|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SONER METE (sonermete@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SONER METE, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Gelişmekte olan toplumların en büyük sorunlarından biri haline gelen ve yeterince üzerinde durulmayan uygunsuz ilaç kullanımına dikkat çekmek , sorunun ciddiyeti hakkında bilinçlendirmek |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Gelişmekte olan toplumların en büyük sorunlarından biri haline gelen ve yeterince üzerinde durulmayan uygunsuz ilaç kullanımına dikkat çekmek , sorunun ciddiyeti hakkında bilinçlenir |
PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder. PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. PÇ-11 •Yaşlı bireyin ve ailesinin sağlık hizmetlerine ulaşmasında yardımcı olur. PÇ-15 Yaşlı bireye verilen bakımının kalitesini ve sonuçlarını sağlık ekibi üyeleri ile değerlendirir. PÇ-17 •Gerek yaşlılarla gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Akılcı ilaç kullanımı (AİK) ile ilgili temel kavram ve tanımları açıklayabilir |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. PÇ-13 •Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Mevzuat ve yasal düzenlemelerin Akılcı ilaç Kullanımına sağladığı faydaları ve bireysel sorumlulukları kazanır |
PÇ-7 •Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. PÇ-13 •Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir. PÇ-14 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Farmakovijilans (İlaç güvenliliği) konusunda temel düzeyde bilgi sahibi olur |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. PÇ-12 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. PÇ-14 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. PÇ-15 Yaşlı bireye verilen bakımının kalitesini ve sonuçlarını sağlık ekibi üyeleri ile değerlendirir. PÇ-17 •Gerek yaşlılarla gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Akılcı İlaç Kullanımı ile İlgili Kavramlar ve Tanımlar, Akılcı İlaç Kullanımında Durum Tespiti ve İlkeler, Akılcı İlaç Kullanımında Türkiye’deki ve Dünyadaki Durum Akılcı İlaç Kullanımının Genel İlkeleri, AİK‘in Taraflarını İlgilendiren Roller, AİK’i Yakından İlgilendiren Bazı Temel Konular, Özel Durumlarda İlaçların Akılcı Kullanımı, Akılcı Antibiyotik Kullanımı, Teşhis, Tedavi ve Uyunç Kavramlarının Akılcı İlaç Kullanımındaki Kilit Önemleri, Farmakovijilans Tanımlar ve Kavramlar, Farmakolojik Kavramlar ve İlaçların Uygulama-kullanım Şekilleri, İlaca Dair Bilgiler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Akılcı İlaç Kullanımı (AİK) ile İlgili Kavramlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
2 | Akılcı İlaç Kullanımı ile İlgili Tanımlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
3 | Akılcı İlaç Kullanımında Durum Tespiti ve İlkeler | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
4 | Akılcı İlaç Kullanımında Türkiye’deki ve Dünyadaki Durum | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
5 | Akılcı İlaç Kullanımının Genel İlkeleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
6 | Akılcı İlaç Kullanımı taraflarını İlgilendiren Roller | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
7 | Akılcı İlaç Kullanımını Yakından İlgilendiren Bazı Temel Konular | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Özel Durumlarda İlaçların Akılcı Kullanımı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
10 | Akılcı Antibiyotik Kullanımı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
11 | Teşhis, Tedavi ve Uyunç Kavramlarının Akılcı İlaç Kullanımındaki Kilit Önemleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
12 | Farmakovijilans Tanımlar ve Kavramlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
13 | Farmakolojik Kavramlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
14 | İlaçların Uygulama-kullanım Şekilleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
15 | İlaca Dair Bilgiler | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Toplumun Akılcı İlaç Kullanımına Bakışı. Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı Refik Saydam Hıfzıssıhha Merkezi Başkanlığı Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, 2011. ISBN : 978-975-590-394-1. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 856 | |
2 | Hekimlerin Akılcı İlaç Kullanımına Bakışı. Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı Refik Saydam Hıfzıssıhha Merkezi Başkanlığı Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, 2011. ISBN : 978-975-590-396-5. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 857 | |
3 | Akılcı İlaç Kullanımı ve Klinik Farmakoloji. Akademisyen Kitabevi, 2019. Editör: Prof. Dr. Harun ALP | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Sunum, Projeksiyon, Ders Kitabı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 15 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |