|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | PSİKOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLGÜN TÜRKİLERİ (n.turkileri@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NİLGÜN TÜRKİLERİ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrenme psikolojisinin temel ilke, süreç ve kavramlarının; klasik koşullama, edimsel koşullama, bilişsel, sosyal bilişsel ve sosyokültürel yaklaşımlar ile motivasyon ve beyin temelli öğrenme süreçlerinin anlaşılması; bu bilgilerin psikolojinin diğer alt alanlarıyla ilişkilendirilmesi amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenme psikolojisinin tarihsel gelişimini ve temel kuramsal yaklaşımlarını özetleyebilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Klasik koşullama ve edimsel koşullamanın temel ilkelerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Klasik ve edimsel koşullama süreçlerini karşılaştırır ve benzerlik–farklılıklarını değerlendirebilir. |
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Pekiştirme kuramlarını (dürtü azaltma, özendirici güdülenme, Premack ilkesi, davranım yoksunluğu vb.) günlük ve klinik uygulama örnekleriyle ilişkilendirebilir. |
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Bilişsel, sosyal bilişsel ve sosyokültürel öğrenme kuramlarını tanımlar ve psikolojinin diğer alt alanlarıyla ilişkilendirebilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Motivasyon, duygulanım ve öğrenme arasındaki etkileşimi açıklayabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Öğrenmenin nörobiyolojik temellerini ve beyin süreçleriyle ilişkisini açıklayabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Öğrenme psikolojisi kuramlarını eğitim ve günlük yaşam bağlamında uygulayabilir. |
PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-4 Psikoloji alanında yeterli becerilerle donanmış, meslek etiği ilkelerine bağlı, iletişim becerilerini geliştirmiş, üretken, esnek düşünebilme becerileri kazanmıştır. PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, öğrenme psikolojisinin tarihsel gelişiminden başlayarak klasik ve edimsel koşullama süreçlerinin ilkeleri, pekiştirme kuramları, bilişsel ve sözel öğrenme, sosyal bilişsel ve sosyokültürel kuramlar, motivasyon–duygulanım ve beyin temelli öğrenme yaklaşımlarını kapsar. Ayrıca bu alanlardaki güncel kuramsal yaklaşımlar ve bulgular ele alınır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Öğrenmeye Giriş | Sözlü anlatım ve soru-cevap |
2 | Öğrenme Psikolojisinin Tarhisel Gelişimi | Sözlü anlatım ve soru-cevap |
3 | Algısal Öğrenme ve Klasik Koşullama | Sözlü anlatım ve soru-cevap |
4 | Klasik Koşullama: Kazanım, Sönme, Genelleme ve Ayırt Etme | Sözlü anlatım ve soru-cevap |
5 | Klasik Koşullama Uygulamaları | Sözlü anlatım ve soru-cevap |
6 | Edimsel (Araçsal) Koşullama: Temel Kavramlar | Sözlü anlatım ve soru-cevap |
7 | Ödüllendirmeme, Ceza, Kaçınma | Sözlü anlatım ve soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Pekiştirme Kuramları, Gündelik Yaşamda ve Klinik Ortamda Koşullam | Sözlü anlatım ve soru-cevap |
10 | Bilişselcilik, Sözel Öğrenme ve Bellek | Sözlü anlatım ve soru-cevap |
11 | Sosyal Bilişsel Öğrenme Kuramları | Sözlü anlatım ve soru-cevap |
12 | Sosyokültürel Kuramlar | Sözlü anlatım ve soru-cevap |
13 | Motivasyon ve Duygulanım | Sözlü anlatım ve soru-cevap |
14 | Gelişimsel Süreçler ve Bilgi Transferi | Sözlü anlatım ve soru-cevap |
15 | Öğrenme ve Beyin | Sözlü anlatım ve soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Alıcı, T. (2010). Öğrenmenin Bilimsel Temelleri. Palme Yayıncılık. | |
2 | Terry, W. S. (2011). Öğrenme ve Bellek (Çeviri Editörü, Banu Cangöz). Anı Yayıncılık. | |
3 | Domjan, M. (2016). Koşullama ve Öğrenmenin Temelleri (Çeviren, Hakan Çetinkaya) (3. Baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. | |
4 | Akgül, H. (2023). Öğrenme Psikolojisi. Eğiten Kitap. | |
5 | Ormrod, J. E. (2024). Öğrenme Psikolojisi. Nobel Yayıncılık | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap Makale |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 142 |