|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HASAN YAVUZER (hasanyavuzer@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Din ve dini gruplar hakkında bilgi vermek, dini grupların doğuşu, gelişmesi ve sosyolojik etkilerini ele almaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Din sosyolojisinin kavramlarıyla dini grupları anlayabilme, gelişim seyirlerini takip edebilme |
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir. PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. |
|
DÖÇ-2 | Din Gruplar Sosyolojisinin konusu ve metodu hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. PÇ-10 10-Sosyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. |
|
DÖÇ-3 | Din ve dini gruplar hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir. PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. |
|
DÖÇ-4 |
PÇ- |
||
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Din, dini gruplar ve Dini Gruplar Sosyolojisi hakkında bilgi verilecek, dini grupların doğuşu, gelişmesi, özellikleri, çeşitleri, dini grup liderinin özellikleri ve yeni dini hareketler hakkında bilgi verilecek, dini grupların toplumsal etkileri ele alınacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Din ve dini gruplar hakkında genel bilgiler | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
2 | Dini grupların ortaya çıkışı ve gelişim seyri | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
3 | Yeni dini gruplar ve yeni dini hareketler | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
4 | Tarikat tipi dini gruplar | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
5 | Cemaat tipi dini gruplar | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
6 | Radikal ve Selefi gruplar | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
7 | Mehdilik temelli dini gruplar | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sivil/Entelektüel temelli dini gruplar | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
10 | Sır temelli terör yapıları ve FETO | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
11 | Alevilik temelli gruplar | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
12 | Caferilik temelli gruplar | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
13 | Modernist temelli gruplar | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
14 | Dini grupların diğer gruplarla ilişkileri | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
15 | Dini gruplarda ortaya çıkan çatışmalar ve çatışma nedenleri | Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Sunum, Ödev |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Özcan Güngör: Türkiye'de Dini Gruplar, Sonçağ Akademi, Ankara, 2019; | |
2 | Hüseyin Bal: Din Sosyolojisi (Din Olgusu, Dini Gruplar, Yöntem), Sentez Yayınları, Ankara, 2014; | |
3 | Arnulf Zitelman; Dünya Dinleri, (Çev. Nafer Ermiş), İnkılâp Yayınevi, İstanbul; | |
4 | Anthony Giddens; Sosyoloji, Ayraç Yayınevi; | |
5 | Ünver Günay; Din Sosyolojisi, İnsan Yayınları, İstanbul 2005; | |
6 | Mehmet Sait Doğan ve diğerleri,; Sosyoloji Çarşısı; e Yazı Yayınları; | |
7 | Hasan YAVUZER; Çağdaş Din Hizmeti ve Diyanet İşleri Başkanlığı, Laçin Yayınevi, Kayseri, 2006; | |
8 | Abdurrahman Kurt; Din Sosyolojisi, Sentez Yayıncılık, İstanbul, 2012 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kaynak kitaplar ve makaleler, bilgisayar, tahta, tahta kalemi |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 10 | 30 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 179 |