|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TEKİN TUNCER (tekintuncer@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
TEKİN TUNCER, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Türk Dünyasını ve burada yaşayan topluluklar hakkında bilgi sahibi olabilmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 |
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. PÇ-15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
İslamiyet öncesi ve sonrası yaşayan veya yok olmuş Türk toplulukları hakkında bilgi edilene bilmek. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kuzey Türklerinde Uyanış ve Reform (19. Yüzyılda Rusya Türkleri, Kazan Tatarları, Kırım Tatarları, Başkurtlar, Azerbaycan Türkleri, Kazaklar ve Kırgızlar, Özbekler, Türkmenler) | Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
2 | Tatar-Başkurtlar ve Çarlık Yönetimi (Tatarların Rus Hâkimiyetine Girmesi, Başkurtlar, 19. Yüzyılda Tatar-Başkurtlar) | Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
3 | Tatar’da Milli Uyanışın Başlaması (Tatar Millî Uyanışın Öncüleri, Ebunnasr Kursavî, Şehabeddin Mercanî ve Etkileri) | Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
4 | 1. Reform Yanlisi Ulema ve Eğitim Faaliyetleri (Şeyh Zeynullah Resulî, Âlimcan Barudî) 2. Dinî Reformcular (Rızaeddin b. Fahreddin, Musa Cârullah, Ziyaeddin Kemalî) 3. Dinî Islahçılıktan Seküler (Dünyevi) Reformculuğa | Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
5 | 1. Kazan Tatarlarında Yenileşme (Modernleşme ve Çarlık Rusya Siyaseti) 2. Edebiyatta Yenileşme (Kayyum Nâsırî ve Yeni Tatar Edebiyatı) 3. İlk Romancılar 4. Halkçı Edebiyatın Etkileri 5. Ceditçilik Hareketi 6. Cedidcilik Hareketine Ulemanın Tepkisi | Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
6 | 1. Dilde Birlik Fikri 2. Kadınların Özgürleştirilmesi 1 (Gaspıralı ve Kadın Hareketi, Tatar Edebiyatında ve Basınında Kadın) | Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
7 | Kadınların Özgürleştirilmesi 2 (Rusyalı ve Osmanlı Müslüman Kadınlar, İslam Reformcularına Göre Kadın Hakları, Müslüman Kongrelerinde Kadın Meselesi) | Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | 1. Rusya Müslümanlarının Siyasi ve Milli Hareketleri (Rusya Müslümanlarının İlk Siyasi Faaliyetleri, 1905 Rus Devrimi ve Müslümanlar, Ufa Kurultayı) 2. Rusya Müslümanlarının Kongreleri (1905-1906) 3. Siyasi ve Milli Hareketler 1 (Tatar Sosyalistleri (Tañcılar), Kırım’da Genç Tatarlar Hareketi | Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
10 | Siyasi ve Milli Hareketler 2 (Tatar Basını 1883-1918) | Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
11 | Dinî Kimlikten Etnik Kimliğe (Müslüman, Türk ve Tatar Kimlikleri, Türkçülük-Tatarcılık Tartışmaları, Rusya Parlamentosunda Müslüman Vekiller, 1917 Şubat Devrimi ve Rusya Müslümanları, Moskova Kongresi) | Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
12 | 1. Rusya ve Osmanlı Türklerinin İlişkileri (Türklerde Soydaşlık Duygusunun Uyanması, Tatar Talebeler, Rusya’ya Giden Osmanlı Muallimleri, Rusya’da Baskı Döneminin Geri Gelmesi) 2. II. Meşrutiyet ve Rusya’dan Gelen Türk Aydınları 1 (Yusuf Akçura) | Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
13 | II. Meşrutiyet ve Rusya’dan Gelen Türk Aydınları (Kazanlı Ayaz İshakî, Sibiryalı Abdürreşid İbrahim, Troyskili Ahmed Taceddin, Fatih Kerimî ve Osmanlı Ülkesindeki Gözlemleri) | Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
14 | Dinî Islahat Fikirlerinin İstanbul’daki Etkileri | Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
15 | 1. Kafkasya’dan Gelen Aydınlar 2. Türkistanlı Aydınlar 3. Rusyali Aydinlar ve Eğitim Reformu 4. İsmail Gaspıralı’nın Tavsiyeleri 5. Yusuf Akçura ve Osmanlı Eğitim Sisteminin Eleştirisi 6. Abdürreşid İbrahim ve Darülfünun Öğrencileri 7. Osmanlı ve Rusya Türkleri Arasındaki İlişkilerin Zayıflaması ve Kesintiye Uğraması 8. Türkiye’deki Gelişmeler | Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon, kitap. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 184 |