|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MURAT TEMUR (murattemur@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MUSTAFA TAHİROĞLU, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, okuma, okumanın önemi, okumanın gelişim süreci, ilk okuma ve yazmaya hazırlık süreci, ilk okuma ve yazmanın aşamaları ve harf gruplarına yönelik bilgi kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İlk okuma ve yazma sürecine hazırlık yapabilir. |
PÇ-8 Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. PÇ-19 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Ses esaslı ilk okuma ve yazma öğretiminin özelliklerini sıralayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Okuma ve yazma öğretim yöntemlerini sıralayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-4 | Okuma ve yazma öğretim yöntemlerinin özelliklerini ifade edebilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-5 | Okuma ve yazma hatalarını sıralayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-6 | Okumaya hazırlık sürecinde önemli olan etmenleri sıralayabilir |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Yazmaya hazırlık sürecinde önemli olan etmenleri sıralayabilir |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders okuma, okumanın önemi, ilk okuma ve yazmaya hazır oluşluk, sesbilgisel farkındalık, ilk okuma ve yazma öğretimi sürecinde kullanılan yöntemler, ses temelli cümle yöntemi, ilk okuma ve yazma öğretiminin aşamaları ve harf gruplarının öğretimini kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Okumanın tanımı, yazmanın tanımı, okuma ve yazmanın önemi, okumanın gelişim süreci, yazmanın gelişim süreci, ilk okuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, Türkiye’de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İlk okuma ve yazmaya hazır oluşluk (yaş, fiziksel gelişim, zihinsel gelişim, duygusal ve sosyal gelişim, dil gelişimi) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İlk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, ses yöntemi, hece yöntemi, öykü-kelime-cümle yöntemi vb.) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İlk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, ses yöntemi, hece yöntemi, öykü-kelime-cümle yöntemi vb.) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ses temelli cümle yöntemi (tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Örnek bir harf üzerinden öğrencilerle birlikte sesi hissetme, tanıma ve ayırt etme, harfi okuma ve yazma, harflerden heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden cümleler oluşturma, metin okuma aşamaları işlenir. (bir sesli bir sessiz) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Öğrenme |
7 | Okuma-yazma sorunlarının nedenleri, sonuçları, erken teşhis ve müdahalenin önemi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Okuma hataları, örnek uygulama yaparak okuma hatalarını belirleme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Okuma hatası olan öğrencilere uygun strateji/yöntem/teknik/müdahale programları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum |
11 | Okuma hatası olan öğrencilere uygun strateji/yöntem/teknik/müdahale programları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum |
12 | Yazma hataları, örnek uygulama yaparak okuma hatalarını belirleme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum |
13 | Yazma hatası olan öğrencilere uygun strateji/yöntem/teknik/müdahale programları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum |
14 | Yazma hatası olan öğrencilere uygun strateji/yöntem/teknik/müdahale programları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum |
15 | - | - |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | -Baştuğ, M. ve Demirtaş, G. (2019). İlk okuma ve yazma öğretimi el kitabı. Ankara: PEGEM. (ANA KAYNAK) | |
2 | -Akyol, H. (2018). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 14 | 1 | 20 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 1 | 40 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 12 | 24 |
c) Performans Ödevi | 3 | 7 | 21 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 119 |