Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / BLM307 - BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: BLM307 Adı: BİLGİSAYAR MİMARİSİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BİLGİN YAZLIK (bilginyazlik@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
EBUBEKİR KAYA, NUH AZGINOĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bilgisayar mimarisi konusunda temel sorunları anlayabilmek ve bu sorunlara ilişkin farklı çözümleri analiz edebilmek. Farklı bilgisayar mimarisi paradigmalarını anlayabilmek ve çözümler konusunda pratik kazanabilmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilgisayar mimarisi konusundaki üst seviye kavramları anlar. PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-9 Temel bilgisayar donanımı, yazılımı ve sistem güvenliği hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 RISC ve CISC mimari karakteristiklerinin ana farklılıklarını açıklayabilir. PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-9 Temel bilgisayar donanımı, yazılımı ve sistem güvenliği hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bilgisayarın hızının hesaplanması yöntemlerini bilir. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-9 Temel bilgisayar donanımı, yazılımı ve sistem güvenliği hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Bellek hiyerarşisi ve ön belleğin sistemdeki yerini, görevlerini ve nasıl organize edildiğini açıklayabilir. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-9 Temel bilgisayar donanımı, yazılımı ve sistem güvenliği hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bilgisayar mimarilerinde sistem performansını arttırmak için kullanılan teknolojiler, hesaplama sistemleri, paralel mimari özellikleri, bilgisayarın donanımsal çalışma prensipler ve bilgisayarların nasıl organize edildiği.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilgisayar mimarisi ve organizasyonuna giriş Sözlü Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme
2 Bilgisayardaki mimari katmanlar Sözlü Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme
3 Bilgisayarların gelişim evrimi ve performans Sözlü Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme
4 Bellek organizasyonu ve ön belleğin sistemdeki yeri Sözlü Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme
5 Cache bellek Sözlü Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme
6 İç bellek teknolojisi Sözlü Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme
7 Dış bellek Sözlü Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme
8 Ara Sınav
9 Giriş / Çıkış Sözlü Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme
10 Bilgisayar aritmetiği Sözlü Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme
11 Komut kümesi: Karakteristikleri ve fonksiyonları Sözlü Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme
12 Komut kümesi: Adresleme modları ve formatlar Sözlü Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme
13 İşlemci yapısı ve fonksiyonları Sözlü Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme
14 RISC ve CISC Mimarileri Sözlü Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme
15 RISC ve CISC Mimarileri Sözlü Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Computer Organization and Architecture Designing for Performance: International Version 8th Edition William Stallings
2 Computer Architecture Design and Performance- Barry Wilkinson, Prentice Hall,1996
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Yardımcı ders kitabı, projeksiyon, bilgisayar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 5 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 5 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 1 4
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 1 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 1 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120