Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / FBEAE 305 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: FBEAE 305 Adı: ASTRONOMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEYMA AKKAYA DEVİREN (sadeviren@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, evrenin oluşumu, yapısı ve astronomi ile ilgili temel kavram ve prensipleri kazandırmaktır. Öğrencilerin astronomi alanına ilgilerini uyandırmak ve astronomi alanında amatör çalışmalar yapmaya yönlendirmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Astronominin ve bilim tarihinin gelişimi hakkında bilgi sahibi olur PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Astronomi alanındaki yayınları ve gelişmeleri takip eder PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-24 Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Evrenin yaratılışı, genel yapısı ve geleceğine dair fikir sahibi olur PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kepler yasalarını kavrar. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-17 Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim disiplinlerinde; edindiği bilgi ve becerileri eleştirel biçimde değerlendirerek, bunları problemlerin çözümünde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Mevsimlerin oluşumunu ve ay evrelerini açıklar PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği; Astronominin anlamı, temel kavramlar, astronomide birimler; astronominin dalları, tarihsel gelişimi; astronomiye farklı medeniyetlerin katkıları, astronomide kullanılan araçlar; Güneş sistemi, geçmişten günümüze güneş sistemi modelleri, dünya, ay ve güneşin hareketleri; Keppler yasaları, zaman-takvim-mevsimler, güneş sistemi elemanları, yıldızlar, bir yıldız olarak güneş, gökyüzü koordinat sistemi, takımyıldızları, galaksiler, samanyolu galaksisi, evren ve evrenin yapısı, evrenin oluşumu ve geçmişten günümüze evren modelleri, uzay teknolojileri ve günlük yaşama yansımaları konularını kapsamaktadır
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Astronominin anlamı, temel kavramlar, astronomide birimler Anlatma Yöntemi Beyin Fırtınası
2 Astronominin tarihsel gelişimi, astronominin alt dalları, astronomiye farklı medeniyetlerin katkıları Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
3 Astronomide kullanılan araçlar (Dirbünler, teleskoplar) Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
4 Güneş sistemi, güneş sistemi modelleri Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
5 Dünya ve güneşin hareketleri, mevsimlerin oluşumu Anlatma Yöntemi Drama
6 Dünya, ay ve güneşin hareketleri, ayın evreleri Anlatma Yöntemi Drama
7 Zaman, geçmişten günümüze kullanılmış takvimler Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Evren ve evrenin yapısı, Evrenin oluşumu ve geçmişten günümüze evren modelleri Anlatma Yöntemi Kavram Haritası
10 Yıldızlar, Yıldızların oluşumu Yıldızların yaşam süreci Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
11 Galaksiler, samanyolu galaksisi Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
12 Gökyüzü koordinat sistemi Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
13 Takımyıldızları, Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
14 Keppler Yasaları Anlatma Yöntemi Problem Çözme
15 Uzay teknolojileri ve günlük yaşama yansımaları Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 1. Eric Chaisson , Steve Mcmillan (2016). Astronomi - Bir Bakışta Evren - Astronomy - The Universe At A Glance. Nobel Yaşam
2 2. Aydın, C., Derman, E., & Kırbıyık, H., Demircan, O., & Aslan, Z. (2012). Astronomi ve Uzay Bilimleri. Kriter Yayınları, İstanbul
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 10 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90