Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / TEBAE 505 - TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: TEBAE 505 Adı: ANLAM BİLİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DİLEK KOCAYANAK (dilekkocayanak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
DİLEK KOCAYANAK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı, anlambilimsel özelliklerini araştırmayı ve dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini dilbilimsel bakış açısından ele almaktır. Derste farklı dilbilimcilerin anlam konusunda geliştirdikleri yöntemler incelenerek öğrencilerin anlambilimsel ilişkileri keşfetmelerini sağlamak, Türkiye Türkçesinin sözcük anlam bilgisinin ve cümle anlambiliminin kavranması hedeflenmiştir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dillerin anlambilimsel özelliklerini tespit eder. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini değerlendirir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Anlambilimsel ilişkileri belirleyebilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Anlam türlerini tanımlar, sınıflandırır ve ayırt eder. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Sözcüğün tanımından hareket ederek Saussure'ün gösterge modelindeki ögeleri ayrıntılı bir biçimde anlar. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Anlam ve kavramı ayırt eder. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dillerin anlambilimsel özellikleri, dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkileri, anlam türlerini tanımlama, sınıfladırma
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dil bilimi ve anlam bilimi, Anlam biliminin diğer bilim dallarıyla ilişkileri. Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
2 Anlam bilimi nedir? Anlam bilimin kısa geçmişi Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
3 Dil, Sözcük, Gösterge, Anlam ve Kavram Nedir? Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
4 Sözcük ve anlam, Anlam belirleyicileri. Sözcük anlam biliminde kuramlar Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
5 Kelimenin anlam çerçevesi: Temel anlam öğesi, Tasarımlar, İmgeler. Anlam ve Anlam Türleri, Anlam İlişkileri Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
6 Duygu değeri, yan anlam Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
7 Benzetme, eğretileme ve aktarmalar Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
8 Ara Sınav
9 Çok anlamlılık, Eşadlılık Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
10 Eş anlamlılık, Ters anlamlılık Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
11 Bağdaştırma ve alışılmamış bağdaştırma. Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
12 Kılınış ve görünüş kavramları. Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
13 Tümce Anlam Bilimi: Tümce, Önerme, Sözce Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
14 Bilgi Değeri ve Bilgi Yapısı Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
15 Dilde Kibarlık ve Kabalık Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Aksan, D. (1971). Anlambilimi ve Türk anlambilimi ana çizgileriyle. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları.
2 Aksan, D. (1990). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim. 3. cilt. Atatürk kültür, dil ve tarih yüksek kurumu. Türk Dil Kurumu Yayınları.
3 Aksan, D. (2006). Türkçenin sözvarlığı Türk dilinin sözcükbilimiyle ilgili gözlemler, saptamalar. 4. Baskı. Engin Yayınevi.
4 Aksan, D. (2009). Anlambilim anlambilim konuları ve Türkçenin anlambilimi. 5. Baskı. Engin Yayınevi.
5 Elbourne, P. (2020). Anlam anlambilime giriş. The Kitap Yay. (Çeviri: Murat Demirekin).
6 Günay, V. D.(2007). Sözcükbilime giriş. Multilingual.
7 Bilgin, M. (2006). Anlamdan anlatıma Türkçemiz. (2.baskı). Anı Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, yazı tahtası, internet bağlantılı bilgisayar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120