Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / TEBAE 501 - TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: TEBAE 501 Adı: İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT TEMUR (murattemur@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MUSTAFA TAHİROĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, okuma, okumanın önemi, okumanın gelişim süreci, ilk okuma ve yazmaya hazırlık süreci, ilk okuma ve yazmanın aşamaları ve harf gruplarına yönelik bilgi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İlk okuma ve yazma sürecine hazırlık yapabilir. PÇ-8 Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
PÇ-19 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Ses esaslı ilk okuma ve yazma öğretiminin özelliklerini sıralayabilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Okuma ve yazma öğretim yöntemlerini sıralayabilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-4 Okuma ve yazma öğretim yöntemlerinin özelliklerini ifade edebilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-5 Okuma ve yazma hatalarını sıralayabilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-6 Okumaya hazırlık sürecinde önemli olan etmenleri sıralayabilir PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Yazmaya hazırlık sürecinde önemli olan etmenleri sıralayabilir PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders okuma, okumanın önemi, ilk okuma ve yazmaya hazır oluşluk, sesbilgisel farkındalık, ilk okuma ve yazma öğretimi sürecinde kullanılan yöntemler, ses temelli cümle yöntemi, ilk okuma ve yazma öğretiminin aşamaları ve harf gruplarının öğretimini kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Okumanın tanımı, yazmanın tanımı, okuma ve yazmanın önemi, okumanın gelişim süreci, yazmanın gelişim süreci, ilk okuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, Türkiye’de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 İlk okuma ve yazmaya hazır oluşluk (yaş, fiziksel gelişim, zihinsel gelişim, duygusal ve sosyal gelişim, dil gelişimi) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 İlk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, ses yöntemi, hece yöntemi, öykü-kelime-cümle yöntemi vb.) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 İlk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, ses yöntemi, hece yöntemi, öykü-kelime-cümle yöntemi vb.) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Ses temelli cümle yöntemi (tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Örnek bir harf üzerinden öğrencilerle birlikte sesi hissetme, tanıma ve ayırt etme, harfi okuma ve yazma, harflerden heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden cümleler oluşturma, metin okuma aşamaları işlenir. (bir sesli bir sessiz) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Öğrenme
7 Okuma-yazma sorunlarının nedenleri, sonuçları, erken teşhis ve müdahalenin önemi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Okuma hataları, örnek uygulama yaparak okuma hatalarını belirleme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Okuma hatası olan öğrencilere uygun strateji/yöntem/teknik/müdahale programları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum
11 Okuma hatası olan öğrencilere uygun strateji/yöntem/teknik/müdahale programları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum
12 Yazma hataları, örnek uygulama yaparak okuma hatalarını belirleme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum
13 Yazma hatası olan öğrencilere uygun strateji/yöntem/teknik/müdahale programları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum
14 Yazma hatası olan öğrencilere uygun strateji/yöntem/teknik/müdahale programları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum
15 - -
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 -Baştuğ, M. ve Demirtaş, G. (2019). İlk okuma ve yazma öğretimi el kitabı. Ankara: PEGEM. (ANA KAYNAK)
2 -Akyol, H. (2018). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 14 1 20
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 1 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 12 24
       c) Performans Ödevi 3 7 21
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 119