|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İBRAHİM ERDOĞAN (ibrahimerdogan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste öğretmen adaylarına genel olarak fen öğretiminin amaçları, fen okuryazarlığı, fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri, fen alanında yaygın olarak görülen kavram yanılgıları ve bunların giderilmesinde temel teknikler kazandırılarak öğretim programındaki kazanımlara uygun ders planı hazırlama ve uygulama becerileri kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Alana özgü temel kavramları açıklar. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Fen programının genel amaçlarını açıklar. |
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Fen öğretim programını inceler |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer. PÇ-6 Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının özelliklerini bilir ve programı etkin bir şekilde uygular. PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğrenme kuramlarını bilir. |
PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. PÇ-10 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-16 Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen bilimleri öğretiminde etkin bir şekilde kullanır. PÇ-17 Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim disiplinlerinde; edindiği bilgi ve becerileri eleştirel biçimde değerlendirerek, bunları problemlerin çözümünde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Fen alanında yaygın kullanılan öğretim stratejisi, yöntem ve teknikleri açıklar. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-8 Öğrencinin kazanımlarını farklı teknik ve yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Fen öğretiminin amaçları, fen okuryazarlığı; fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğrenme kuramları, fen alanında yaygın olarak görülen kavram yanılgıları, öğretim strateji, yöntem, teknikleri, materyaller ve uygulamaları (sunuş yoluyla öğretim stratejisi, buluş yoluyla öğrenme stratejisi, işbirlikli öğrenme, gösteri); laboratuvar teknikleri, laboratuvar güvenliği, basit malzemelerin fen öğretiminde kullanılması, kavram öğretimi ve grafiksel araçların kullanımı (kavram haritası, v-diyagramı, bildiklerim-merak ettiklerim-öğrendiklerim çizelgeleri vb.) analojilerle öğretim tekniği, birleştirici benzetme vb.); fen öğretiminde bilimsel modellerin kullanımı; öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Fen öğretiminin amaçları, Fen okuryazarlığı; | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, İkili Çalışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Benzetim |
2 | Fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğrenme kuramları | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, İkili Çalışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Benzetim |
3 | Fen alanında yaygın olarak görülen kavram yanılgıları | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, İkili Çalışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Benzetim |
4 | Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, İkili Çalışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Benzetim |
5 | Materyaller ve uygulamaları | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, İkili Çalışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Benzetim |
6 | Laboratuvar teknikleri ve laboratuvar güvenliği | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, İkili Çalışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Benzetim |
7 | Basit malzemelerin fen öğretiminde kullanılması | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, İkili Çalışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Benzetim |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kavram öğretimi ve grafiksel araçların kullanımı | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, İkili Çalışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Benzetim |
10 | Kavram öğretimi ve grafiksel araçların kullanımı | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, İkili Çalışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Benzetim |
11 | Analojilerle öğretim tekniği | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, İkili Çalışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Benzetim |
12 | Fen öğretiminde bilimsel modellerin kullanımı | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, İkili Çalışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Benzetim |
13 | Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, İkili Çalışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Benzetim |
14 | Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, İkili Çalışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Benzetim |
15 | Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, İkili Çalışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Benzetim |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | M.E.B. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. | |
2 | Hastürk, H.G. (ed.) (2017). Teoriden Pratiğe Fen Bilimleri Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi. | |
3 | Taşkın, Ö.(ed.) (2017). Fen eğitiminde güncel konular. Ankara: Pegem Akademi. | |
4 | Demirci Güler, M. P. (2017). Fen bilimleri öğretimi. Ankara: Pegem Akademi | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 14 | 56 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 151 |