|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HİLAL YILDIZ (hilalyildiz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, fermantasyon sürecini hızlandırıp yönlendirerek istenen özelliklerde fermente gıda üretmek amacıyla hammaddeye katılan mikroorganizma kültürleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Starter ve koruyucu kültür kavramlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-5 Sistem ve süreç tasarımlarında yeni ve orijinal fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olma PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Starter kültürlerin gelişimi ve metabolizmasını açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma PÇ-12 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde grup lideri olarak sorumluluk alabilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Süt teknolojisinde kullanılan kültürleri ve ne amaçla kullanıldıklarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma PÇ-12 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde grup lideri olarak sorumluluk alabilme |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders fermantasyonları, starter kültüri, starter kültür seçim kriterlerini, Laktik asit bakterilerinin (LAB) starter kültür olarak önemini, starter kültür üretim teknolojisini, süt teknolojisinde kullanılan önemli starter kültürleri kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Fermantasyon prosesi | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
2 | - Starter kültür: Genel hususlar - Koruyucu kültür | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumumi |
3 | - Doğal starter kültürler - Karışık suşlu starterler - Tanımlanmış starterler - Starterlerin yeni kaynakları | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
4 | Suşların tanımlanması | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
5 | Starter kültürlerin metabolizması ve gelişimi | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
6 | Starter kültür seçim kriterleri | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
7 | Starter kültür üretim teknolojisi | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
8 | Ara Sınav | |
9 | Laktik asit bakterilerinin (LAB) starter kültür olarak önemi | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
10 | Yoğurt kültürleri ve özellikleri | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
11 | Tereyağı kültürleri ve özellikleri | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
12 | Peynir yapımında kullanılan kültürler ve özellikleri | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
13 | Peynir yapımında kullanılan kültürler ve özellikleri (devamı) | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
14 | Kefir ve kımız üretiminde kullanılan kültürler | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
15 | Fermente süt ürünlerinin güvenliği üzerine starter kültürlerin rolü | Anlatım, soru-cevap, slayt sunumu |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Eugenio Parente, Timothy M. Cogan, Ian B. Powell, 2016. Starter Cultures: General Aspects. Cheese: Chemistry, Physics and Microbiology, Chapter 8. | |
2 | Barry A.Law, 2005. New Starter Cultures for Cheese Ripening. Biochemistry of Milk Products, Pages 47-55 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, kitap, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 3 | 3 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 181 |