntemleri. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 4 | Zehrin saklanılmasında kullanılan yöntemler ve zehir örneklerinin çalışmalar için hazırlanması. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 5 | Hayvan zehirlerinin araştırılmasında kullanılan elektroforetik yöntemler. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 6 | Hayvan zehirlerinin araştırılmasında kullanılan kromatografik yöntemler. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 7 | Hayvan zehirlerinin araştırılmasında kütle spektrometrelerinin kullanımı. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Hayvan zehirlerinin araştırılmasında kullanılan spektroskopik yöntemler. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 10 | Hayvan zehirlerinden yeni bir peptit/protein tanımlama süreci I: Saflaştırma. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 11 | Hayvan zehirlerinden yeni bir peptit/protein tanımlama süreci II: Amino asit dizisinin belirlenmesi, gerektiği durumlarda ilgili genin tanımlanması ve biyoinformatik analizle aile belirlenmesi ve fonksiyon tahmini. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 12 | Hayvan zehirlerinden yeni bir peptit/protein tanımlama süreci III: Biyolojik/farmakolojik aktivite belirlenmesi. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 13 | Hayvan zehirlerinden saflaştırılan peptit/proteinlerin kimyasal sentez ve rekombinant protein teknikleri ile üretilmesi. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 14 | Saflaştırılan peptit ve proteinlerin 3 boyutlu yapılarının açığa çıkarılmasında kullanılan yöntemler. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 15 | Hayvan zehirlerinin biyoanalitik yöntemlerle araştırılmasında tekrar edilebilirliğin sağlanması. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Radis-Baptista G (Ed). 2013. An Integrated View of the Molecular Recognition and Toxinology – From Analytical Procedures to Biomedical Applications. InTech. | |
| 2 | Edstrom A. 1992. Venomous and Poisonous Animals. Krieger Publishing Company, Florida. | |
| 3 | Menez A (Ed). 2002. Perspectives in Molecular Toxinology. Wiley. | |
| 4 | Mackessy SP (Ed). 2010. Handbook of Venoms and Toxins of Reptiles. CRC Press, Florida. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders notları, kitaplar, ilgili makaleler, bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 20 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | 15 | 1 | 40 |
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 3 | 40 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
| c) Performans Ödevi | 2 | 14 | 28 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
| Final Sınavı | 3 | 1 | 3 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||