|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BİLGİN YAZLIK (bilginyazlik@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NUH AZGINOĞLU, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Modern elektronik sistemlerin içerisindeki analog ve dijital devrelerin temellerinin verilmesi ve elektrik devrelerinin analizi, tasarımlarının yapılması amaçlanmaktadır. Elektronik Devre elemanlarının tanımı, malzeme yapıları, elektriksel karakteristikleri ve temel uygulama devrelerinin tanıtılması, BJT ve FET Alçak Frekans devre tasarımları, DC ve AC analizlerinin öğretilmesi, Temel opamp uygulama devrelerinin gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yarıiletken elemanların iletkenlik mekanizmalarını anlayabilir ve ifade edebilir |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. PÇ-20 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Temel elektronik bilgisini öğrenebilir |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. PÇ-20 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Temel elektrik bilgisini öğrenebilir |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. PÇ-20 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Temel Opamp devre tasarımlarını yapabilir |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. PÇ-20 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Temel devre ve analiz tekniklerini kavrayabilir |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. PÇ-20 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Doğru ve alternatif akım devrelerin analizini yapabilir |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. PÇ-20 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
DC devrelerin analizi ve temel kuralların uygulanması, Thevenin ve Norton Teoremleri, Süperpozisyon teoremi, Basit lojik devrelerin MOSFET kullanılarak analizi, RL ve RC devrelerinin birinci dereceden diferansiyel denklemler kullanılarak incelenmesi, RLC devrelerinin özellikleri ve ikinci dereceden diferansiyel denklemler ile çözülmesi, Homojen olmayan diferansiyel denklemler ile devrelerin analizi, Yarıiletken malzemeler, p ve n-tipi yarıiletken malzeme yapıları, Doğrultucu diyotlar ve diyot uygulamaları (Yarım Dalga, Tam Dalga, Kırpıcı ve Kenetleyici Devreler), Özel diyotlar ve uygulamaları, BJT transistör karakteristikleri, BJT’lerin DC kutuplama devreleri ve ısıl kararlılık analizleri, BJT’lerin küçük sinyal eşdeğer modelleri (re ve hibrid eşdeğer devreleri) ve AC devre analizleri, Çok katlı (Kaskat bağlı) yükselteç devreleri, BJT hibrid modeli, Tek ve çok katlı hibrid devre tasarımları, FET’lerin çalışma mekanizmaları karakteristikleri ve DC kutuplamaları, İşlemsel Kuvvetlendiriciler (op-amp): Özellikleri, karakteristikleri, temel uygulama devreleri, Toplayıcı, Fark alıcı devreler, Opamplar ile Türev ve integral alıcı devreler, Aktif filtre tasarımı, Gerilim regülatörleri, Çok jonksiyonlu yarıiletken elemanlar: Shocley diyot, SCR diyak, triyak ve UJT devre tasarımları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | DC devrelerin analizi ve temel kuralların uygulanması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Thevenin ve Norton Teoremleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Süperpozisyon teoremi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Basit lojik devrelerin MOSFET kullanılarak analizi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | RL ve RC devrelerinin birinci dereceden diferansiyel denklemler kullanılarak incelenmesi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | RLC devrelerinin özellikleri ve ikinci dereceden diferansiyel denklemler ile çözülmesi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Homojen olmayan diferansiyel denklemler ile devrelerin analizi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yarıiletken malzemeler, p ve n-tipi yarıiletken malzeme yapıları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Doğrultucu diyotlar ve diyot uygulamaları, Özel diyotlar ve uygulamaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | BJT transistör karakteristikleri, BJT’lerin DC kutuplama devreleri ve ısıl kararlılık analizleri, BJT’lerin küçük sinyal eşdeğer modelleri (re ve hibrid eşdeğer devreleri) ve AC devre analizleri, Çok katlı (Kaskat bağlı) yükselteç devreleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | BJT hibrid modeli, Tek ve çok katlı hibrid devre tasarımları, FET’lerin çalışma mekanizmaları karakteristikleri ve DC kutuplamaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | İşlemsel Kuvvetlendiriciler (op-amp): Özellikleri, karakteristikleri, temel uygulama devreleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Toplayıcı, Fark alıcı devreler, Opamplar ile Türev ve integral alıcı devreler, Aktif filtre tasarımı, Enstrumantasyon kuvvetlendiricileri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Gerilim regülatörleri, Çok jonksiyonlu yarıiletken elemanlar: Shocley diyot, SCR diyak, triyak ve UJT devre tasarımları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | "Elektronik Devreler Ders Notları", M. Danacı, ERÜ Müh. Fak. 2014 2-"Electronic Devices", Floyd, 9Ed. 3-"Elektronik Elemanlar ve Devre Teorisi", Boylestad and Nashelsky, MEB Yayınları, 1994 | |
2 | "Microelectronics", J.Millman, A.Grabel., McGraw-Hill Book Comp., 1987 2-"Microelectronic Circuits", Sedra and Smith., Oxford Uni. Press, 1998 | |
3 | Irwin, D., Basic Engineering Circuit Analysis, MacMillan Publishing, New York, 1990. | |
4 | J.W., Nilsson, S.A., Riedel, Introductory Circuits for Electrical and Computer Engineering, 1st Edition, Prentice-Hall, 2002 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 40 | |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |