|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SERKAN KÖSE (serkankose@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Türk kültürünün temel eserlerinden biri olan Dede Korkut metinlerinin içeriğini, mahiyetini ve Türk kültür tarihi açısından nasıl bir kaynak olduğu değerlendirilmeye çalışılarak Türk destan geleneği içerisinde özelliklerinin incelenmesidir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dede Korkut Kitabı'nın bir metin olarak özelliklerinin incelenmesinin yanı sıra Türk Halk Edebiyatı ve Türk kültür tarihi bakımından kaynaklık ettiği alanların incelenmesidir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türk kültürünün temel eserlerinden biri olan Dede Korkut metinlerinin içeriğini, mahiyetini ve Türk kültür tarihi açısından nasıl bir kaynak olduğu değerlendirilmeye çalışılarak Türk destan geleneği içerisinde özelliklerinin incelenmesidir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin Genel İşleyişi Hakkında | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Dede Korkut Kitabı Üzerine | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Anlatıcı ve Dinleyici Ekseninde Dede Korkut | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Sözlü Kültür ve Yazılı Kültür Doğrultusunda Dede Korkut | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Mitik ve Epik Bilgi Açısından Dede Korkut | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
6 | “Gizli Dede Korkut” Hakkında | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Kaos-Kozmos Açısından Dede Korkut Kitabı | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Dede Korkut Kitabı: Mukaddime | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
10 | “Dirse Han Oğlı Bugaç Han Boyı” Çözümleme | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
11 | “Kam Pürenün Oglu Bamsı Beyrek Boyı” | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Duha Koca Oglı Delü Dumrul Boyı | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Basat Depegözi Öldürdügi Boy | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
14 | “Salur Kazan Tutsak Olup Oglı Uruz Çıkardugı Boy” | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
15 | "İç Oguza Taş Oguz Asi Olup Beyrek Öldügi Boy” | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ergin, Muharrem, 2000, Dede Korkut Kitabı I-II, Boğaziçi Yayınları, İstanbul. | |
2 | Gökyay, Orhan Şaik, 2007, Dedem Korkudun Kitabı, Kabalcı Yayınları, İstanbul | |
3 | Sakaoğlu, Saim, 1998, Dede Korkut Kitabı İncelemeler-Derlemeler-Aktarmalar I-II, Çizgi Kitabevi, Konya | |
4 | Abdulla, Kamal (2012). Mitten Yazıya veya Gizli Dede Korkut. Akt. Dr. Ali Duymaz. İstanbul: Ötüken. | |
5 | Abdulla, Kamal (2020). Dede Korkut Destanı’nın Poetikası Şafak Varyantı. Akt. Ali Duymaz. İstanbul: Ötüken. | |
6 | Arslan, Mustafa (2005). “Türk Destanlarında Evren Tasarımı”. Prof. Dr. Fikret Türkmen Armağanı. İzmir: Kanyılmaz. | |
7 | Bayat, Fuzuli (2016). Mitten Tarihe, Sözden Yazıya Dede Korkut Oğuznameleri. İstanbul: Ötüken. | |
8 | Oğuz, M. Öcal (1996). “Dede Korkut Destanlarından Kanlı Koca Oğlu Turalı Boyı’nın Tahlili”. Bilig Dergisi. S. 1. s. 18-23. | |
9 | Köse, Serkan (2020). “Dede Korkut Kitabı’nı Kaos ve Kozmos Bağlamında Okuma”. Milli Folklor. S. 125. s. 71-71. | |
10 | Koçak, Aynur (2011). “Bir Kahraman Modeli Olarak Karaçuk Çoban”. Dede Korkut ve Geçmişten Geleceğe Türk Destanları Uluslararası Sempozyum Bildiriler Kitabı. Ankara: Güzeliş Ofset. | |
11 | Cassirer, Ernst (2005). Sembolik Formlar Felsefesi II Mitik Düşünme. Çev. Milay Köktürk. Ankara: Hece. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 7 | 49 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 7 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |