Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

TURİZM ARAŞTIRMALARI ENSTİTÜSÜ / İT522 - İNANÇ TURİZMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: İT522 Adı: İSLAM DÜNYASINDA MABEDLER VE ZİYARETGAHLAR II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İNANÇ TURİZMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İBRAHİM YILMAZ (ibrh.yilmaz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türkiye deki kültürel ve sanatsal değeri haiz cami, mesid ve namazgâh gibi mabedler ile türbe, künbed ve dergâh gibi ziyaretgâh niteliğine sahip yapıların, mimarî-estetik, fonksiyon ve tarihsel-toplumsal anlam bakımından irdelenmesi, dersin temel amacıdır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Anadolu Türk mimarisindeki yapı türlerini, form ve fonksiyon bakımından sınıflandırabilmek. PÇ-1 Turizmin barışa ve kültürlerarası diyaloga katkılarını, turizm sektörünün işleyişi ve sistem içerisindeki aktörlerin rollerini de göz önüne alarak anlar, analiz eder, sorgular, turizmin toplumlar arasındaki uzlaşma ve anlayışa katkılarını artıracak çözümler üretir
PÇ-6 Anadolu daki ve dünya üzerindeki farklı inanç sistemlerine ait arkeolojik sitelerin, yapıların, kutsal mekanların, festival ve etkinliklerin, destinasyonların tarihini ve turizm açısından önemini anlayabilir, analiz edebilir ve sürdürebilirlik kapsamında kültürel ve toplumsal değerlerini sorgulayabilir.
PÇ-11 Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, analiz eder, sentezler, yorumlar ve değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Türkiye deki Müslüman ziyaretgâhlarının tarihsel ve toplumsal değeri hakkında bilgi sahibi olmak. PÇ-1 Turizmin barışa ve kültürlerarası diyaloga katkılarını, turizm sektörünün işleyişi ve sistem içerisindeki aktörlerin rollerini de göz önüne alarak anlar, analiz eder, sorgular, turizmin toplumlar arasındaki uzlaşma ve anlayışa katkılarını artıracak çözümler üretir
PÇ-6 Anadolu daki ve dünya üzerindeki farklı inanç sistemlerine ait arkeolojik sitelerin, yapıların, kutsal mekanların, festival ve etkinliklerin, destinasyonların tarihini ve turizm açısından önemini anlayabilir, analiz edebilir ve sürdürebilirlik kapsamında kültürel ve toplumsal değerlerini sorgulayabilir.
PÇ-11 Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, analiz eder, sentezler, yorumlar ve değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Türk-İslâm mimarîsinin inanç turizmi açısından önemini kavramak. PÇ-1 Turizmin barışa ve kültürlerarası diyaloga katkılarını, turizm sektörünün işleyişi ve sistem içerisindeki aktörlerin rollerini de göz önüne alarak anlar, analiz eder, sorgular, turizmin toplumlar arasındaki uzlaşma ve anlayışa katkılarını artıracak çözümler üretir
PÇ-6 Anadolu daki ve dünya üzerindeki farklı inanç sistemlerine ait arkeolojik sitelerin, yapıların, kutsal mekanların, festival ve etkinliklerin, destinasyonların tarihini ve turizm açısından önemini anlayabilir, analiz edebilir ve sürdürebilirlik kapsamında kültürel ve toplumsal değerlerini sorgulayabilir.
PÇ-11 Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, analiz eder, sentezler, yorumlar ve değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında Anadolu da Türk-İslâm mimarîsinin başlangıcı, Anadolu Selçukluları döneminde Konya, Kayseri ve Divriği’nin Mimarî karakter, fonksiyon ve anlamı, Ahlat Selçuklu Mezarlığı’nınTarihî kimliği, Mevlânâ Dergâhı ve Hacı Bektaş-ı Velî Dergâhı’nın fonksiyonu ve tarihsel cazibesi, Beylikler döneminde Birgi, Selçuk ve Manisa, Osmanlılar döneminde İznik, Bursa, Edirne ve İstanbul’un mabedleri ve ziyaretgâhları konuları yer almaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Derse giriş: Tarihsel ve kavramsal çerçeve. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap,
2 Anadolu da Türk-İslâm mimarîsinin başlangıcı Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap,
3 A. Selçukluları döneminde Konya: Mimarî karakter, fonksiyon ve anlam. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap,
4 A. Selçukluları döneminde Kayseri: Mimarî karakter, fonksiyon ve anlam. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap,
5 A. Selçukluları döneminde Divriği: Mimarî karakter, fonksiyon ve anlam. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap,
6 Ahlat Selçuklu Mezarlığı: Tarihî kimlik. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap,
7 Mevlânâ Dergâhı ve Hacı Bektaş-ı Velî Dergâhı: Form, fonksiyon ve tarihsel cazibe Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap,
8 Ara Sınav
9 Beylikler döneminde Birgi, Selçuk ve Manisa. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap,
10 Osmanlılar döneminde İznik: Mabedler ve ziyaretgâhlar. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap,
11 Osmanlılar döneminde Bursa: Mabedler ve ziyaretgâhlar. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap,
12 Osmanlılar döneminde Edirne: Mabedler ve ziyaretgâhlar. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap,
13 Osmanlılar döneminde İstanbul: Mabedler ve ziyaretgâhlar. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap,
14 Genel Değerlendirme: İnanç turizmi perspektifinden Türkiye deki ziyaret mekânları ve mabedlerin tarihî ve sanatsal değeri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap,
15 Genel Değerlendirme: İnanç turizmi perspektifinden Türkiye deki ziyaret mekânları ve mabedlerin tarihî ve sanatsal değeri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap,
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Yazılı kaynaklar, projeksiyon ve bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 14 28
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 8 24
Ara Sınav 3 1 3
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 8 24
Final Sınavı 3 1 3
0
0
Toplam İş Yükü 180