|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUHAMMET ŞEVKİ AYDIN (msaydin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ARZU SALDIRAY, MUHAMMET ŞEVKİ AYDIN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilerin ahlaki ve etik kurallar çerçevesinde karşılaşılan durumları analiz ederek, hem kişisel olarak alacağı kararlarda hem de mesleğinin iyi bir çalışanı olabilmesine rehberlik etmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramları tanımlar. |
PÇ-12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. PÇ-18 Mesleki görev ve sorumluluklarına, bilimsel ve etik ilkelere uygun davranır. PÇ-22 Okul, aile ve öğretmen arasındaki iş birliğinin eğitim öğretim sürecindeki önemi hakkında yeterli bilince sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yöneticiler, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumluklarını açıklar. |
PÇ-12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. PÇ-18 Mesleki görev ve sorumluluklarına, bilimsel ve etik ilkelere uygun davranır. PÇ-22 Okul, aile ve öğretmen arasındaki iş birliğinin eğitim öğretim sürecindeki önemi hakkında yeterli bilince sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sosyal, kültürel, ahlaki ve etik yönleriyle öğretmenlik mesleğini analiz eder. |
PÇ-12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. PÇ-16 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. PÇ-18 Mesleki görev ve sorumluluklarına, bilimsel ve etik ilkelere uygun davranır. PÇ-22 Okul, aile ve öğretmen arasındaki iş birliğinin eğitim öğretim sürecindeki önemi hakkında yeterli bilince sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Eğitimde ahlak ve etikle ilgili sorunları analiz eder. |
PÇ-12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. PÇ-16 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. PÇ-18 Mesleki görev ve sorumluluklarına, bilimsel ve etik ilkelere uygun davranır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Eğitimde ahlak ve etikle ilgili sorunlara çözüm yolları üretir. |
PÇ-12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. PÇ-16 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. PÇ-18 Mesleki görev ve sorumluluklarına, bilimsel ve etik ilkelere uygun davranır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler; etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği; sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği; eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler; eğitim paydaşlarıyla (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veli- ler, meslek kuruluşları ve toplumla) ilişkilerde etik ilkeler; eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları; iş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar; Türkiye’de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler; okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları; okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar; ahlaki/etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tanışma ve dersin amacı, kapsamı ve metodolojisi hakkında bilgilendirme | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
2 | İnsan-Eğitim-Ahlak/Etik İlişkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
3 | Ahlakın/Etiğin Kavram Ailesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
4 | Ahlakî Gelişim | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
5 | Etik Kuramlar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
6 | Öğretmenlik Meslek Etiği | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
7 | Öğrencilerin Etik Hak ve Sorumlulukları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Eğitimin Paydaşları Arasındaki İlişkilerde Etik | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
10 | Etik Dışı Davranışlar ve Etik Karar Verme Süreci | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
11 | Ahlak/Etik ve Hukuk İlişkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
12 | Ahlakî/Etik Lider Olarak Okul Müdürü | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
13 | Okulda Ahlak Eğitimi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
14 | Okul Paydaşlarının Etik Eğitimi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
15 | Eğitim Denetiminde Etik | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ders Kitabı: Eğitimde Etik, Ed. Cemil Osmanoğlu, Nobel YAYINLARI, Ankara, 2024. | |
2 | Yardımcı Kitap: Eğitim Ahlakı, M.Ş.Aydın, 4. bs. DİB yayınları, Ankara, 2023. | |
3 | Yardımcı Kitap: Eğitim ve öğretimde etik, İnayet AYDIN, Pegem yayınları | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitabı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 4 | 8 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 4 | 4 |
c) Performans Ödevi | 2 | 12 | 24 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 1 | 4 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 91 |