|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DİLEK KOCAYANAK (dilekkocayanak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
DİLEK KOCAYANAK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin temel amacı, Türkçenin ses özelliklerini bilen, ölçünlü Türkçeyi tam ve doğru olarak konuşan öğretmenler yetiştirmek; konuşma ve söyleyiş becerisine ilişkin yetkinlik kazandırmak; ses, konuşma, diksiyon, vurgu konusunda bilgi akışı sağlamak; iyi konuşmanın kurallarını bilinir kılmak; ses geliştirme yöntemlerini vurgulamak; Türkçeyi konuşma ve yazma kurallarına uygun olarak bilinçli, doğru ve özenli şekilde kullanmak; hazırlıklı veya hazırlıksız olarak bir kişi veya topluluk karşısında duygu ve düşünceleri etkili ve anlaşılır biçimde ifade edebilme becerisini geliştirmek; iş ve meslek hayatında sözlü olarak kendini rahatça ifade edebilmek, topluluk önünde konuşabilmek ve sunum yapma becerilerini geliştirmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İyi bir konuşmanın özelliklerini, diksiyonun önemini kavrar ve ses geliştirme bilgisine sahip olur. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Dile ve telâffuza ilişkin özenli bir bakış açısı kazanır. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sözlü anlatım ile ilgili temel kavram ve terimleri tanımlar. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sözlü olarak kendini rahat ve etkili biçimde ifade edebilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Doğru, güzel ve etkili konuşabilmek için diksiyon tekniklerini (nefes alma teknikleri, artükülasyon, vurgu ve tonlama) uygular. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Sesini ve beden dilini etkili kullanır. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Öğretmenlik yaşamında ve sosyal ortamda fikirlerini bir bütünlük içerisinde ifade etme becerisi elde ederek özgüven duygularını geliştirir. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
İyi bir konuşmanın özelliklerini ve diksiyonun önemini, sözlü anlatım ile ilgili temel kavram ve terimler, doğru, güzel ve etkili konuşabilmek için diksiyon teknikleri (nefes alma teknikleri, artükülasyon, vurgu ve tonlama) | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tanışma ve Dersin İşleyişine İlişkin Bilgilendirme | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
2 | Konuşma Kavramı: İletişim-Dil-Düşünce ve Konuşma ilişkisi | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
3 | Sesleri Doğru Algılayabilmek ve Söyleyebilmek | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
4 | Ses Kusurları | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
5 | İyi Bir Konuşma Sesinin Özellikleri | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
6 | Ünlülerin Söylenişleri, Alıştırmalar, Tekerlemeler I | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
7 | Ünlülerin Söylenişleri, Alıştırmalar, Tekerlemeler 2 | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türkçede Vurgu | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
10 | Türkçede Ulama | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
11 | Tonlama ve Anlatım | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
12 | Türkçede Ses Olayları | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
13 | Anlatım Bozuklukları | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
14 | Konuşma ve Yazı Dilimize Yerleşmiş Batılı Sözcükler ve Etkili Konuşma Rehberi | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
15 | Beden Dilinin Yaşamımızdaki Önemi | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Akbayır, S. (2007). Dil ve diksiyon yazılı ve sözlü anlatım bozuklukları. (4. Baskı). Akçağ Yayınları. | |
2 | Coşkun, M.V. (2000). Fonetik ve fonetik lâboratuvarları. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi. Sayı 581s. 393. | |
3 | Çevik, N. (2002). Konuşma tekniği. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları. | |
4 | Elik, R. (2010). Etkili konuşma teknikleri diksiyon. (2. Baskı). Akis Kitap. | |
5 | Er, S. (2010). Etkili ve güzel konuşma sanatı. Hayat Yayınları. | |
6 | Evliyaoğlu, G. (1973). Konuşma sanatı diksiyon fonetik retorik. Türk Tarih Kurumu Basımevi. | |
7 | Sabar, G. (2013), Sesimiz eğitimi ve korunması. Pan Yayıncılık. | |
8 | Sever, S. (1998). Dil ve İletişim (Etkili Yazılı ve Sözlü Anlatım). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Sayı 1. http://dergiler.ankara.edu.tr/search.php (12 Mayıs 2012). | |
9 | Şahin, M. (2009). Söz söyleme ve konuşma sanatı diksiyon. Avcıol Basım Yayın. | |
10 | Töreyin, A. M. (2008). Ses eğitimi (Temel Kavramlar-İlkeler-Yöntemler). Sözkesen Yay. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Dersler hem kuramsal hem de uygulamalı olarak yürütülmektedir. Her ders için sunum hazırlanmaktadır. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |