|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SEMA ATASEVER (sema@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
EBUBEKİR KAYA, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Mikroişlemci sistemlerinin, organizasyonunun ve mimarisinin, programlama tekniklerinin anlaşılmasının, programların hatasının bulunması ve programlama dillerinin öğretilmesidir. Ders, mikroişlemcinin iç yapısı, komut kümesi, mikroişlemci zamanlama diyagramları, makine ve komut çevrimleri konularını da içermektedir. Bellek adresi veya giriş/çıkış port adresi çözümlemesi. Bellek ve giriş/çıkış tasarımı içeren temel mikroişlemci arabirimlerinin tasarlanması. Mikroişlemci çevre birimlerinin arabirim ve programlanması. Mikroişlemci temelli sistem uygulamaları. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Mikroişlemcilerin tarihini ve günümüze kadar gelişimini öğrenir. |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-8 Yazılım ile ilgili temel kavramları kullanarak, program geliştirebilir. PÇ-9 Temel bilgisayar donanımı, yazılımı ve sistem güvenliği hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. PÇ-10 İşletim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Mikroişlemci sistemlerinde kullanılan Sayı Sistemlerini, kodları ve dönüşümü öğrenir. |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-8 Yazılım ile ilgili temel kavramları kullanarak, program geliştirebilir. PÇ-9 Temel bilgisayar donanımı, yazılımı ve sistem güvenliği hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. PÇ-10 İşletim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. |
|
DÖÇ-3 | Mikroişlemci Mimarisi, çalışması, işlem kodu, programlama modeli üzerine bilgi kazanır. |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-8 Yazılım ile ilgili temel kavramları kullanarak, program geliştirebilir. PÇ-9 Temel bilgisayar donanımı, yazılımı ve sistem güvenliği hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. PÇ-10 İşletim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Mikroişlemci sistemlerinde, komut kümeleri, adresleme kiplerini hakkında bilgi kazanır. |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-8 Yazılım ile ilgili temel kavramları kullanarak, program geliştirebilir. PÇ-9 Temel bilgisayar donanımı, yazılımı ve sistem güvenliği hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. PÇ-10 İşletim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Mikroişlemci sistemlerinde program tasarımı ve hata ayıklamayı öğrenir. |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-8 Yazılım ile ilgili temel kavramları kullanarak, program geliştirebilir. PÇ-9 Temel bilgisayar donanımı, yazılımı ve sistem güvenliği hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. PÇ-10 İşletim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Mikroişlemci Temelli Sistem uygulamalarını öğrenir |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-8 Yazılım ile ilgili temel kavramları kullanarak, program geliştirebilir. PÇ-9 Temel bilgisayar donanımı, yazılımı ve sistem güvenliği hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. PÇ-10 İşletim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sayı sistemleri ve kodlar, mikroişlemci sistemlerinde kullanılan sayısal devreler, mikroişlemci teknolojisi, mikroişlemci temelli sistem yapısı ve çalışması aritmetik lojik işlem birimi ,bellek birimi ,mikroişlemci mimarisi ,merkezi işlem birim modülü tasarımı, ana bellek sisteminin tasarımı, mikroişlemci komut seti, mikroişlemci programlama teknikleri , mikroişlemci geliştirme araçları, veri iletişim standartları, temel giriş/çıkış teknikleri, mikroişlemci çevre birimleri, mikroişlemci temelli sistem uygulamaları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Mikrodenetleyici ve mikroişlemci farkı, aritmetiksel ve mantıksal işlemler, veriyolları, sayı sistemleri, Keil programının kurulumu. | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
2 | CPU- Merkezi İşlem Birimi Genel Mimarisi, Mikroişlemciyi Oluşturan Birimler ve Görevleri: Kaydediciler (Registers), ALU, CU (Control Unit), mikroişlemcideki komut okuma ve yürütme çevrimleri. | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
3 | Hafıza Yapısı (Veri Hafıza, Program Hafıza), PSW Saklayıcısı, Register Banks, 8051 Alt RAM blok yapısı, İvedi Adresleme, Doğrudan Adresleme, Register Adresleme Modu, Özel Register Adresleme Modu, Register Dolaylı Adresleme Modu, Assembly Komutları, Keil uygulamaları, Arduino örnek uygulama: Blink | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
4 | Adresleme kipleri | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
5 | Aritmetik ve mantıksal komutlar | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
6 | INT 21H Programlama | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
7 | INT 10H Programlama ve makrolar | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | INT 16H klavye programlama ve INT 33H fare programlama | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
10 | İşaretli aritmetik | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
11 | Hafıza ve hafıza arayüzü | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
12 | Assembly ve ileri seviyeli dille ile seri port programalama | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
13 | Video ve video adaptörleri | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
14 | Yazıcı ve klavye arayüzü | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
15 | Yazıcı ve klavye arayüzü | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Barry B. Brey, The Intel Microprocessors, Prentice Hall, 8/e, 2008. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, ders notları, yardımcı ders kitabı. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 13 | 4 | 52 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 12 | 1 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |