Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 5089 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 5089 Adı: KURMACA DIŞI EDEBİ TÜRLER Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT GÜR (muratgur@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk edebiyatında mektup, anı, gezi, biyografi ve otobiyografi gibi kurmaca olmayan edebî türlerle ilgili kavramlara, tanımlara, kuramlara yönelik bilgi, eleştirel değerlendirme ve metin incelemesi becerileri kazandırılması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk edebiyatında kurmaca dışı edebî türleri tanımlayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Türk edebiyatında kurmaca dışı edebî yapıtların gelişimini eleştirel bir gözle açıklar. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Türk edebiyatında kurmaca dışı edebî türleri karşılaştırmalı olarak inceler. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk edebiyatında kurmaca dışı edebî türler ve bunlara dair çalışmalardan seçilmiş birincil ve ikincil kaynaklar ve metinler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş: Tanışma / Dersin Planlaması / Dersin Tanıtılması Anlatma, Beyin Fırtınası
2 Kurmaca dışı edebî türler: Türler, kuramlar ve tanımlar Okuma, tartışma
3 Kendilik Kültürü Okuma, tartışma
4 Klasik Türk Edebiyatında Biyografi Okuma, tartışma
5 Klasik Türk Edebiyatında Otobiyografik Metinler Rapor Hazırlama ve Sunum
6 Türk Edebiyatında Kendilik Anlatıları Rapor Hazırlama ve Sunum
7 Modernliğe Doğru: Biyografi ve Otobiyografi Okuma, tartışma
8 Ara Sınav
9 Sözlü Kültür ve Seyahatname Okuma, tartışma
10 Hatıra Türü Rapor Hazırlama ve Sunum
11 Mektup Türü Okuma, tartışma
12 Kendini Kurgulamak Okuma, tartışma
13 Kurmaca ve Gerçeklik I Okuma, tartışma
14 Kurmaca ve Gerçeklik II bireysel çalışma ve rapor hazırlama
15 Genel Değerlendirme Rapor hazırlama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Adak, Hülya. “Biyografide Toplumsal Cinsiyet: Ahmet Mithat ya da Bir Osmanlı Erkek Yazarın Kanonlaşması”. Merhaba Ey Muharrir! : Ahmet Mithat Üzerine Eleştirel Yazılar. Der. Nükhet Esen ve Erol Köroğlu.
2 Akar, Şevket Kamil ve İrfan Karakoç. “Siyasî Tarih Kaynağı Olarak Hatırat ve Gezi Notları”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 2.1 (2004): 383-421.
3 Aksoy, Nazan. Kurgulanmış Benlikler: Otobiyografi, Kadın, Cumhuriyet. İstanbul: İletişim Yayınları, 2009.
4 Emecen, Feridun M. “Tanzimat Kronikleri ve Biyografi”. İslam Araştırmaları Dergisi 3 (2009): 83-90).
5 Fortna, Benjamin C. “Education and Autobiography at the End of the Ottoman Empire”. Die Welt des Islams 41 (Mart 2001): 1-31.
6 Gökalp, Haluk. Eski Türk Edebiyatında Manzum Sergüzeşt-nâmeler. İstanbul: Kitabevi Yayınları, 2009.
7 İsen, Mustafa. Tezkireden Biyografiye. İstanbul: Kapı Yayınları, 2010.
8 Kafadar, Cemal. Kim Var İmiş Biz Burada Yoğ İken. İstanbul: Metis Yayınları, 2010. 39-71.
9 Narlı, Mehmet. “Otobiyografi ve Roman / Otobiyografik Roman”. Turkish Studies 4/1 (Kış 2009): 901-09.
10 Öztürk, Banu. “Tanzimat Yazarlarına Göre Hatırat Türü”. TÜBAR 29 (Bahar 2011): 303-17.
11 Yazıcı, Nermin. “Türk Edebiyatında Otobiyografi”. Türkbilig 2006/11 (Bahar 2006): 189-217.
12 Foucault, Michel. Eleştiri Nedir? Kendilik Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2020.
13 Çetindaş, Dilek. Türk Edebiyatında Biyografik Anlatı ve Romanlar. İstanbul: Kesit Yayınları, 2018.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 20
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 20
9.Proje
Final Sınavı 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 10 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 7 21
       c) Performans Ödevi 5 3 15
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 2 10
Ara Sınav 3 1 3
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 3 15
Final Sınavı 4 1 4
0
0
Toplam İş Yükü 180