|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SERHAT ÇELİKTEN (scelikten@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Şehircilik ve imara ilişkin temel kavram ve ilkelerin öğrenilmesini sağlamak, İmar planlarının okunması, mimari tasarımlarda kullanılmasını bilmek |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kentlerde planlamanın gerekli ve önemli olduğunu, planlı kentleşme hakkında temel bilgi edinilmiş olacaktır |
PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi PÇ-9 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Tasarım çalışmalarında imar planları yorumlanabilecek, çevre analizi yapılabilecektir |
PÇ-9 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Planlama kademelenmesini, ülke kalkınmasının üst ölçek planlarla düzenlendiğini, alt ölçek planların üst ölçek planlara uygunluğunun gerekli olduğunu bilecek |
PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-6 Bireysel, disiplin içinde ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme |
|
DÖÇ-4 | Binaların ruhsatlı yapılamsının önemini ve bina projelerinin imar planına ve çevre şartlarına uygun olması anlaşılacak |
PÇ-9 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Yasa ve yönetmelikler ile çevre şartlarına uygun olmayan plan ve yapı ruhsatlarının iptali hakkında idari yargının yetkili olduğu bilinecek |
PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi PÇ-9 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Şehircilik kavramı, plan çeşitleri ve planlama süreci. İmar planı yapılmasında izlenecek araştırma, tasarım ve uygulama aşamaları. Ulaşım sistemleri, imar planları ile ilişkisi, planlama ilkeleri, ulaşım modelleri., İmar uygulamalarının kısa tarihçesi ve gelişimi, imarın tanımı, uygulama biçimi ve istisnaları, planlama kademeleri (bölge planları, çevre düzeni planları, imar planları (nazım imar planı, uygulama imar planları, hali hazır planlar), planların hazırlanması, yürürlüğe konulması, itiraz mercileri, itiraz süreleri ve karara bağlanma, imar planlarında bakanlığın yetkisi, imar programları, kamulaştırma ve kısıtlılık hali, düzenleme ortaklık payı (DOP), kamu tesisleri arsalarına tahsis (kop), imar planlarında umumi hizmetlere ayrılan yerler, irtifak hakları, ifraz ve tevhit, arsa ve arazi düzenlemesi, parselasyon planlarının hazırlanması ve tescili, yapı kullanma izni, belge temini, tapu sicil ve kadastro müdürlerinin yetki ve sorumlulukları, cezalar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kentlerin kuruluş nedenleri, kentin tanımı | Anlatma Yöntemi |
2 | Şehirciliğin doğuşu ve önemi | Anlatma Yöntemi |
3 | Kent olma kriterleri, kentleşme | Anlatma Yöntemi |
4 | Şehircilik nedir, plan kademelenmesi | Anlatma Yöntemi |
5 | Mekansal kullanış tanımları ve esasları, Genel planlama esasları | Anlatma Yöntemi |
6 | Çevre düzeni planlarına dair esaslar, Revizyon ve değişiklikleri | Anlatma Yöntemi |
7 | İmar planlarına dair esaslar, Nazım İmar planı, Uygulama imar planı | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | İmar planı revizyonu ve değişiklikleri | Anlatma Yöntemi |
10 | Koruma amaçlı imar planı ilkeleri | Anlatma Yöntemi |
11 | İmar planı uygulama usulleri. Arsa ve arazi sahiplerinin istem ve rızası ile ve idarece re’sen yapılan uygulamalar | Anlatma Yöntemi |
12 | Arazi ve arsa düzenlemesi, parselasyon | Anlatma Yöntemi |
13 | Parsel ve binalara ilişkin tanımlar | Anlatma Yöntemi |
14 | İmar planı ve kent-şehircilikle ilgili bazı yasa ve yönetmelikler | Anlatma Yöntemi |
15 | Ruhsat işlemleri ve gerekli belgeler | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | İmar Bilgisi Planlama - Uygulama - Mevzuat-Doç. Dr. Ferruh Yıldız NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 3 | 1 | 3 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 117 |