Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / TEBAE 512 - TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: TEBAE 512 Adı: İKİ DİLLİ TÜRK ÇOCUKLARINA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KÜBRA ŞENGÜL (kubrasengul@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
KÜBRA ŞENGÜL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı, Türkçe öğretmeni adayı olan öğrencilere, dil edinimi, öğrenme, yabancı dil, ikinci dil vb. kavramları, iki dilliliğin tanımı ve çeşitleri, iki dilliliğin bireysel ve sosyal görünümleri, ülkeler arası iki dillilik eğitim sistemlerinde görülen avantajlar ve dezavantajlar, iki dilliliğin duyuşsal ve kültürel etkileri, iki dilli bireylerin karşılaştıkları sosyal, bilişsel ve duyuşsal problemler, yurt dışına göç eden Türklerin tarihçesi, yurt dışında yaşayan iki dilli Türk çocuklarına yönelik hazırlanan Türkçe ve Türk kültürü dersi programı ve uygulama esasları, yurt dışında yaşayan iki dilli Türk çocuklarına yönelik ders etkinlikleri tasarlama ilkeleri ve yöntemleri hakkında bilgi ve deneyim kazandırmak amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-5 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-6 Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-8 Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
PÇ-10 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
PÇ-11 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
PÇ-15 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-17 Türk eğitim sisteminin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini bilir ve buna dönük uygulamalar gerçekleştirir.
PÇ-18 Mesleki görev ve sorumluluklarına, bilimsel ve etik ilkelere uygun davranır.
PÇ-21 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran uyum programı hazırlar ve uygular.
PÇ-22 Okul, aile ve öğretmen arasındaki iş birliğinin eğitim öğretim sürecindeki önemi hakkında yeterli bilince sahiptir.
PÇ-24 Mesleğinin gerektirdiği teknolojik yeterliliğe sahiptir.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Yurt dışına Türk göçü, göçün etkileri, sonuçları; yurt dışındaki Türk çocuklarının eğitim durumları; yurt dışında ana dil eğitiminin yasal dayanakları ve yurt dışında Türkçe ve Türk kültürü dersleri; iki dillilik, çok dillilik ve türleri; iki dillilere Türkçe öğretiminde kuram, yöntem ve teknikler; Türkçe ve Türk kültürü dersi öğretim programları; Türkçe ve Türk kültürü dersi için etkinlik ve materyal tasarımı.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma, dersin amaç ve kapsamı hakkında bilgi verme, ders kaynaklarını tanıtma Sunuş yoluyla öğretme stratejisi
2 Yurt dışına Türk göçü, göçün etkileri ve sonuçları Sunuş yoluyla öğretme stratejisi
3 Yurt dışındaki Türk çocuklarının eğitim durumları Sunuş yoluyla öğretme stratejisi
4 Yurt dışında ana dil eğitiminin yasal dayanakları ve yurt dışında Türkçe ve Türk kültürü dersleri Sunuş yoluyla öğretme stratejisi
5 Yurt dışında ana dil eğitiminin yasal dayanakları ve yurt dışında Türkçe ve Türk kültürü dersleri Sunuş yoluyla öğretme stratejisi
6 iki dillilik, çok dillilik ve türleri Sunuş yoluyla öğretme stratejisi
7 iki dillilik, çok dillilik ve türleri Sunuş yoluyla öğretme stratejisi
8 Ara Sınav
9 İki dillilere Türkçe öğretiminde kuram, yöntem ve teknikler Sunuş yoluyla öğretme stratejisi
10 Türkçe ve Türk kültürü dersi öğretim programları Sunuş yoluyla öğretme stratejisi
11 Türkçe ve Türk kültürü dersi öğretim programları Sunuş yoluyla öğretme stratejisi
12 Türkçe ve Türk kültürü dersi için etkinlik ve materyal tasarımı Sunuş yoluyla öğretme stratejisi
13 Türkçe ve Türk kültürü dersi için etkinlik ve materyal tasarımı Sunuş yoluyla öğretme stratejisi
14 Türkçe ve Türk kültürü dersi için etkinlik ve materyal tasarımı Sunuş yoluyla öğretme stratejisi
15 Türkçe ve Türk kültürü dersi için etkinlik ve materyal tasarımı Sunuş yoluyla öğretme stratejisi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Alyılmaz, C., Er, O., Çoban, İ. (2020). Türkçe eğitiminin güncel sorunları. Eğiten Kitap.
2 Şen, Ü. (2021). Dil eğitiminin temel kavramları. Pegem Akademi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav 1 1
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 1 1
5.Rapor 2 2
6.Seminer
7.Performans Ödevi 1
8.Dönem Ödevi 1
9.Proje
Final Sınavı 1 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 6 12
       c) Performans Ödevi 2 12 24
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 10 20
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 1 2
Sözlü Sınav 2 1 2
Kısa Sınav (Quiz) 2 1 2
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 1 2
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 1 2
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120