Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / TEBAE 306 - TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: TEBAE 306 Adı: METİNDİLBİLİM Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DİLEK KOCAYANAK (dilekkocayanak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
DİLEK KOCAYANAK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; İnsanlararası iletişimde temel birim olarak kullanılan metnin, metinsellik ölçütlerini, metin üretim evrelerini, iletişim şemasını ve sözbilimin bölümlerini öğrencilere kavratmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İletişimin ögelerini ve egemen öge kavramını açıklayabilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Sözbilimin aşamalarını bilir. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Metin kavramını açıklayabilir. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Metinlerin türlerini tespit edebilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Metinsellik ölçütlerini açıklayabilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Metin üretim evrelerini bilebilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Bir metin çözümleme yöntemi olarak metindilbilimin temel kavram ve yöntemlerini kavrayabilir. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-4 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Bir metin çözümleme yöntemi olarak metindilbilimin temel kavram ve yöntemlerini edebi metinlere uygulayabilir. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İletişimin ögelerini ve egemen öge kavramını açıklama; sözbilimin aşamalarını belirtme; metin kavramını, metinlerin türlerini, metinsellik ölçütlerini açıklama; metin üretim evrelerini, bir metin çözümleme yöntemi olarak metindilbilimin temel kavram ve yöntemlerini kavratma ve uygulama.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders kaynaklarının tanıtılması. Metindilbilim nedir? Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay,
2 Metindilbilimin Temel Prensipleri Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay,
3 Sözce, Tümce, Önerme Kavramları Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay,
4 Metinsellik Ölçütleri 1 (Metin merkezli ve kullanıcı merkezli ölçütler) Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay,
5 Metinsellik Ölçütleri 2 (Metin merkezli ve kullanıcı merkezli ölçütler) Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay,
6 Yapı ve İletişim Bağlamında Metin Türleri 1 Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay,
7 Yapı ve İletişim Bağlamında Metin Türleri 2 Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay,
8 Ara Sınav
9 Türkçe Öğretiminde Metindilbilimsel Bakış Açısıyla Metin Çözümleme ve Etkinlik Oluşturma 1 Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay,
10 Türkçe Öğretiminde Metindilbilimsel Bakış Açısıyla Metin Çözümleme ve Etkinlik Oluşturma 2 Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay,
11 Uygulama Örnekleri (Şiir, deneme, öykü vb.) Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay,
12 Metin Tipi ve Metin Türü Sınıflandırması Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay,
13 Metin Tipi ve Metin Türüne Örnekler Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay,
14 Metinde Bağlam Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay,
15 Söz Eylem Kuramı Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay,
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ayata Şenöz, C. (2005). Dilbilim: metindilbilim ve Türkçe. İstanbul: Multilingual Yayınları.
2 Başkan, Ö. (2003). Lengüistik metodu. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
3 Bright, W. (1992). International encyclopedia of linguistics. New York: Oxford University Press.
4 Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe öğretimi uygulamalı bir yaklaşım. Ankara: Anı Yayıncılık.
5 Dilidüzgün, Ş. (2020). Süreç ve tür odaklı okuma ve yazma eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
6 Karaağaç, Günay. (2013). Dil bilimi terimleri sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları.
7 Kıran, A. & Kıran, Z. (2010). Dilbilime giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
8 Martinet, A. (1985). İşlevsel genel dilbilim. Ankara: Birey ve Toplum Yayınları.
9 Ruhi, Ş. (1996). Söylem ve birey. (Haz.) A. Kocaman, Söylem Üzerine. Ankara: Hitit Yayınevi, 17-37.
10 Uçan, H. (2008). Göstergebilim ve edebiyat eğitimi. Ankara: Hece Yayınları.
11 Uzun, G. Leyla (2011). Metindilbilim. A. S. Özsoy ve Z. Erk Emeksiz (Hazl.) Genel Dilbilim II (152-180). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yay.
12 Vardar, Berke. (1982). Dilbilimin temel kavram ve ilkeleri. Ankara: TDK Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Dersler hem kuramsal hem de uygulamalı olarak yürütülmektedir. Her ders için sunum hazırlanmaktadır.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 6 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90