Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SÖEAS 517 - SINIF ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SÖEAS 517 Adı: İLKOKULDA OKUMA VE YAZMA GÜÇLÜKLERİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SINIF ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİ , TÜRKÇE ÖĞRETİMİ ,
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT TEMUR (murattemur@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
İlkokulda öğrenim gören öğrencilerin okuma ve yazma sorunlarının belirlenmesi, bu sorunları gidermek amacıyla planlama yapılması ve müdahalede bulunulması konularında bilgi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Okuma ve yazma güçlüğü kavramlarını tanımlayabilir. PÇ-6 Bilgiye ulaşma yollarını bilir ve etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-2 Okuma güçlüğü olan öğrencileri belirleyebilir. PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-31 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
PÇ-32 Eğitim-öğretim süreçlerini öğrencinin gelişim özelliklerine, çevresel koşullara, sosyokültürel özelliklere ve mevcut imkânlara göre etkin bir şekilde planlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Yazma güçlüğü olan öğrencileri belirleyebilir. PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-31 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
PÇ-32 Eğitim-öğretim süreçlerini öğrencinin gelişim özelliklerine, çevresel koşullara, sosyokültürel özelliklere ve mevcut imkânlara göre etkin bir şekilde planlar.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-4 Okuma güçlüğünü gidermede kullanılan yöntem ve teknikleri sıralayabilir PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-5 Yazma güçlüğünü gidermede kullanılan yöntem ve teknikleri sıralayabilir PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, okuma ve yazmanın tanımı, okuma güçlükleri, yazma güçlükleri, okuma ve yazma güçlüğü olan öğrencilerin özellikleri, okuma ve yazma hataları, okuma ve yazma güçlüklerini gidermek için uygulanabilecek yöntem/teknik vb. konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Öğrenme güçlüğü ve türlerinin tanımı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Okuma-yazma becerilerinin tanımı ve bunların gelişim aşamaları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Okuma ve yazma güçlüklerinin nedenleri, erken çocukluk ve okul öncesi döneme yansıyan özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Okuma ve yazma güçlüğü olan öğrencilerin erken çocukluk ve okul öncesi dönemdeki özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Erken teşhis ve müdahalenin önemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Okuma güçlüğü olan öğrencilerin okuma becerilerine ilişkin problemleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Yazma güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin problemleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Okuma güçlüğü olan öğrencilere uygun strateji/yöntem/teknik/müdahale programları vb. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Okuma güçlüğü olan öğrencilere uygun strateji/yöntem/teknik/müdahale programları vb. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yazma güçlüğü olan öğrencilere uygun strateji/yöntem/teknik/müdahale programları vb. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yazma güçlüğü olan öğrencilere uygun strateji/yöntem/teknik/müdahale programları vb. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Okuma ve yazma güçlüğü olan öğrencilerin bireysel farklılıkları, eğitimi ve kaynaştırma uygulamalarına katılımları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Okuma ve yazma güçlüğü olan öğrencilerin sorunlarını gidermede aile desteği ve diğer personellerle işbirliğinin önemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Örnek uygulamalar ve sınıf uyarlamaları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Akyol, H., Yıldırım, K., Ateş, S., Çetinkaya, Ç. ve Rasinski, T.V. (2014). Okumayı değerlendirme. Ankara: Pegem.
2 Baştuğ, M. (2021) Akıcı okumayı geliştirme kavramlar, uygulamalar, değerlendirmeler. Ankara: Pegem.
3 Sümer Dodur, H. ve Seçkin Yılmaz, Ş.(Ed.). (2020). Öğrenme Güçlüklerinde Değerlendirme ve Müdahale. Ankara: Anı.
4 Kırmızı, F.S. ve Ünal, E. (Ed.). İlk okuma ve yazma öğretimi. Ankara: Anı. (Ana Kaynak)
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, bilgisayar, projeksiyon.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 8 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 8 24
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 121