Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SÖEAS 502 - SINIF ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SÖEAS 502 Adı: İLKOKUL DERS KİTAPLARI İNCELEMESİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SINIF ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ALPER MURAT ÖZDEMİR (alperozdemir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ALPER MURAT ÖZDEMİR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin amacı, öğretmen adaylarına, ilkokul ders kitabı seçimi ve düzenlemede kullanılacak ilkeleri kavratma, uygulamada kullanılan ders kitaplarını öğretim programı bakımından inceleme, öğretim programında benimsenen kuram, yaklaşım, felsefe ve programın ögeleri (amaç, içerik, öğretme- öğrenme süreçleri, değerlendirme) yönünden kullanılan ders kitaplarını karşılaştırma ve ders kitabı hazırlamada dikkat edilen ölçütler (bilimsel dil, içerik ve fiziksel özellikler) bakımından inceleme becerilerini kazandırmaktır. "

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar.
PÇ-4 Sınıf Öğretmenliği alanındaki kuramsal, aktüel ve uygulamalı bilgileri yaşantısıyla bütünleştirir.
PÇ-10 Bilimin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-12 Sınıf Öğretmenliği alanına ilişkin bir konu üzerinde takım çalışmasına katkı sağlayacak bir görevi bağımsız olarak yürütür.
PÇ-18 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme, öğrencilerle ve velilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahiptir.
PÇ-24 Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
PÇ-29 Türk Eğitim Sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişi, sınıf yönetimi yaklaşımları ve eğitim ile ilgili kavramlar konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-35 Sınıf Öğretmenliği alanındaki kazanımlarını entelektüel ve estetik uygulamalarla bütünleştirir.
PÇ-39 Sınıf Öğretmenliği alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, planlama yapar, uygular ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
PÇ-44 Sınıf Öğretmenliği ile ilgili kaynakları tarar, ideallerine uygun olanları seçer ve kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Ders kitapları ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İlkokul ders kitaplarını biçimsel olarak tanır. PÇ-
DÖÇ-4 İlkokul ders kitaplarını içerik olarak değerlendirebilir. PÇ-
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dersin içeriği öğretmen adaylarının, ilkokulda ders kitabı seçiminde ve düzenlemede kullanılacak ilkeleri kavrayabilmesi; uygulamada kullanılan ders kitaplarını öğretim programı bakımından inceleyebilmesi; öğretim programında benimsenen kuram, yaklaşım, felsefe ve programın ögeleri (amaç, içerik, öğretme-öğrenme süreçleri, değerlendirme) bakımından inceleyebilmesi ve ders kitaplarını bu ögeler ve ders kitabı hazırlamada dikkat edilen ölçütler (bilimsel dil, içerik ve fiziksel özellikler) bakımından inceleyebilmesi olarak belirlenmiştir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma ve dersin tanıtımı Ders kitabı ile diğer kitapların farkı Anlatım, tartışma, soru-yanıt, araştırma-inceleme
2 İlkokul ders kitabı seçiminde kullanılacak ilkeler Anlatım, tartışma, soru-yanıt, araştırma-inceleme
3 İlkokulda kullanılan ders kitaplarının öğretim programıyla karşılaştırılması Anlatım, tartışma, soru-yanıt, araştırma-inceleme
4 Öğretim programında benimsenen kuram, yaklaşım ve felsefeyi belirleme Anlatım, tartışma, soru-yanıt, araştırma-inceleme
5 Öğretim programının amaç, içerik, öğretme- öğrenme süreçleri ve değerlendirme özellikleri Anlatım, tartışma, soru-yanıt, araştırma-inceleme
6 Ders kitaplarını hazırlama yaklaşımları ve aşamaları Anlatım, tartışma, soru-yanıt, araştırma-inceleme
7 Ders kitaplarının dil ve anlatım açısından incelenmesi Anlatım, tartışma, soru-yanıt, araştırma-inceleme
8 Ara Sınav
9 Ders kitaplarının basım, resim, şekil gibi fiziksel özellikleri Anlatım, tartışma, soru-yanıt, araştırma-inceleme
10 Ders kitaplarında metin seçimi ve çeşitliliği Anlatım, tartışma, soru-yanıt, araştırma-inceleme
11 Ders kitabının öğrenci düzeyine uygunluğu ve kullanışlılığı Anlatım, tartışma, soru-yanıt, araştırma-inceleme
12 Ders kitaplarını çözümleme örnekleri-1: Hayat Bilgisi Anlatım, tartışma, soru-yanıt, araştırma-inceleme
13 Ders kitaplarını çözümleme örnekleri-1: Matematik Anlatım, tartışma, soru-yanıt, araştırma-inceleme
14 Ders kitaplarını çözümleme örnekleri-3: Türkçe Anlatım, tartışma, soru-yanıt, araştırma-inceleme
15 Ders kitaplarını çözümleme örnekleri-4: Fen Bilimleri Anlatım, tartışma, soru-yanıt, araştırma-inceleme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Demirel, Ö. (2011). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: PEGEM.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
ders kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 128