|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | KÜBRA ŞENGÜL (kubrasengul@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KÜBRA ŞENGÜL, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin temel amacı, Türkçe öğretmeni adayı olan öğrencilere, edinim ve öğrenme kavramları, dilin edinim süreçleri ile ilgili temel bilgileri, beynin dil edinimindeki çalışma prensibi, beynin dil edinimi ile ilişkili alanları, dil ediniminde nörolojik ve çevresel etmenleri, ses bilgisi edinimi, sözcük edinimi, söz dizimi edinimi, anlam edinimi, çift dillilik ve çok dillilik, dil edinim kuramları, erken çocuklukta ikinci dil edinimi, erken çocuklukta yabancı dil öğrenme yöntem ve teknikleri, yabancı dil öğreniminde bireysel farklılıklar hakkında bilgi ve deneyim kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dil edinimi ve özelliklerini açıklar |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. PÇ-5 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-8 Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. PÇ-10 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. PÇ-11 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. PÇ-12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Çocukta dil edinimi süreci, ana dilinin seslerini edinme, kelime türlerinin edinimi, zaman kavramı, zaman kullanımı, tümce, olumsuzluk edinimi, evet-hayır soruları, diğer yapılar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tanışma ve Dersin İşleyişine İlişkin Bilgilendirme | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi |
2 | Dil Ediniminin Temel Kavramları | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi |
3 | Beyin ve Dil | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi |
4 | Erken Çocuklukta Dil Edinimi | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi |
5 | Ses Bilgisi Edinimi | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi |
6 | Sözcük Edinimi | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi |
7 | Söz Dizimi Edinimi | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Anlam Edinimi | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi |
10 | Dil Edinim Kuramları | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi |
11 | Dil Edinim Kuramları | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi |
12 | Erken Çocuklukta Yabancı Dil Öğrenme Yöntemleri ve Teknikleri | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi |
13 | Erken Çocuklukta Yabancı Dil Öğrenme Yöntemleri ve Teknikleri | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi |
14 | Çift Dillilik ve Çok Dillilik | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi |
15 | Dersin Genel Özeti | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Güvendir, E. ve Yıldız, I. G. (2014). Dil Edinimi. Anı Yayıncılık. | |
2 | Topbaş, S.S. (2011). Dil ve kavram gelişimi. Kök Yayıncılık. | |
3 | Baştürk, M. (2004). Dil edinim kuramları ve Türkçe ana dili olarak edinimi. Pegem A Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 2 | 10 | 20 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
Sözlü Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |