Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 5047 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 5047 Adı: TÜRK DÜNYASI COĞRAFYASI I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TEKİN TUNCER (tekintuncer@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
TEKİN TUNCER,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk Dünyasını ve burada yaşayan topluluklar hakkında bilgi sahibi olabilmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İslamiyet öncesi ve sonrası yaşayan veya yok olmuş Türk toplulukları hakkında bilgi edilene bilmek.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kuzey Türklerinde Uyanış ve Reform (19. Yüzyılda Rusya Türkleri, Kazan Tatarları, Kırım Tatarları, Başkurtlar, Azerbaycan Türkleri, Kazaklar ve Kırgızlar, Özbekler, Türkmenler) Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
2 Tatar-Başkurtlar ve Çarlık Yönetimi (Tatarların Rus Hâkimiyetine Girmesi, Başkurtlar, 19. Yüzyılda Tatar-Başkurtlar) Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
3 Tatar’da Milli Uyanışın Başlaması (Tatar Millî Uyanışın Öncüleri, Ebunnasr Kursavî, Şehabeddin Mercanî ve Etkileri) Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
4 1. Reform Yanlisi Ulema ve Eğitim Faaliyetleri (Şeyh Zeynullah Resulî, Âlimcan Barudî) 2. Dinî Reformcular (Rızaeddin b. Fahreddin, Musa Cârullah, Ziyaeddin Kemalî) 3. Dinî Islahçılıktan Seküler (Dünyevi) Reformculuğa Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
5 1. Kazan Tatarlarında Yenileşme (Modernleşme ve Çarlık Rusya Siyaseti) 2. Edebiyatta Yenileşme (Kayyum Nâsırî ve Yeni Tatar Edebiyatı) 3. İlk Romancılar 4. Halkçı Edebiyatın Etkileri 5. Ceditçilik Hareketi 6. Cedidcilik Hareketine Ulemanın Tepkisi Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
6 1. Dilde Birlik Fikri 2. Kadınların Özgürleştirilmesi 1 (Gaspıralı ve Kadın Hareketi, Tatar Edebiyatında ve Basınında Kadın) Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
7 Kadınların Özgürleştirilmesi 2 (Rusyalı ve Osmanlı Müslüman Kadınlar, İslam Reformcularına Göre Kadın Hakları, Müslüman Kongrelerinde Kadın Meselesi) Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
8 Ara Sınav
9 1. Rusya Müslümanlarının Siyasi ve Milli Hareketleri (Rusya Müslümanlarının İlk Siyasi Faaliyetleri, 1905 Rus Devrimi ve Müslümanlar, Ufa Kurultayı) 2. Rusya Müslümanlarının Kongreleri (1905-1906) 3. Siyasi ve Milli Hareketler 1 (Tatar Sosyalistleri (Tañcılar), Kırım’da Genç Tatarlar Hareketi Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
10 Siyasi ve Milli Hareketler 2 (Tatar Basını 1883-1918) Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
11 Dinî Kimlikten Etnik Kimliğe (Müslüman, Türk ve Tatar Kimlikleri, Türkçülük-Tatarcılık Tartışmaları, Rusya Parlamentosunda Müslüman Vekiller, 1917 Şubat Devrimi ve Rusya Müslümanları, Moskova Kongresi) Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
12 1. Rusya ve Osmanlı Türklerinin İlişkileri (Türklerde Soydaşlık Duygusunun Uyanması, Tatar Talebeler, Rusya’ya Giden Osmanlı Muallimleri, Rusya’da Baskı Döneminin Geri Gelmesi) 2. II. Meşrutiyet ve Rusya’dan Gelen Türk Aydınları 1 (Yusuf Akçura) Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
13 II. Meşrutiyet ve Rusya’dan Gelen Türk Aydınları (Kazanlı Ayaz İshakî, Sibiryalı Abdürreşid İbrahim, Troyskili Ahmed Taceddin, Fatih Kerimî ve Osmanlı Ülkesindeki Gözlemleri) Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
14 Dinî Islahat Fikirlerinin İstanbul’daki Etkileri Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
15 1. Kafkasya’dan Gelen Aydınlar 2. Türkistanlı Aydınlar 3. Rusyali Aydinlar ve Eğitim Reformu 4. İsmail Gaspıralı’nın Tavsiyeleri 5. Yusuf Akçura ve Osmanlı Eğitim Sisteminin Eleştirisi 6. Abdürreşid İbrahim ve Darülfünun Öğrencileri 7. Osmanlı ve Rusya Türkleri Arasındaki İlişkilerin Zayıflaması ve Kesintiye Uğraması 8. Türkiye’deki Gelişmeler Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon, kitap.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 184