Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TAR339 - TARİH

Kodu: TAR339 Adı: TARİH YAZICILIĞI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı METİN ZİYA KÖSE (metinziya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
METİN ZİYA KÖSE,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı Antik çağlardan başlayarak XIX. yüzyıl ortalarına kadar tarih yazımının gelişimini ve temel unsurlarını öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Mitolojik efsanelerden tarih yazımına nasıl geçildiğini kavrayabilir PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Herodotla başlayan tarih yazımında doğru bilgi ile yanlış ve efsane arasındaki ayrımı yapabilir. PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir.
PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir.
PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Geçmişte yaşanmışlıklardan hangilerinin tarihsel olguya dönüştüğünü örnekler üzerinden gösterebilir. PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir.
PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
-Modern tarih yazımının temel kriterlerinden hareketle geriye doğru, ilk çağlardan başlayarak tarih yazıcılığının evreleri -Tarihin yapısı, konusu ve kim için olduğu sorularından hareketle Heredot ve Tukidides'in tarih yazımı -Roma tarih yazımı ve özellikleri; Hristiyanlığın getirdiği yenilikler: kronolojik evreler ve evrensellik -Ortaçağ tarih yazımında görülen daralma ve tanrı eksenli tarih tasarımı Rönesansla birlikte görülen insan odaklı tarih anlayışının gelişimi -Tarihi metinlerin karşılaştırılması süreci ve şüpheci ve eleştirel düşüncenin tarih yazımına etki ve katkısı Descartes, Voltaire'de görülen şüpheciliğin ve eleştirinin tarih yazımına tesiri -Kant'la başlayan yeni dönem ve kanıta dayalı tarih yazımı -Doğru tarihsel bilgiye ulaşma, gerçekleri öğrenmede XIX. yüzyılda yaşanan gelişmeler -Ulus devletlerin teşekkülü ile tarih yazımının yeniden önem kazanması -Hanedanların ve kralların tarihinden bütüncül tarihe doğru dönüşüm
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tarihin tanımı, anlamı ve mitolojiden farkı Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
2 Modern Tarihçiliğin temel ilkeleri ve bu ilkelerle geriye bakış: Heredot Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
3 İnsan odaklı ve insan için, insanın yapıp ettiklerinin yazıldığı ilk örneklerden hareketle tarih yazımı: Heredot veTukydides Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
4 Yunan ve Roma tarih yazımının özellikleri Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
5 Hıristiyanlığın tarihe bakışı ve tarih yazımına katlısı: evrensellik düşüncesi ve kronolojik sıralama Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
6 Ortaçağ tarih yazımında görülen gerileme: kader ve takdir odaklı tarih tasarımı; örnekler Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
7 İslam Tarih yazıcıları ve bunların eserleri üzerinden tarih algısı ve tarihsel bilgi Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
8 Ara Sınav
9 Hanedanlar ve kralların eylemlerini ele alan tarihçilik ve örnekleri Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
10 Rönesans ve hümanizmanın tarih yazımına katkısı: yeniden insan odaklı tarih Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
11 Aydınlanmacı filozofların genel turumu ve tarih yazımına katkıları: şüphe, karşılaştırma ve metin eleştirisi Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
12 Aydınlanma sonrası tarih yazıcılığının gelişimi: pozitivizm dalgası ve bunun yarattığı olumsuzluklar Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
13 XIX. yüzyılda tarihin ve tarihsel bilginin öneminin yeniden keşfi: Kant ve sonrası Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
14 Krallar ve hanedanların eylemlerini yazan tarihten belgeci ve sağlam bilgi üretmeye odaklı tarih yazımı Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
15 Genel değerlendirme Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Collingwood, G. (2007), Tarih Tasarımı, İstanbul, Kitap Yurdu Yay.
2 Peter Burke, Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu, çev. Mehmet Küçük, İstanbul 2006.
3 Leon Halkın, Tarih Tenkidinin Unsurları, çev. B. Yediyıldız, Ankara TTK 1989.
4 Keith Jenkins, Tarihi Yeniden Düşünmek, çev. B. S. Şener, Ankara 1997.
5 Julien Freud, Beşerî Bilim Teorileri, çev. B. Yediyıldız, Ankara TTK 1991
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, Makale, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 8 16
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 9 9
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90