Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / OÖEAE 304 - OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: OÖEAE 304 Adı: ÇOCUK RUH SAĞLIĞI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET AKİF CİNGİ (makif@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Ruh sağlığı kavramını, okulda ruh sağlığının önemini, normal ve normal olmayan davranışların tanımını, çocukluk çağında görülen ruhsal bozuklukların ve uyum sorunlarının tanımını, nedenlerini incelemek ve öğrencilerde çocuk ruh sağlığına ilişkin farkındalık yaratmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ruh sağlığı ile ilgili temel kavramları bilir. PÇ-3 Okul öncesi eğitimde temel alan bilgi ve becerilerine sahiptir.
PÇ-8 Bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Ruh sağlığının tarihsel gelişimini açıklar. PÇ-3 Okul öncesi eğitimde temel alan bilgi ve becerilerine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Ruh sağlığı ile ilgili kuramları açıklar. PÇ-3 Okul öncesi eğitimde temel alan bilgi ve becerilerine sahiptir.
PÇ-7 Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-8 Bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Ruh sağlığı yerinde olan ve olmayan bireylerin özelliklerini açıklar. PÇ-1 Okul öncesi dönem çocuğunun özelliklerini çok yönlü tanır.
PÇ-3 Okul öncesi eğitimde temel alan bilgi ve becerilerine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Çocuklarda görülen davranış ve uyum problemlerinin tanısı ve tedavisini açıklar. PÇ-1 Okul öncesi dönem çocuğunun özelliklerini çok yönlü tanır.
PÇ-2 Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini farklı yöntem ve teknikler kullanarak destekler.
PÇ-3 Okul öncesi eğitimde temel alan bilgi ve becerilerine sahiptir.
PÇ-4 Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini çok yönlü değerlendirir.
PÇ-6 Çocuk, aile, okul ve toplumla etkili iletişim kurar.
PÇ-8 Bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Ruh sağlığının korunmasında aileyle yapılacak çalışmaları açıklar. PÇ-3 Okul öncesi eğitimde temel alan bilgi ve becerilerine sahiptir.
PÇ-4 Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini çok yönlü değerlendirir.
PÇ-6 Çocuk, aile, okul ve toplumla etkili iletişim kurar.
PÇ-7 Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-14 Alanla ilgili bilgilerini ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-26 Karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini verilerle destekleyerek ilgili kişi ve kurumlara aktarır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-7 Okul öncesi dönemde ruh sağlığına yönelik gelişmeleri takip eder. PÇ-7 Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-8 Bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
PÇ-9 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder.
PÇ-11 Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ruh sağlığının tanımı, önemi; ruh sağlığının tarihsel gelişimi; ruh sağlığı ile ilgili kuramlar; ruh sağlığı yerinde olan ve olmayan bireylerin özellikleri; çocuklarda görülen davranış ve uyum problemlerinin [kekemelik, konuşamamak (mutizm), alt ıslatma (enürezis), dışkı kaçırma (enkoprezis), parmak emme, tırnak yeme, saldırganlık, kıskançlık, tikler, inatçılık, uyku bozuklukları, beslenme alışkanlığı bozukluğu, korku, dikkat eksikliği ve hiperaktivite, okul korkusu, hırsızlık, yalan söyleme] tanısı ve tedavisi; aile içindeki özel durumların (boşanma, üvey anne-baba, ebeveynin ölümü vb.) çocuğun ruh sağlığına etkileri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma ve ders tanıtımı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
2 Ruh sağlığının tanımı, tarihsel gelişimi, ruh sağlığı ile ilgili kuramlar, ruh sağlığı yerinde olan ve olmayan bireylerin özellikleri, ruh sağlığına etki eden faktörler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
3 Ruh sağlığının tanımı, tarihsel gelişimi, ruh sağlığı ile ilgili kuramlar, ruh sağlığı yerinde olan ve olmayan bireylerin özellikleri, ruh sağlığına etki eden faktörler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
4 Kekemelik, Konuşamamak (Mutizm), Tik, İnat Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması Proje Sunumu
5 Parmak Emme, Tırnak Yeme, Kibrit ve Ateşle Oynama Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması Proje Sunumu
6 Mastürbasyon, Enkoprezis, Enürezis Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması Proje Sunumu
7 Bipolar Bozukluk, Kıskançlık Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 Çalma, Yalan, Saldırganlık Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması Proje Sunumu
10 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite, Kaygı Bozuklukları, Çocukluk Depresyonu Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması Proje Sunumu
11 Yemek sorunu, Uyku Bozuklukları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması Proje Sunumu
12 Çocukluk Korkuları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması Proje Sunumu
13 Çocuk İhmali ve İstismarı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması Proje Sunumu
14 Boşanma, Üvey ana-baba, Ölüm Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması Proje Sunumu
15 Genel değerlendirme Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sargın, N. (2001). Çocuklarda ruh sağlığı. Ankara: Nobel.
2 Cirhinlioğlu, F. G. (2015). Çocuk gelişimi ve ruh sağlığı. Ankara: Nobel.
3 Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. İstanbul: Özgür.
4 Aydoğan, Y. ve Gültekin Akduman, G. (2019). Çocuk ruh sağlığı. Ankara: Eğiten.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, bilgisayar, projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 10 3 20
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 14 28
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 7 28
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 156