|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ (DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | HİLAL YILDIZ (hilalyildiz@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, fermantasyon sürecini hızlandırıp yönlendirerek istenen özelliklerde fermente gıda üretmek amacıyla hammaddeye katılan mikroorganizma kültürleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Starter ve koruyucu kültür kavramlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-5 Sistem ve süreç tasarımlarında yeni ve orijinal fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olma PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Starter kültürlerin gelişimi ve metabolizmasını açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma PÇ-12 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde grup lideri olarak sorumluluk alabilme |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Süt teknolojisinde kullanılan kültürleri ve ne amaçla kullanıldıklarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma PÇ-12 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde grup lideri olarak sorumluluk alabilme |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders fermantasyonları, starter kültüri, starter kültür seçim kriterlerini, Laktik asit bakterilerinin (LAB) starter kültür olarak önemini, starter kültür üretim teknolojisini, süt teknolojisinde kullanılan önemli starter kültürleri kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Fermantasyon prosesi | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
| 2 | - Starter kültür: Genel hususlar - Koruyucu kültür | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumumi |
| 3 | - Doğal starter kültürler - Karışık suşlu starterler - Tanımlanmış starterler - Starterlerin yeni kaynakları | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
| 4 | Suşların tanımlanması | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
| 5 | Starter kültürlerin metabolizması ve gelişimi | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
| 6 | Starter kültür seçim kriterleri | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
| 7 | Starter kültür üretim teknolojisi | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Laktik asit bakterilerinin (LAB) starter kültür olarak önemi | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
| 10 | Yoğurt kültürleri ve özellikleri | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
| 11 | Tereyağı kültürleri ve özellikleri | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
| 12 | Peynir yapımında kullanılan kültürler ve özellikleri | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
| 13 | Peynir yapımında kullanılan kültürler ve özellikleri (devamı) | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
| 14 | Kefir ve kımız üretiminde kullanılan kültürler | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
| 15 | Fermente süt ürünlerinin güvenliği üzerine starter kültürlerin rolü | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Eugenio Parente, Timothy M. Cogan, Ian B. Powell, 2016. Starter Cultures: General Aspects. Cheese: Chemistry, Physics and Microbiology, Chapter 8. | |
| 2 | Barry A.Law, 2005. New Starter Cultures for Cheese Ripening. Biochemistry of Milk Products, Pages 47-55 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders notları, kitap, bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 3 | 3 |
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 181 | ||