Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / TEBAE 305 - TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: TEBAE 305 Adı: DİLBİLİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DİLEK KOCAYANAK (dilekkocayanak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
DİLEK KOCAYANAK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı, dinamik bir sistem olarak dil konusunda bilinçlendirmek; dil bilimin temel kavramlarını bilmek; tarihi ve kuramları hakkında genel bilgi sahibi olmak, dili, dil bilimsel bakış açısıyla incelemeyi öğretmektir. Ayrıca dil bilimin diğer bilim dallarıyla etkileşimini ve alt alanlarını öğretmek; Saussure ve yapısalcılığın doğuşunu; Saussure ve dil bilimine kazandırdığı temel kavramları; Chomsky ve üretici dilbilimi; diğer dilbilimsel çevreler ve temel dilbilim kuramlarını; dilbilimin temel inceleme alanlarını; sesbilim, biçimbilim, sözdizimi, anlambilim, edimbilim, metindilbilim; dilbilimin diğer bilim dalları ile etkileşimi sonucu doğan dilbilimsel alanları: toplumdilbilim, ruhdilbilim, bilişsel dilbilim, sinirdilbilim ve Türkiye'de yapılan dilbilim çalışmaları vb. konuları ele almaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dil-toplum, dil-düşünce ve dil kültür ilişkisini tanımlar ve kavrar. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dilbilimin, kuralcı dilbilgisi, kökenbilim, filoloji, yabancı dil eğitimi gibi disiplinlerden farkını açıklar. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Dil olgularına betimleyici / kuralcı yaklaşım, dilde evrimsellik / durallık, sözlü dil / yazılı dil karşıtlıklarını açıklar. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Dil ve iletişim kavramlarını ilişkilendirebililir. PÇ-8 Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Dil dizgesinin işleyişini çözümleyebillir. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Dilin düzlemlerini (sesbilim, sözlükbilim, anlambilim, biçimbilim, sözdizimi) ayırt eder. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Dizisel ve dizimsel ilişkileri örneklendirir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Dili göstergeler ve kurallar dizgesi olarak tanımlayan kuramları karşılaştırır. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dilbilimi tarihi. Dilbilimin dalları. Yapısal dilbilim. Eşsüremli dil bilim. Artsüremli dil bilim.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dilbilime Giriş Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma,
2 Dilbilim Tarihine Bakış Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma,
3 Dil-kültür- toplum ilişkisi İnsan Dili, Dil-Düşünce İlişkisi, Dilin Tanımı Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma,
4 Dilbilim Kuramları Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma,
5 Ferdinand de Saussure ve Dilbilime Kazandırdığı Temel Kavramlar Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma,
6 Chomsky ve Üretici Dönüşümsel Dilbilgisi Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma,
7 Dilbilimin Altdalları Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma,
8 Ara Sınav
9 Dilbilimin altdalı: Sesbilgisi Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma,
10 Dilbilimin altdalı: Sesbilim Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma,
11 Dilbilimin altdalı: Biçimbilim Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma,
12 Dilbilimin altdalı: Sözdizim Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma,
13 Dilbilimin altdalı: Anlambilim Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma,
14 Yeryüzündeki Diller, Diller Arasındaki Alışverişler ve Akrabalıklar Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma,
15 Değerlendirme Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma,
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Aksan, D. (2000). Her yönüyle dil, ana çizgileriyle dilbilim. Türk Dil Kurumu Yayınları.
2 Aksan, D. (2008) Türkçenin gücü. Bilgi Yayınevi.
3 Aydın, M. (2007). Dilbilim el kitabı. 3F Yayınevi.
4 Günay, D. (2004). Dil ve iletişim. Multilingual Yayınları.
5 Hengirmen, M. (1999). Dilbilgisi ve dilbilim terimleri sözlüğü. Engin Yayınevi.
6 Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Kuram ve uygulamalarla dilbilim, göstergebilim ve türkoloji. Pegem Akademi.
7 Kıran, Z. ve Kıran, A. (2001). Dilbilime giriş. Seçkin Yayınları.
8 Lyons, J. (1983). Kuramsal dilbilime giriş. Türk Dil Kurumu Yayınları.
9 Özsoy, S., Kocaman, A. ve İmer, K. (2011). Dilbilim sözlüğü. Boğaziçi Üniversitesi Yayımevi.
10 Vardar, B. (2001). Genel dilbilim dersleri Ferdinand de Saussure. Multilingual Yayınları.
11 Vardar, B. (2002). Açıklamalı dilbilim terimleri sözlüğü. Multilingual Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
bilgisayar, tahta kalemi

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 6 6
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 11 11
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60