|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | PSİKOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLGÜN TÜRKİLERİ (n.turkileri@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NİLGÜN TÜRKİLERİ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı antik yunandan günümüze kadar insan psikolojisinin tarihi ve temel kavramlarına yönelik bilgileri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Antik Yunan, Orta Çağ İslam ve Hristiyan düşünce geleneklerinde insan anlayışını açıklayabilir. |
PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-9 Farklı bakış açılarını bilimsel bilginin üretilmesi sürecine dâhil edebilen, bireysel ve kültürel farklılıklara dair farkındalığa sahiptir PÇ-14 Sosyal bilimlerin felsefe, sosyoloji, antropoloji gibi bilim alanları ve fen bilimlerinin biyoloji ve sinirbilim gibi alanlarına dair temel bilgi düzeyine sahiptir ve bu bilgileri psikoloji becerilerini geliştirmek için ve çağdaş bilimsel yayınları takip etmek için kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Descartes ile başlayan modern dönemde insan zihnine yönelik yaklaşım ve sorunları tanımlayabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-14 Sosyal bilimlerin felsefe, sosyoloji, antropoloji gibi bilim alanları ve fen bilimlerinin biyoloji ve sinirbilim gibi alanlarına dair temel bilgi düzeyine sahiptir ve bu bilgileri psikoloji becerilerini geliştirmek için ve çağdaş bilimsel yayınları takip etmek için kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Zihin felsefesine dair temel problemleri (beden-zihin ikiliği, bilinç, qualia, indirgenemezlik) örneklerle tartışabilir. |
PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-14 Sosyal bilimlerin felsefe, sosyoloji, antropoloji gibi bilim alanları ve fen bilimlerinin biyoloji ve sinirbilim gibi alanlarına dair temel bilgi düzeyine sahiptir ve bu bilgileri psikoloji becerilerini geliştirmek için ve çağdaş bilimsel yayınları takip etmek için kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Modern psikoloji ekollerinin (yapısalcılık, davranışçılık, gestalt, psikanaliz, hümanizm, varoluşçuluk) temel varsayımlarını ve felsefi arka planlarını karşılaştırabilir. |
PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-14 Sosyal bilimlerin felsefe, sosyoloji, antropoloji gibi bilim alanları ve fen bilimlerinin biyoloji ve sinirbilim gibi alanlarına dair temel bilgi düzeyine sahiptir ve bu bilgileri psikoloji becerilerini geliştirmek için ve çağdaş bilimsel yayınları takip etmek için kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | İnsan zihnine yönelik felsefi yaklaşımlarla çağdaş psikoloji arasındaki ilişkiyi eleştirel bir bakışla değerlendirebilir. |
PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-14 Sosyal bilimlerin felsefe, sosyoloji, antropoloji gibi bilim alanları ve fen bilimlerinin biyoloji ve sinirbilim gibi alanlarına dair temel bilgi düzeyine sahiptir ve bu bilgileri psikoloji becerilerini geliştirmek için ve çağdaş bilimsel yayınları takip etmek için kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Öncelikle Antik Yunan'da, Orta Çağ İslam ve Hristiyan Felsefesinde insanın nasıl ele alındığına yönelik temel konu ve kavramlar işlenmektedir. Daha sonra Descartes ile başlayan modern dönemde insan ve insan psikolojisi, zihin felsefesi gibi kavramlar tanıtılmaktadır. Son olarak psikoloji ekolleri ve bu ekollere yönelik felsefi tartışmalar ele alınmaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Felsefeye Giriş | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
2 | İlk Çağ Düşüncesinde İnsan-Platon | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
3 | İlk Çağda İnsan: Aristoteles ve Stoacılık | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
4 | Orta Çağ İslam Düşüncesinde İnsan | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
5 | Orta Çağ Hristiyan Düşüncesinde İnsan | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
6 | Modern Dönem: Ruh-Beden Problemi | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
7 | Modern Dönem: Ampirist Felsefe | Tartışma, soru cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Matrix Filmi ve Felsefe: İllüzyon, Gerçeklik ve Zihin | Tartışma ve soru-cevap |
10 | Doğa Bilimlerindeki Gelişmelerle İnsan Felsefesi | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
11 | Modern Psikoloji ve Ekoller | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
12 | Fenomenolojik Yaklaşım ve Varoluşçuluk | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
13 | Zihin Kuramları ve Bilinç | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
14 | Nörofelsefe | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
15 | Bedensel Biliş | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Gökalp, N. (2018). Psikoloji felsefesi, Güncellenmiş 2. basım, Nobel Yayınları | |
2 | Gökalp, N. (2018). İnsan felsefesi, Güncellenmiş 2. basım, Nobel Yayınları | |
3 | Heil, J. (2020). Zihin Felsefesine Çağdaş Bir Giriş, Küre Yayınları | |
4 | Bailey, A. (2019). Zihin Felsefesi, Fol. | |
5 | Damasio, A. R. (1999). Descartes’ in yanılgısı. Varlık Yayınları: İstanbul. | |
6 | Platon, Devlet. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları | |
7 | Aristoteles - Metafizik (2017, Divan Kitap) | |
8 | Marcus Aurelius - Kendime Düşünceler (2018) | |
9 | Görkaş, İrfan (2013). Farabinin İnsan Tasavvuru, A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 50, 291-305. | |
10 | İbn Rüşd (2011) Din Felsefe Tartışması, Cem Yayınevi | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 107 |