|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ABDURRAHİM YALÇIN (a.yalcin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Yaşlılık sosyolojisi alanına giriş, bu alanın temel kuramlarını ve yaşlılığın psiko-sosyal yönlerini tanımak, yaşlılıkta toplumsal yaşamı bilmek ve yaşlılar ile hem bireysel hem de grupla birlikte sosyal çalışmayı öğrenmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yaşlılık sosyolojisi ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-6 •Mesleği ve yaşlı bakımı ile ilgili etik değerleri bilir ve bu değerleri gözeterek çözüm önerilerini geliştirir. PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. PÇ-11 •Yaşlı bireyin ve ailesinin sağlık hizmetlerine ulaşmasında yardımcı olur. PÇ-13 •Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir. PÇ-15 Yaşlı bireye verilen bakımının kalitesini ve sonuçlarını sağlık ekibi üyeleri ile değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yaşlılık ile kültür ve toplum arasındaki ilişkiyi tanımlayabilir |
PÇ-7 •Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. PÇ-11 •Yaşlı bireyin ve ailesinin sağlık hizmetlerine ulaşmasında yardımcı olur. PÇ-12 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. PÇ-13 •Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Mesleğiyle ilgili gerekli etik donanımlara sahip olur. |
PÇ-6 •Mesleği ve yaşlı bakımı ile ilgili etik değerleri bilir ve bu değerleri gözeterek çözüm önerilerini geliştirir. PÇ-13 •Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yaşlılık sosyolojisine giriş, Gerontososyolojinin temel kuramları, yaşlılıkta bireysel yaşam, yaşlılığın psiko-sosyal yönleri, yaşlılıkta toplumsal yaşam, yaşlılarla hem bireysel hem de grupla sosyal çalışma, yaşlılara yönelik hizmetler ve bu hizmetlerin mevzuattaki yeri, aktif ve sağlıklı yaşlanma, kuşaklararası dayanışma, yaşlı hakları, yaşlı ayrımcılığı ve yaşlı ihmal/istismarı. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ders tanıtımı, Yaşlılık sosyolojisi alanına giriş | Anlatım, tartışma ve Soru-cevap yöntemleri |
2 | Yaşlılık sosyolojisinin temel kavram ve kuramları | Anlatım, tartışma ve Soru-cevap yöntemleri |
3 | Yaşlılık döneminde bireysel yaşam | Anlatım, tartışma ve Soru-cevap yöntemleri |
4 | Yaşlılık döneminde sosyal yaşam | Anlatım, tartışma ve Soru-cevap yöntemleri |
5 | Yaşlılarla sosyal çalışma | Anlatım, tartışma ve Soru-cevap yöntemleri |
6 | Yaşlılarla sosyal çalışma | Anlatım, tartışma ve Soru-cevap yöntemleri |
7 | Yaşlılara yönelik sosyal ve kültürel hizmetler | Anlatım, tartışma ve Soru-cevap yöntemleri |
8 | Ara Sınav | |
9 | Aktif ve sağlıklı yaşlanma | Anlatım, tartışma ve Soru-cevap yöntemleri |
10 | Yerinde yaşlanma | Anlatım, tartışma ve Soru-cevap yöntemleri |
11 | Kuşaklar arası dayanışma | Anlatım, tartışma ve Soru-cevap yöntemleri |
12 | Yaşlı hakları | Anlatım, tartışma ve Soru-cevap yöntemleri |
13 | Yaşlı ayrımcılığı ve etik | Anlatım, tartışma ve Soru-cevap yöntemleri |
14 | Yaşlı ihmal ve istismarı | Anlatım, tartışma ve Soru-cevap yöntemleri |
15 | Yaşlı bakımı, bakıcı ve aile ilişkileri, Genel Değerlendirme | Anlatım, tartışma ve Soru-cevap yöntemleri |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Özmete, Emine, Yaşlılar İçin Sosyal Hizmet, Hedef Kitapevi, 2018 | |
2 | Kurtkapan, Hamza, Kentte Yaşlılık ve Yerel Yönetim Uygulmaları, Nobel Yayıncılık, 2018 | |
3 | Canatan, Ayşe, Sosyal Yönleriyle Yaşlılık, Palme Yayıncılık, 2008 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitapları ve yardımcı kitaplar, bilgisayar, projeksiyon, tahta ve kalemi,silgi vb |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 12 | 24 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 92 |