|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞEYMA ALTINAY (saltinay@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçe’yi doğru ve güzel kullanabilme yeteneğini kazandırmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dil ve dilin özelliklerini bilir. |
PÇ-2 Türkçenin yapısal özelliklerini kavrar. Türkçeyi kullanarak etkili iletişim kurar ve araştırma, okuma ve bilgilenme yeteneklerini geliştirir. PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır. PÇ-17 Mesleki ve etik sorumluluk bilincini benimser. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türkçe’nin dünya dilleri arasındaki yerini bilir. |
PÇ-2 Türkçenin yapısal özelliklerini kavrar. Türkçeyi kullanarak etkili iletişim kurar ve araştırma, okuma ve bilgilenme yeteneklerini geliştirir. PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır. PÇ-17 Mesleki ve etik sorumluluk bilincini benimser. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türkçe yazım kurallarını bilir. |
PÇ-2 Türkçenin yapısal özelliklerini kavrar. Türkçeyi kullanarak etkili iletişim kurar ve araştırma, okuma ve bilgilenme yeteneklerini geliştirir. PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır. PÇ-17 Mesleki ve etik sorumluluk bilincini benimser. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Dil nedir?, dillerin doğuşu, dil-düşünce ilişkisi, dil-kültür ilişkisi, dil-toplum ilişkisi, Dünya dilleri ve Türkçe Türk dilinin tarihçesi, Ses bilgisi,Türkçe kelimelerin ses özellikleri, vurgu, heceler, yapı bilgisi, yapım ekleri, çekim ekleri, kelime, anlam derecelerine göre kelimeler, anlam ilişkilerine göre kelimeler, yapı bakımından kelime çeşitleri, kelime türleri, kelime grupları, isim tamlaması, sıfat tamlaması, kısaltma grupları, unvan grubu, edat grubu, bağlaç grubu, ünlem grubu, tekrarlar, fiilimsiler, sayı grubu, birleşik fiiller, cümle ve cümlenin öğeleri, cümle çeşitleri, yazım kuralları | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dil nedir?, dillerin doğuşu | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Dil-düşünce ilişkisi, dil-kültür ilişkisi, dil-toplum ilişkisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Dünya dilleri ve Türkçe | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Türk dilinin tarihçesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Ses bilgisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Türkçe kelimelerin ses özellikleri, vurgu, heceler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Yapı bilgisi, yapım ekleri, çekim ekleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kelime, anlam derecelerine göre kelimeler, anlam ilişkilerine göre kelimeler, yapı bakımından kelime çeşitleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Kelime türleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Kelime grupları, isim tamlaması, sıfat tamlaması, kısaltma grupları, unvan grubu, edat grubu | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Bağlaç grubu, ünlem grubu, tekrarlar, fiilimsiler, sayı grubu, birleşik fiiller | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Cümle ve cümlenin öğeleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Cümle çeşitleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Yazım kuralları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Türk Dili Dersleri, B. PAÇACIOĞLU, Cumhuriyet Üniversitesi Yayını No:18, YÖK, Ankara, 1987. | |
2 | Yükseköğretim Öğrencileri için Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Z. KORKMAZ, M. AKALIN, A. ERCILASUN, YÖK, Ankara, 1990. | |
3 | Türk Dili ve Anlatım Bilgisi, G. SEZAİ, D.E.Ü. İzmir, 1999. | |
4 | İmlâ Kılavuzu, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 2000. | |
5 | Üniversiteler için Türk Dili, E. MUHARREM, Bayrak Yayınları, İstanbul, 2003. | |
6 | Üniversite Türk Dili ve Kompozisyon Dersleri, K. YAVUZ, K. YETİŞ, N. BİRİNCİ, Bayrak Yayınları, İstanbul, 2003. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |