|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ABDURRAHİM YALÇIN (a.yalcin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Tıp sosyolojisi ile Sağlık ve Hastalık Sosyolojisi arasındaki farkları, bu alandaki güncel tartışmaları epistemolojik temelleriyle bilmek, Türkiye’de hem Tıp hem de Sağlık ve Hastalık Sosyolojisi adına yapılan çalışmaları incelemektir |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sağlık sosyolojisi ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Sağlık sosyolojisinin diğer alanlarla ilişkisini değerlendirebilir |
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-7 •Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sağlık, hastalık, kültür ve toplum arasındaki ilişkiyi tanımlayabilir |
PÇ-6 •Mesleği ve yaşlı bakımı ile ilgili etik değerleri bilir ve bu değerleri gözeterek çözüm önerilerini geliştirir. PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. PÇ-12 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. PÇ-13 •Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir. PÇ-16 •Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sosyoloji Nedir?Sosyolojinin Diğer Bilim Dalları ile İlişkisi Nedir? Birey ve Toplum, Toplumsal Kurumlar,Kültür ve Toplum,Sağlık Sosyolojisine Giriş, Tıp ve Sosyoloji İlişkisi, Sağlık Sosyolojisinin Çalışma Alanları, Kültür ve Sosyal Yapının Sağlık ve Hastalık Üzerine Etkisi, Tıbbi Uygulamaların Sosyo Kültürel Safhaları, Sağlık ve Hastalığı Etkileyen Sosyo Kültürel Uygulamalar, Sağlık, Hastalık ve Sosyal Değişme, Modern Tıp Hastalık ve Resmi Kuruluş İlişkilerinin Sosyo Kültürel Yönü, Sosyal Örgütleme, Genel Özetleme ve Tartışma | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sosyoloji Ve Sosyolojik Bakışı Tanıma | Anlatım, Tartışma, |
2 | İnsanı Tanıma | Anlatım, Tartışma, |
3 | Beden Sosyolojisini Tanıma | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Genel Olarak Sağlık Ve Hastalığı Tanımlama | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Sağlığın / Hastalığın Toplumsal Boyutları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi |
6 | Sağlık Sosyolojisinin Gelişimi | Anlatım, Tartışma, Kaynak Tarama |
7 | Sağlık Ve Hastalığın Sosyal Görünümleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tıp, Sağlık Ve Sosyoloji İlişkisi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Tamamlayıcı Tıp Sosyolojisi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Sağlık/Hastalık Ve Kültür İlişkisi | Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Engellilik Sosyolojisi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Yaşlılık Ve Sağlık | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Türkiye'de Sağlık Politikaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi |
15 | Sağlık Personeli Ve Hasta İletişimi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Sağlık Sosyolojisi- Erhan Tecim- Çizgi Yayınları-2018 | |
2 | Sağlık Olsun (Sağlığın Toplumsal Görünümleri) –İslam Can-Çizgi Yayınları-2019 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 7 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 9 | 18 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |