|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | DİLEK KOCAYANAK (dilekkocayanak@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
DİLEK KOCAYANAK, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin temel amacı, Türkçenin ses özelliklerini bilen, ölçünlü Türkçeyi tam ve doğru olarak konuşan öğretmenler yetiştirmek; konuşma ve söyleyiş becerisine ilişkin yetkinlik kazandırmak; ses, konuşma, diksiyon, vurgu konusunda bilgi akışı sağlamak; iyi konuşmanın kurallarını bilinir kılmak; ses geliştirme yöntemlerini vurgulamak; Türkçeyi konuşma ve yazma kurallarına uygun olarak bilinçli, doğru ve özenli şekilde kullanmak; hazırlıklı veya hazırlıksız olarak bir kişi veya topluluk karşısında duygu ve düşünceleri etkili ve anlaşılır biçimde ifade edebilme becerisini geliştirmek; iş ve meslek hayatında sözlü olarak kendini rahatça ifade edebilmek, topluluk önünde konuşabilmek ve sunum yapma becerilerini geliştirmektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | İyi bir konuşmanın özelliklerini, diksiyonun önemini kavrar ve ses geliştirme bilgisine sahip olur. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Dile ve telâffuza ilişkin özenli bir bakış açısı kazanır. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Sözlü anlatım ile ilgili temel kavram ve terimleri tanımlar. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Sözlü olarak kendini rahat ve etkili biçimde ifade edebilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Doğru, güzel ve etkili konuşabilmek için diksiyon tekniklerini (nefes alma teknikleri, artükülasyon, vurgu ve tonlama) uygular. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Sesini ve beden dilini etkili kullanır. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 | Öğretmenlik yaşamında ve sosyal ortamda fikirlerini bir bütünlük içerisinde ifade etme becerisi elde ederek özgüven duygularını geliştirir. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| İyi bir konuşmanın özelliklerini ve diksiyonun önemini, sözlü anlatım ile ilgili temel kavram ve terimler, doğru, güzel ve etkili konuşabilmek için diksiyon teknikleri (nefes alma teknikleri, artükülasyon, vurgu ve tonlama) | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Tanışma ve Dersin İşleyişine İlişkin Bilgilendirme | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
| 2 | Konuşma Kavramı: İletişim-Dil-Düşünce ve Konuşma ilişkisi | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
| 3 | Sesleri Doğru Algılayabilmek ve Söyleyebilmek | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
| 4 | Ses Kusurları | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
| 5 | İyi Bir Konuşma Sesinin Özellikleri | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
| 6 | Ünlülerin Söylenişleri, Alıştırmalar, Tekerlemeler I | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
| 7 | Ünlülerin Söylenişleri, Alıştırmalar, Tekerlemeler 2 | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Türkçede Vurgu | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
| 10 | Türkçede Ulama | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
| 11 | Tonlama ve Anlatım | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
| 12 | Türkçede Ses Olayları | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
| 13 | Anlatım Bozuklukları | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
| 14 | Konuşma ve Yazı Dilimize Yerleşmiş Batılı Sözcükler ve Etkili Konuşma Rehberi | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
| 15 | Beden Dilinin Yaşamımızdaki Önemi | Anlatım, gözlem, takım/grup çalışması, gösterme, uygulama, soru-cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Akbayır, S. (2007). Dil ve diksiyon yazılı ve sözlü anlatım bozuklukları. (4. Baskı). Akçağ Yayınları. | |
| 2 | Coşkun, M.V. (2000). Fonetik ve fonetik lâboratuvarları. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi. Sayı 581s. 393. | |
| 3 | Çevik, N. (2002). Konuşma tekniği. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları. | |
| 4 | Elik, R. (2010). Etkili konuşma teknikleri diksiyon. (2. Baskı). Akis Kitap. | |
| 5 | Er, S. (2010). Etkili ve güzel konuşma sanatı. Hayat Yayınları. | |
| 6 | Evliyaoğlu, G. (1973). Konuşma sanatı diksiyon fonetik retorik. Türk Tarih Kurumu Basımevi. | |
| 7 | Sabar, G. (2013), Sesimiz eğitimi ve korunması. Pan Yayıncılık. | |
| 8 | Sever, S. (1998). Dil ve İletişim (Etkili Yazılı ve Sözlü Anlatım). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Sayı 1. http://dergiler.ankara.edu.tr/search.php (12 Mayıs 2012). | |
| 9 | Şahin, M. (2009). Söz söyleme ve konuşma sanatı diksiyon. Avcıol Basım Yayın. | |
| 10 | Töreyin, A. M. (2008). Ses eğitimi (Temel Kavramlar-İlkeler-Yöntemler). Sözkesen Yay. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Dersler hem kuramsal hem de uygulamalı olarak yürütülmektedir. Her ders için sunum hazırlanmaktadır. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 120 | ||