Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / TEBAE 504 - TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: TEBAE 504 Adı: DİL EDİNİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KÜBRA ŞENGÜL (kubrasengul@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
KÜBRA ŞENGÜL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı, Türkçe öğretmeni adayı olan öğrencilere, edinim ve öğrenme kavramları, dilin edinim süreçleri ile ilgili temel bilgileri, beynin dil edinimindeki çalışma prensibi, beynin dil edinimi ile ilişkili alanları, dil ediniminde nörolojik ve çevresel etmenleri, ses bilgisi edinimi, sözcük edinimi, söz dizimi edinimi, anlam edinimi, çift dillilik ve çok dillilik, dil edinim kuramları, erken çocuklukta ikinci dil edinimi, erken çocuklukta yabancı dil öğrenme yöntem ve teknikleri, yabancı dil öğreniminde bireysel farklılıklar hakkında bilgi ve deneyim kazandırmak amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dil edinimi ve özelliklerini açıklar PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-5 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-8 Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
PÇ-10 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
PÇ-11 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
PÇ-12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çocukta dil edinimi süreci, ana dilinin seslerini edinme, kelime türlerinin edinimi, zaman kavramı, zaman kullanımı, tümce, olumsuzluk edinimi, evet-hayır soruları, diğer yapılar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma ve Dersin İşleyişine İlişkin Bilgilendirme Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
2 Dil Ediniminin Temel Kavramları Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
3 Beyin ve Dil Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
4 Erken Çocuklukta Dil Edinimi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
5 Ses Bilgisi Edinimi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
6 Sözcük Edinimi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
7 Söz Dizimi Edinimi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
8 Ara Sınav
9 Anlam Edinimi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
10 Dil Edinim Kuramları Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
11 Dil Edinim Kuramları Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
12 Erken Çocuklukta Yabancı Dil Öğrenme Yöntemleri ve Teknikleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
13 Erken Çocuklukta Yabancı Dil Öğrenme Yöntemleri ve Teknikleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
14 Çift Dillilik ve Çok Dillilik Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
15 Dersin Genel Özeti Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Güvendir, E. ve Yıldız, I. G. (2014). Dil Edinimi. Anı Yayıncılık.
2 Topbaş, S.S. (2011). Dil ve kavram gelişimi. Kök Yayıncılık.
3 Baştürk, M. (2004). Dil edinim kuramları ve Türkçe ana dili olarak edinimi. Pegem A Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 2 10 20
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 10 20
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 2 4
Sözlü Sınav 2 1 2
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 1 2
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 1 2
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120