|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DİLEK KOCAYANAK (dilekkocayanak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
DİLEK KOCAYANAK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin temel amacı, anlambilimsel özelliklerini araştırmayı ve dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini dilbilimsel bakış açısından ele almaktır. Derste farklı dilbilimcilerin anlam konusunda geliştirdikleri yöntemler incelenerek öğrencilerin anlambilimsel ilişkileri keşfetmelerini sağlamak, Türkiye Türkçesinin sözcük anlam bilgisinin ve cümle anlambiliminin kavranması hedeflenmiştir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dillerin anlambilimsel özelliklerini tespit eder. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini değerlendirir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Anlambilimsel ilişkileri belirleyebilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Anlam türlerini tanımlar, sınıflandırır ve ayırt eder. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Sözcüğün tanımından hareket ederek Saussure'ün gösterge modelindeki ögeleri ayrıntılı bir biçimde anlar. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Anlam ve kavramı ayırt eder. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Dillerin anlambilimsel özellikleri, dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkileri, anlam türlerini tanımlama, sınıfladırma | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dil bilimi ve anlam bilimi, Anlam biliminin diğer bilim dallarıyla ilişkileri. | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
2 | Anlam bilimi nedir? Anlam bilimin kısa geçmişi | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
3 | Dil, Sözcük, Gösterge, Anlam ve Kavram Nedir? | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
4 | Sözcük ve anlam, Anlam belirleyicileri. Sözcük anlam biliminde kuramlar | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
5 | Kelimenin anlam çerçevesi: Temel anlam öğesi, Tasarımlar, İmgeler. Anlam ve Anlam Türleri, Anlam İlişkileri | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
6 | Duygu değeri, yan anlam | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
7 | Benzetme, eğretileme ve aktarmalar | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çok anlamlılık, Eşadlılık | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
10 | Eş anlamlılık, Ters anlamlılık | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
11 | Bağdaştırma ve alışılmamış bağdaştırma. | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
12 | Kılınış ve görünüş kavramları. | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
13 | Tümce Anlam Bilimi: Tümce, Önerme, Sözce | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
14 | Bilgi Değeri ve Bilgi Yapısı | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
15 | Dilde Kibarlık ve Kabalık | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Aksan, D. (1971). Anlambilimi ve Türk anlambilimi ana çizgileriyle. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları. | |
2 | Aksan, D. (1990). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim. 3. cilt. Atatürk kültür, dil ve tarih yüksek kurumu. Türk Dil Kurumu Yayınları. | |
3 | Aksan, D. (2006). Türkçenin sözvarlığı Türk dilinin sözcükbilimiyle ilgili gözlemler, saptamalar. 4. Baskı. Engin Yayınevi. | |
4 | Aksan, D. (2009). Anlambilim anlambilim konuları ve Türkçenin anlambilimi. 5. Baskı. Engin Yayınevi. | |
5 | Elbourne, P. (2020). Anlam anlambilime giriş. The Kitap Yay. (Çeviri: Murat Demirekin). | |
6 | Günay, V. D.(2007). Sözcükbilime giriş. Multilingual. | |
7 | Bilgin, M. (2006). Anlamdan anlatıma Türkçemiz. (2.baskı). Anı Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, yazı tahtası, internet bağlantılı bilgisayar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |