|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | PSİKOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLGÜN TÜRKİLERİ (n.turkileri@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NİLGÜN TÜRKİLERİ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Fizyolojik Psikoloji dersinin amacı, davranışların ve zihinsel süreçlerin biyolojik temellerini kavratmak ve öğrencilerin psikolojik olguları biyolojik düzeyde açıklayabilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Fizyoloji, psikoloji, fizyolojik psikoloji kavramlarının anlamını, kapsamını ve işlevini açıklayabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İnsan davranışlarının oluşumunda rol alan sinir sisteminin yapısını ve işleyişini açıklayabilir. |
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Beyin loblarının işlevlerini tanımlar ve davranışlarla ilişkilendirerek tartışabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Öğrenme ve bellek süreçlerinin nörofizyolojik temellerini açıklayabilir. |
PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-14 Sosyal bilimlerin felsefe, sosyoloji, antropoloji gibi bilim alanları ve fen bilimlerinin biyoloji ve sinirbilim gibi alanlarına dair temel bilgi düzeyine sahiptir ve bu bilgileri psikoloji becerilerini geliştirmek için ve çağdaş bilimsel yayınları takip etmek için kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Dil ve iletişimin nörobiyolojik mekanizmalarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Cinsiyet hormonlarının, biyolojik ritimlerin ve mikrobiyota-bağırsak-beyin ekseninin davranış üzerindeki etkilerini açıklayabilir. |
PÇ-4 Psikoloji alanında yeterli becerilerle donanmış, meslek etiği ilkelerine bağlı, iletişim becerilerini geliştirmiş, üretken, esnek düşünebilme becerileri kazanmıştır. PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. PÇ-14 Sosyal bilimlerin felsefe, sosyoloji, antropoloji gibi bilim alanları ve fen bilimlerinin biyoloji ve sinirbilim gibi alanlarına dair temel bilgi düzeyine sahiptir ve bu bilgileri psikoloji becerilerini geliştirmek için ve çağdaş bilimsel yayınları takip etmek için kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Hipnoz ve bağımlılık süreçlerinin nörobiyolojik temellerini değerlendirir. |
PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş psikoloji ve ilgili diğer konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Duyum ve algı süreçlerinin (görme, işitme, tat, koku) fizyolojik temellerini açıklayabilir ve bu süreçleri davranışla ilişkilendirebilir. |
PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-4 Psikoloji alanında yeterli becerilerle donanmış, meslek etiği ilkelerine bağlı, iletişim becerilerini geliştirmiş, üretken, esnek düşünebilme becerileri kazanmıştır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-9 | Stres ve travmanın nörobiyolojik mekanizmalarını analiz edebilir. |
PÇ-4 Psikoloji alanında yeterli becerilerle donanmış, meslek etiği ilkelerine bağlı, iletişim becerilerini geliştirmiş, üretken, esnek düşünebilme becerileri kazanmıştır. PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-10 | Bağlanma ve duyguların nörobiyolojik mekanizmalarını farklı kuramsal yaklaşımlar açısından tartışabilir. |
PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş psikoloji ve ilgili diğer konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. PÇ-9 Farklı bakış açılarını bilimsel bilginin üretilmesi sürecine dâhil edebilen, bireysel ve kültürel farklılıklara dair farkındalığa sahiptir |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, davranışların biyolojik temellerini kapsamlı şekilde ele almaktadır. Konular arasında beynin yapısı ve işleyişi, sinir sistemi ve nöral iletişim, öğrenme ve bellek süreçleri, duyum ve algı mekanizmaları, dil ve iletişim, bağlanma ve gelişimsel nörobiyoloji, stres ve duyguların nörofizyolojisi, cinsiyet hormonlarının davranış üzerindeki etkileri, biyolojik ritimler, uyku ve rüyalar, yeme davranışı ve mikrobiyota ile hipnoz ve bağımlılığın nörobiyolojik mekanizmaları yer almaktadır. Ayrıca modern beyin görüntüleme yöntemleri, endokrin sistem ve beyin–davranış etkileşimleri de işlenmektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Fizyolojik psikoloji ile ilgili temel konular ve tarihsel temeller | ppt & sözel sunum |
2 | Beyin | ppt & sözel sunum |
3 | Sinir Sistemi | ppt & sözel sunum |
4 | Nöronlar ve Sinir iletimi | ppt & sözel sunum |
5 | Öğrenme ve Bellek | ppt & sözel sunum |
6 | Duyum ve Algı I: Görme | ppt & sözel sunum |
7 | Duyum ve Algı II: İşitme, Tat Alma ve Koku | ppt & sözel sunum |
8 | Ara Sınav | |
9 | Dil ve İletişim | ppt & sözel sunum |
10 | Bağlanma ve Gelişimsel Nörobiyoloji | ppt & sözel sunum |
11 | Stres, Travma ve Duygular | ppt & sözel sunum |
12 | Cinsiyet ve Hormonlar | ppt & sözel sunum |
13 | Biyolojik ritm, Uyku ve Rüyalar | ppt & sözel sunum |
14 | Yeme bozuklukları ve Mikrobiyota | ppt & sözel sunum |
15 | Hipnoz ve Bağımlılık | ppt & sözel sunum |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Zeren, G. (2021). Fizyolojik Psikoloji. Eğiten Kitap | |
2 | Carlson, N. & Birkett, M. (2022). Physiology of Behavior, Global Edition, Pearson | |
3 | Kalat, J. (2024), Biological Psychology,14th Ed., Cengage | |
4 | Pinel, J. P. J. & Barnes, S. (2021). Biopsychology, Global Edition, Pearson. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
haftalık hazırlanmış powerpoint sunumları, ek okumalar, videolar, kaynak kitaplar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 142 |