Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / PSİ 305 - PSİKOLOJİ

Kodu: PSİ 305 Adı: FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü PSİKOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NİLGÜN TÜRKİLERİ (n.turkileri@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NİLGÜN TÜRKİLERİ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Fizyolojik Psikoloji dersinin amacı, davranışların ve zihinsel süreçlerin biyolojik temellerini kavratmak ve öğrencilerin psikolojik olguları biyolojik düzeyde açıklayabilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Fizyoloji, psikoloji, fizyolojik psikoloji kavramlarının anlamını, kapsamını ve işlevini açıklayabilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İnsan davranışlarının oluşumunda rol alan sinir sisteminin yapısını ve işleyişini açıklayabilir. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Beyin loblarının işlevlerini tanımlar ve davranışlarla ilişkilendirerek tartışabilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Öğrenme ve bellek süreçlerinin nörofizyolojik temellerini açıklayabilir. PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır
PÇ-14 Sosyal bilimlerin felsefe, sosyoloji, antropoloji gibi bilim alanları ve fen bilimlerinin biyoloji ve sinirbilim gibi alanlarına dair temel bilgi düzeyine sahiptir ve bu bilgileri psikoloji becerilerini geliştirmek için ve çağdaş bilimsel yayınları takip etmek için kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Dil ve iletişimin nörobiyolojik mekanizmalarını açıklayabilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Cinsiyet hormonlarının, biyolojik ritimlerin ve mikrobiyota-bağırsak-beyin ekseninin davranış üzerindeki etkilerini açıklayabilir. PÇ-4 Psikoloji alanında yeterli becerilerle donanmış, meslek etiği ilkelerine bağlı, iletişim becerilerini geliştirmiş, üretken, esnek düşünebilme becerileri kazanmıştır.
PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-14 Sosyal bilimlerin felsefe, sosyoloji, antropoloji gibi bilim alanları ve fen bilimlerinin biyoloji ve sinirbilim gibi alanlarına dair temel bilgi düzeyine sahiptir ve bu bilgileri psikoloji becerilerini geliştirmek için ve çağdaş bilimsel yayınları takip etmek için kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Hipnoz ve bağımlılık süreçlerinin nörobiyolojik temellerini değerlendirir. PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır
PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş psikoloji ve ilgili diğer konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Duyum ve algı süreçlerinin (görme, işitme, tat, koku) fizyolojik temellerini açıklayabilir ve bu süreçleri davranışla ilişkilendirebilir. PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır
PÇ-4 Psikoloji alanında yeterli becerilerle donanmış, meslek etiği ilkelerine bağlı, iletişim becerilerini geliştirmiş, üretken, esnek düşünebilme becerileri kazanmıştır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Stres ve travmanın nörobiyolojik mekanizmalarını analiz edebilir. PÇ-4 Psikoloji alanında yeterli becerilerle donanmış, meslek etiği ilkelerine bağlı, iletişim becerilerini geliştirmiş, üretken, esnek düşünebilme becerileri kazanmıştır.
PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Bağlanma ve duyguların nörobiyolojik mekanizmalarını farklı kuramsal yaklaşımlar açısından tartışabilir. PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş psikoloji ve ilgili diğer konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
PÇ-9 Farklı bakış açılarını bilimsel bilginin üretilmesi sürecine dâhil edebilen, bireysel ve kültürel farklılıklara dair farkındalığa sahiptir
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, davranışların biyolojik temellerini kapsamlı şekilde ele almaktadır. Konular arasında beynin yapısı ve işleyişi, sinir sistemi ve nöral iletişim, öğrenme ve bellek süreçleri, duyum ve algı mekanizmaları, dil ve iletişim, bağlanma ve gelişimsel nörobiyoloji, stres ve duyguların nörofizyolojisi, cinsiyet hormonlarının davranış üzerindeki etkileri, biyolojik ritimler, uyku ve rüyalar, yeme davranışı ve mikrobiyota ile hipnoz ve bağımlılığın nörobiyolojik mekanizmaları yer almaktadır. Ayrıca modern beyin görüntüleme yöntemleri, endokrin sistem ve beyin–davranış etkileşimleri de işlenmektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Fizyolojik psikoloji ile ilgili temel konular ve tarihsel temeller ppt & sözel sunum
2 Beyin ppt & sözel sunum
3 Sinir Sistemi ppt & sözel sunum
4 Nöronlar ve Sinir iletimi ppt & sözel sunum
5 Öğrenme ve Bellek ppt & sözel sunum
6 Duyum ve Algı I: Görme ppt & sözel sunum
7 Duyum ve Algı II: İşitme, Tat Alma ve Koku ppt & sözel sunum
8 Ara Sınav
9 Dil ve İletişim ppt & sözel sunum
10 Bağlanma ve Gelişimsel Nörobiyoloji ppt & sözel sunum
11 Stres, Travma ve Duygular ppt & sözel sunum
12 Cinsiyet ve Hormonlar ppt & sözel sunum
13 Biyolojik ritm, Uyku ve Rüyalar ppt & sözel sunum
14 Yeme bozuklukları ve Mikrobiyota ppt & sözel sunum
15 Hipnoz ve Bağımlılık ppt & sözel sunum
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Zeren, G. (2021). Fizyolojik Psikoloji. Eğiten Kitap
2 Carlson, N. & Birkett, M. (2022). Physiology of Behavior, Global Edition, Pearson
3 Kalat, J. (2024), Biological Psychology,14th Ed., Cengage
4 Pinel, J. P. J. & Barnes, S. (2021). Biopsychology, Global Edition, Pearson.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
haftalık hazırlanmış powerpoint sunumları, ek okumalar, videolar, kaynak kitaplar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 142