Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / PSİ 205 - PSİKOLOJİ

Kodu: PSİ 205 Adı: ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü PSİKOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NİLGÜN TÜRKİLERİ (n.turkileri@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NİLGÜN TÜRKİLERİ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrenme psikolojisinin temel ilke, süreç ve kavramlarının; klasik koşullama, edimsel koşullama, bilişsel, sosyal bilişsel ve sosyokültürel yaklaşımlar ile motivasyon ve beyin temelli öğrenme süreçlerinin anlaşılması; bu bilgilerin psikolojinin diğer alt alanlarıyla ilişkilendirilmesi amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenme psikolojisinin tarihsel gelişimini ve temel kuramsal yaklaşımlarını özetleyebilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Klasik koşullama ve edimsel koşullamanın temel ilkelerini açıklayabilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Klasik ve edimsel koşullama süreçlerini karşılaştırır ve benzerlik–farklılıklarını değerlendirebilir. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Pekiştirme kuramlarını (dürtü azaltma, özendirici güdülenme, Premack ilkesi, davranım yoksunluğu vb.) günlük ve klinik uygulama örnekleriyle ilişkilendirebilir. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Bilişsel, sosyal bilişsel ve sosyokültürel öğrenme kuramlarını tanımlar ve psikolojinin diğer alt alanlarıyla ilişkilendirebilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Motivasyon, duygulanım ve öğrenme arasındaki etkileşimi açıklayabilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Öğrenmenin nörobiyolojik temellerini ve beyin süreçleriyle ilişkisini açıklayabilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Öğrenme psikolojisi kuramlarını eğitim ve günlük yaşam bağlamında uygulayabilir. PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır
PÇ-4 Psikoloji alanında yeterli becerilerle donanmış, meslek etiği ilkelerine bağlı, iletişim becerilerini geliştirmiş, üretken, esnek düşünebilme becerileri kazanmıştır.
PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, öğrenme psikolojisinin tarihsel gelişiminden başlayarak klasik ve edimsel koşullama süreçlerinin ilkeleri, pekiştirme kuramları, bilişsel ve sözel öğrenme, sosyal bilişsel ve sosyokültürel kuramlar, motivasyon–duygulanım ve beyin temelli öğrenme yaklaşımlarını kapsar. Ayrıca bu alanlardaki güncel kuramsal yaklaşımlar ve bulgular ele alınır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Öğrenmeye Giriş Sözlü anlatım ve soru-cevap
2 Öğrenme Psikolojisinin Tarhisel Gelişimi Sözlü anlatım ve soru-cevap
3 Algısal Öğrenme ve Klasik Koşullama Sözlü anlatım ve soru-cevap
4 Klasik Koşullama: Kazanım, Sönme, Genelleme ve Ayırt Etme Sözlü anlatım ve soru-cevap
5 Klasik Koşullama Uygulamaları Sözlü anlatım ve soru-cevap
6 Edimsel (Araçsal) Koşullama: Temel Kavramlar Sözlü anlatım ve soru-cevap
7 Ödüllendirmeme, Ceza, Kaçınma Sözlü anlatım ve soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Pekiştirme Kuramları, Gündelik Yaşamda ve Klinik Ortamda Koşullam Sözlü anlatım ve soru-cevap
10 Bilişselcilik, Sözel Öğrenme ve Bellek Sözlü anlatım ve soru-cevap
11 Sosyal Bilişsel Öğrenme Kuramları Sözlü anlatım ve soru-cevap
12 Sosyokültürel Kuramlar Sözlü anlatım ve soru-cevap
13 Motivasyon ve Duygulanım Sözlü anlatım ve soru-cevap
14 Gelişimsel Süreçler ve Bilgi Transferi Sözlü anlatım ve soru-cevap
15 Öğrenme ve Beyin Sözlü anlatım ve soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Alıcı, T. (2010). Öğrenmenin Bilimsel Temelleri. Palme Yayıncılık.
2 Terry, W. S. (2011). Öğrenme ve Bellek (Çeviri Editörü, Banu Cangöz). Anı Yayıncılık.
3 Domjan, M. (2016). Koşullama ve Öğrenmenin Temelleri (Çeviren, Hakan Çetinkaya) (3. Baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
4 Akgül, H. (2023). Öğrenme Psikolojisi. Eğiten Kitap.
5 Ormrod, J. E. (2024). Öğrenme Psikolojisi. Nobel Yayıncılık
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap Makale

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 142