Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / TEBAE 507 - TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: TEBAE 507 Adı: SES EĞİTİMİ VE DİKSİYON Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DİLEK KOCAYANAK (dilekkocayanak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
DİLEK KOCAYANAK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı, Türkçenin ses özelliklerini bilen, ölçünlü Türkçeyi tam ve doğru olarak konuşan öğretmenler yetiştirmek; konuşma ve söyleyiş becerisine ilişkin yetkinlik kazandırmak; ses, konuşma, diksiyon, vurgu konusunda bilgi akışı sağlamak; iyi konuşmanın kurallarını bilinir kılmak; ses geliştirme yöntemlerini vurgulamak; Türkçeyi konuşma ve yazma kurallarına uygun olarak bilinçli, doğru ve özenli şekilde kullanmak; hazırlıklı veya hazırlıksız olarak bir kişi veya topluluk karşısında duygu ve düşünceleri etkili ve anlaşılır biçimde ifade edebilme becerisini geliştirmek; iş ve meslek hayatında sözlü olarak kendini rahatça ifade edebilmek, topluluk önünde konuşabilmek ve sunum yapma becerilerini geliştirmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İyi bir konuşmanın özelliklerini, diksiyonun önemini kavrar ve ses geliştirme bilgisine sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dile ve telâffuza ilişkin özenli bir bakış açısı kazanır. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sözlü anlatım ile ilgili temel kavram ve terimleri tanımlar. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Sözlü olarak kendini rahat ve etkili biçimde ifade edebilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Doğru, güzel ve etkili konuşabilmek için diksiyon tekniklerini (nefes alma teknikleri, artükülasyon, vurgu ve tonlama) uygular. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Sesini ve beden dilini etkili kullanır. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Öğretmenlik yaşamında ve sosyal ortamda fikirlerini bir bütünlük içerisinde ifade etme becerisi elde ederek özgüven duygularını geliştirir. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İyi bir konuşmanın özelliklerini ve diksiyonun önemini, sözlü anlatım ile ilgili temel kavram ve terimler, doğru, güzel ve etkili konuşabilmek için diksiyon teknikleri (nefes alma teknikleri, artükülasyon, vurgu ve tonlama)
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma ve Dersin İşleyişine İlişkin Bilgilendirme Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap
2 Konuşma Kavramı: İletişim-Dil-Düşünce ve Konuşma ilişkisi Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap
3 Sesleri Doğru Algılayabilmek ve Söyleyebilmek Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap
4 Ses Kusurları Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap
5 İyi Bir Konuşma Sesinin Özellikleri Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap
6 Ünlülerin Söylenişleri, Alıştırmalar, Tekerlemeler I Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap
7 Ünlülerin Söylenişleri, Alıştırmalar, Tekerlemeler 2 Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Türkçede Vurgu Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap
10 Türkçede Ulama Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap
11 Tonlama ve Anlatım Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap
12 Türkçede Ses Olayları Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap
13 Anlatım Bozuklukları Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap
14 Konuşma ve Yazı Dilimize Yerleşmiş Batılı Sözcükler ve Etkili Konuşma Rehberi Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap
15 Beden Dilinin Yaşamımızdaki Önemi Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Akbayır, S. (2007). Dil ve diksiyon yazılı ve sözlü anlatım bozuklukları. (4. Baskı). Akçağ Yayınları.
2 Coşkun, M.V. (2000). Fonetik ve fonetik lâboratuvarları. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi. Sayı 581s. 393.
3 Çevik, N. (2002). Konuşma tekniği. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
4 Elik, R. (2010). Etkili konuşma teknikleri diksiyon. (2. Baskı). Akis Kitap.
5 Er, S. (2010). Etkili ve güzel konuşma sanatı. Hayat Yayınları.
6 Evliyaoğlu, G. (1973). Konuşma sanatı diksiyon fonetik retorik. Türk Tarih Kurumu Basımevi.
7 Sabar, G. (2013), Sesimiz eğitimi ve korunması. Pan Yayıncılık.
8 Sever, S. (1998). Dil ve İletişim (Etkili Yazılı ve Sözlü Anlatım). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Sayı 1. http://dergiler.ankara.edu.tr/search.php (12 Mayıs 2012).
9 Şahin, M. (2009). Söz söyleme ve konuşma sanatı diksiyon. Avcıol Basım Yayın.
10 Töreyin, A. M. (2008). Ses eğitimi (Temel Kavramlar-İlkeler-Yöntemler). Sözkesen Yay.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Dersler hem kuramsal hem de uygulamalı olarak yürütülmektedir. Her ders için sunum hazırlanmaktadır.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120