Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 541 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 541 Adı: XIX. ASIR TÜRK EDEBİYATI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT GÜR (muratgur@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin 19. yüzyıl Türk edebiyatı hakkında temel düzeyde tartışma ve bilimsel araştırma yürütebilecek bilgi ve becerilerle donatılması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tarihsel, toplumsal, kültürel ve edebî bir olgu olarak modernleşmeyi tanımlar. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Avrupa modernleşmesi ile Osmanlı modernleşmesinin benzerliklerini ve farklarını ayırt eder. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Tanzimat Dönemi 1. kuşak edebiyatçılarını tanır. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Seminer-Sunum-Rapor
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Edebiyat eleştirisi için gerekli olan asgari tarihsel ve kuramsal birikimin kazandırılmasına giriş. Türk edebiyatının modernleşme sürecinin 19. yüzyılı kapsayan bölümü hakkında temel bilgilerin edinilmesi; bu dönemin başlıca edebiyatçılarının ve metinlerinin tanınması ve incelenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma, dersi ve yükümlülükleri tanıtma. “Yeni Türk Edebiyatı” tanımı üzerine tartışma. Anlatım ve Tartışma
2 Osmanlı modernleşmesinin tarihsel bağlamı Anlatım ve Tartışma
3 Osmanlı modernleşmesinin tarihsel bağlamı Anlatım ve Tartışma
4 Tanzimat ve Osmanlı Devleti’nde Çağdaşlaşma Anlatım ve Tartışma
5 Şinasi ve Gazetecilik Anlatım ve Tartışma
6 Edebiyat Eleştirisi Anlatım ve Tartışma
7 19. Yüzyılda Şiir I (Şinasi) Anlatım ve Tartışma
8 Ara Sınav
9 19. Yüzyılda Şiir II (Ziya Paşa ve Namık Kemal) Anlatım ve Tartışma
10 Şinasi ve Tiyatro Anlatım ve Tartışma
11 Namık Kemal ve Tiyatro Anlatım ve Tartışma
12 Roman I: Türk Romanının Doğuşu Anlatım ve Tartışma
13 Roman II (Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat-İntibah) Anlatım ve Tartışma
14 Roman III (Felatun Bey ile Rakım Efendi) Anlatım ve Tartışma
15 Genel Değerlendirme Anlatım ve Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ahmet Mithat (2018). Felatun Bey ile Rakım Efendi. Haz. Tacettin Şimşek. Ankara: Akçağ Yayınları.
2 Enginün, İnci (2018). Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e. İstanbul: Dergâh Yayınları.
3 İbrahim Şinasi (2016). Şair Evlenmesi (İnceleme-Metin-Tıpkıbasım). Haz. Abdullah Şengül. İstanbul: Kesit Yayınları.
4 Korkmaz, Ramazan (ed) (2015). Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
5 Namık Kemal (2016). Celaleddin Harzemşah (İnceleme-Mukaddime-Metin). Haz. Abdullah Şengül. İstanbul: Kesit Yayınları.
6 Namık Kemal (2018). İntibah. Haz. Yakup Çelik. Ankara: Akçağ Yayınları.
7 Şemsettin Sami (2013). Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat. Haz. Yakup Çelik. Ankara: Akçağ Yayınları.
8 Şengül, Abdullah (2020). Tarihten Sahneye: Türk Tiyatrosu Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Kesit Yayınları.
9 Tanpınar, Ahmet Hamdi (2015). On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor 8 1 40
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 8 40
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 4 24
       c) Performans Ödevi 5 4 20
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 4 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 5 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 5 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180