Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / PSİ 209 - PSİKOLOJİ

Kodu: PSİ 209 Adı: PSİKOLOJİDE İSTATİSTİK-II Teorik+Uygulama: 3+2 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü PSİKOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NİLGÜN TÜRKİLERİ (n.turkileri@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NİLGÜN TÜRKİLERİ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, psikoloji lisans öğrencilerinin araştırma verilerini çözümleyebilmek için gerekli olan istatistiksel yöntemleri öğrenmelerini sağlamak ve bu yöntemleri doğru biçimde uygulayarak sonuçları yorumlama ve raporlama becerilerini geliştirmektir. Ders kapsamında regresyon modelleri, varyans analizleri (tek yönlü, faktöriyel ve tekrar ölçümlü ANOVA), kovaryans analizi (ANCOVA), çok değişkenli varyans analizi (MANOVA), parametrik olmayan testler ve güç analizi konuları ele alınır. Öğrencilerin hem kuramsal bilgileri kavramaları hem de SPSS programı aracılığıyla uygulamalı analizler yaparak bu bilgileri pratiğe dönüştürmeleri hedeflenmektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Basit ve çoklu regresyon analizlerini uygulayabilir, yorumlayabilir ve raporlayabilir. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir.
PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Tek yönlü ve faktöriyel ANOVA testlerini uygulayabilir, temel ve etkileşim etkilerini değerlendirebilir. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir.
PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Tekrar ölçümlü ANOVA analizini uygulayabilir, varsayımları değerlendirebilir ve sonuçlarını yorumlayabilir. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir.
PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kovaryans analizi (ANCOVA) ve çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) uygulayabilir ve araştırma problemlerine uygun olarak yorumlayabilir. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Parametrik olmayan testleri (Mann-Whitney U, Wilcoxon, Ki-kare vb.) uygulayabilir ve hangi koşullarda tercih edileceğini açıklayabilir. PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir.
PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Hipotez testlerinin varsayımlarını değerlendirebilir (örneğin normal dağılım, varyans homojenliği) ve uygun istatistiksel testi seçebilir. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir.
PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Araştırma bulgularını APA standartlarına uygun biçimde raporlayabilir. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir.
PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Güç analizi yaparak araştırma için uygun örneklem büyüklüğünü belirleyebilir. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir.
PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, psikoloji alanındaki araştırmalarda kullanılan temel istatistiksel analizlerin kapsamını genişleterek öğrencilerin veri çözümleme becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. İçerikte basit ve çoklu regresyon, tek yönlü ve faktöriyel ANOVA, tekrar ölçümlü ANOVA, kovaryans analizi (ANCOVA) ve çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) konuları yer almaktadır. Ayrıca parametrik olmayan testler, hipotezlerin test edilmesinde kullanılan varsayımlar, etki büyüklüğü hesaplamaları ve güç analizi de işlenmektedir. Ders boyunca öğrenciler, SPSS yazılımı aracılığıyla örnek veri setleri üzerinde uygulamalar yaparak kuramsal bilgileri pratiğe dönüştürecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin tanıtımı ve İstatistik I dersinde öğrenilenlerin genel tekrarı Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
2 Lineer (Doğrusal) Regresyon Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
3 Çoklu (Multiple) Regresyon I Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
4 Çoklu (Multiple) Regresyon II Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
5 Bağımsız Gruplar için Tek Yönlü ANOVA Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
6 Tekrar Ölçümlü ANOVA Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
7 Nonparametrik Testler: Kruskal Wallis & Friedman's ANOVA Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
8 Ara Sınav
9 İki yönlü ANOVA I Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
10 Çok Yönlü ve Karma Desenli ANOVA Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
11 Planlı karşılaştırmalar (planned comparisons) ve İleri Analizler Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
12 ANOVA'da Etkileşim Etkilerini Anlamak Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
13 ANCOVA (kovaryans) Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
14 MANOVA Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
15 Etki büyüklüğü ve güç analizi Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Arıcı, H. (2001). İstatistik: Yöntemler ve Uygulamalar. Ankara.
2 Köklü, N., Büyüköztürk, Ş (2000). İstatistiğe Giriş. Ankara
3 Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara.
4 İyilikçi, O. (2020). Psikologlar İçin SPSS ve Araştırma Desenleri, Nobel.
5 Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage.
6 Haktanır, A., Dilmaç, B. ve Otrar, M. (2022). Psikolojik danışmanlık ve rehberlik, psikoloji ve diğer sosyal bilimlerde ileri istatistik: SPSS ve AMOS uygulamalı (Gözden geçirilmiş 2. baskı). Nobel Yayıncılık.
7 Bal, F. (2020). Psikologlar İçin SPSS Uygulamaları ve Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayıncılık
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
kaynak kitap, powerpoint sunumları, uygulama çıktıları ve yanıtlar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 5 14 70
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 7 35
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 7 35
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 156