Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 529 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 529 Adı: DEDE KORKUT ARAŞTIRMALARI I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SERKAN KÖSE (serkankose@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk kültürünün temel eserlerinden biri olan Dede Korkut metinlerinin içeriğini, mahiyetini ve Türk kültür tarihi açısından nasıl bir kaynak olduğu değerlendirilmeye çalışılarak Türk destan geleneği içerisinde özelliklerinin incelenmesidir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dede Korkut Kitabı'nın bir metin olarak özelliklerinin incelenmesinin yanı sıra Türk Halk Edebiyatı ve Türk kültür tarihi bakımından kaynaklık ettiği alanların incelenmesidir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk kültürünün temel eserlerinden biri olan Dede Korkut metinlerinin içeriğini, mahiyetini ve Türk kültür tarihi açısından nasıl bir kaynak olduğu değerlendirilmeye çalışılarak Türk destan geleneği içerisinde özelliklerinin incelenmesidir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin Genel İşleyişi Hakkında Anlatma, Soru Cevap, Tartışma
2 Dede Korkut Kitabı Üzerine Anlatma, Soru Cevap, Tartışma
3 Anlatıcı ve Dinleyici Ekseninde Dede Korkut Anlatma, Soru Cevap, Tartışma
4 Sözlü Kültür ve Yazılı Kültür Doğrultusunda Dede Korkut Anlatma, Soru Cevap, Tartışma
5 Mitik ve Epik Bilgi Açısından Dede Korkut Anlatma, Soru Cevap, Tartışma
6 “Gizli Dede Korkut” Hakkında Anlatma, Soru Cevap, Tartışma
7 Kaos-Kozmos Açısından Dede Korkut Kitabı Anlatma, Soru Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Dede Korkut Kitabı: Mukaddime Anlatma, Soru Cevap, Tartışma
10 “Dirse Han Oğlı Bugaç Han Boyı” Çözümleme Anlatma, Soru Cevap, Tartışma
11 “Kam Pürenün Oglu Bamsı Beyrek Boyı” Anlatma, Soru Cevap, Tartışma
12 Duha Koca Oglı Delü Dumrul Boyı Anlatma, Soru Cevap, Tartışma
13 Basat Depegözi Öldürdügi Boy Anlatma, Soru Cevap, Tartışma
14 “Salur Kazan Tutsak Olup Oglı Uruz Çıkardugı Boy” Anlatma, Soru Cevap, Tartışma
15 "İç Oguza Taş Oguz Asi Olup Beyrek Öldügi Boy” Anlatma, Soru Cevap, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ergin, Muharrem, 2000, Dede Korkut Kitabı I-II, Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
2 Gökyay, Orhan Şaik, 2007, Dedem Korkudun Kitabı, Kabalcı Yayınları, İstanbul
3 Sakaoğlu, Saim, 1998, Dede Korkut Kitabı İncelemeler-Derlemeler-Aktarmalar I-II, Çizgi Kitabevi, Konya
4 Abdulla, Kamal (2012). Mitten Yazıya veya Gizli Dede Korkut. Akt. Dr. Ali Duymaz. İstanbul: Ötüken.
5 Abdulla, Kamal (2020). Dede Korkut Destanı’nın Poetikası Şafak Varyantı. Akt. Ali Duymaz. İstanbul: Ötüken.
6 Arslan, Mustafa (2005). “Türk Destanlarında Evren Tasarımı”. Prof. Dr. Fikret Türkmen Armağanı. İzmir: Kanyılmaz.
7 Bayat, Fuzuli (2016). Mitten Tarihe, Sözden Yazıya Dede Korkut Oğuznameleri. İstanbul: Ötüken.
8 Oğuz, M. Öcal (1996). “Dede Korkut Destanlarından Kanlı Koca Oğlu Turalı Boyı’nın Tahlili”. Bilig Dergisi. S. 1. s. 18-23.
9 Köse, Serkan (2020). “Dede Korkut Kitabı’nı Kaos ve Kozmos Bağlamında Okuma”. Milli Folklor. S. 125. s. 71-71.
10 Koçak, Aynur (2011). “Bir Kahraman Modeli Olarak Karaçuk Çoban”. Dede Korkut ve Geçmişten Geleceğe Türk Destanları Uluslararası Sempozyum Bildiriler Kitabı. Ankara: Güzeliş Ofset.
11 Cassirer, Ernst (2005). Sembolik Formlar Felsefesi II Mitik Düşünme. Çev. Milay Köktürk. Ankara: Hece.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 7 49
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 7 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180