Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TRE 511 - TÜRKÇE EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TRE 511 Adı: METİN TÜRLERİNE DAYALI TÜRKÇE ÖĞRETİMİ UYGULAMALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 7
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRKÇE EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HAKAN YALAP (hakanyalap@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilere, Türkçe öğretimi ilkeleri doğrultusunda, dil ve edebiyat öğretimi sürecinde kullanılacak metinleri seçme becerisi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dilbilimsel açıdan metin kavramını ve özelliklerini kavrar. PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Türkçe eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Metin türlerini ve metinlerin düzeye uygunluğuna ilişkin dilbilimsel değişkenleri bilir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türkçe öğretim programlarındaki metin seçme ölçütlerini bilir. PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, Türkçe öğretiminde kullanılacak öğretici metinlerin (makale, eleştiri, deneme, fıkra / köşe yazısı, sohbet, röportaj, gezi, anı / hatıra, günce, biyografi), kurmaca metinlerin (destan, masal, fabl, hikâye / öykü ve roman), lirik metinlerin (şiir), dramatik metinlerin (oyun) ve form yazıların (öz geçmiş, dilekçe, mektup, telgraf, rapor, karar, ilan / duyuru, tutanak, tebliğ ve resmî yazılar) özellikleri; bunların Türkçe öğretim etkinliklerindeki kullanımının nasıl olması gerektiğine ilişkin konuları içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders içeriği, yöntemi, planı ve ödev dağılımı Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi,Soru-cevap Yöntemi
2 Metin Kavramı ve Özellikleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi,Soru-cevap Yöntemi
3 Çocuk ve gençlik edebiyatı açısından metin seçme ölçütleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi,Soru-cevap Yöntemi
4 Tahkiye Esasına Dayalı Metinler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi,Soru-cevap Yöntemi
5 Roman ve Hikaye Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi,Soru-cevap Yöntemi
6 Gezi Yazıları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi,Soru-cevap Yöntemi
7 Masallar Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi,Soru-cevap Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Gezi Yazıları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi,Soru-cevap Yöntemi
10 Manzum Metinler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi,Soru-cevap Yöntemi
11 Manzum Metin Nitelikleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi,Soru-cevap Yöntemi
12 Türkçe Öğretimi Programları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi,Soru-cevap Yöntemi
13 Metin Tahlil Çalışmaları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi,Soru-cevap Yöntemi
14 Metin Tahlil Çalışmaları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi,Soru-cevap Yöntemi
15 Metin Tahlil Çalışmaları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi,Soru-cevap Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Fenner, A-B. & D. Newby. (1999). Approaches to Materials Design in European Textbooks: lmplementing Principies of Authenticity, Learner Autonomy and Cultural Awareness. Graz: ECML.
2 MEB (2019). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
3 MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Akademik Kitaplar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 3 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 3 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 13 26
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 13 26
       c) Performans Ödevi 10 1 10
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 10 1 10
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 30 1 30
Ara Sınav 3 1 3
Final Sınavı İçin Hazırlık 30 2 60
Final Sınavı 3 1 3
0
0
Toplam İş Yükü 210