|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SINIF ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUSTAFA TAHİROĞLU (mtahiroglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste sınıf öğretmeni adaylarının, ilkokul öğrencilerinin sağlıklı bir şekilde gelişimleri açısından oyunun öneminin ve çocukların oyuna olan ihtiyaçlarının farkına varmaları; öğrencilerin fiziksel, zihinsel, sosyal, duygusal ve kültürel gelişimleri açısından geleneksel çocuk oyunlarının yerini ve önemini kavramaları; kültür ve değerlerin yeni nesillere aktarımı için geleneksel çocuk oyunları konusunda gerekli deneyim ve donanım sahibi olarak bu oyunları planlama ve uygulama becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Çocuk Oyunları alanında temel kavram ve kuramları açıklayabilir |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Çocuk oyunlarının, çocukların gelişim ve öğrenmeleri üzerindeki etkisini açıklayabilir |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Çocuk oyunları araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir. |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Öğrencilerin yakınlarında bildikleri, duydukları oyunlarla öğrenme süreçlerini destekleyebilir |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Geleneksel çocuk oyunlarını eğitim ve öğretim süreçlerinde planlayarak uygulayabilirler |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür. PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-33 Öğrencilerin kazanımlarını alternatif yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. PÇ-39 Sınıf Öğretmenliği alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, planlama yapar, uygular ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders "Halk biliminde geleneksel çocuk oyunları, bu oyunların eğitimsel, kültürel değeri, unutulmuş veya unutulmaya yüz tutmuş Türk kültüründeki çocuk oyunlarını hatırlama ve yeni nesillere aktarma; bu oyunların tanımı, önemi, kuralları, yetişkinlerle ve gruplarla oynanan geleneksel çocuk oyunları; geleneksel oyunlarının çocukların gelişim alanlarına etkisi; bu oyunları planlama ve uygulama" konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Geleneksel çocuk oyunlarının amacı, önemi, kapsamı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi |
2 | Halk biliminde geleneksel çocuk oyunları | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi |
3 | Oyunun tanımı, çocuk oyunlarının genel tarihçesi, Geleneksel Türk çocuk oyunlarının tarihçesi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi |
4 | Geleneksel çocuk oyunlarının eğitimsel ve kültürel değerleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi |
5 | Oyunun çocuk gelişimine etkisi (çocukların fiziksel, zihinsel, sosyal, duygusal ve kültürel gelişimleri açısından geleneksel çocuk oyunlarının sağladığı yararlar) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi |
6 | Oyunun yapısal özellikleri (Şekli, kuralları ve çeşidi), oyun türleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi |
7 | Çocuk oyunlarının sınıflandırılması ve çeşitleri (Geleneksel oyunlarla ilişkilendirilerek işlenecek) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Geçmişten günümüze Türkiye’de oynanan oyunlardan örnekler (bu oyunların tanımı, kuralları) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi |
10 | Geçmişten günümüze Türkiye’de oynanan oyunlardan örnekler (yetişkinlerle ve gruplarla oynanan geleneksel çocuk oyunlar ve bu oyunların tanımı, kuralları) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi |
11 | Oyun öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri, oyun öğretiminin genel İlkeleri, oyun seçiminde dikkat edilmesi gereken hususlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
12 | Ders öncesinde (en az bir hafta önceden) öğrencilerden oyun seçiminde dikkat edilmesi gereken hususların göz önünde bulundurularak birer tane geleneksel çocuk oyunu seçmeleri istenir. Seçilen oyunun oyun öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri doğrultusunda planlanması istenir. Planlanan oyunun sınıfta uygulamalı olarak öğretimi yapılır. Uygulama sürecinde dönüt ve varsa düzeltmeler verilir. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi,Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi |
13 | Ders öncesinde (en az bir hafta önceden) öğrencilerden oyun seçiminde dikkat edilmesi gereken hususların göz önünde bulundurularak birer tane geleneksel çocuk oyunu seçmeleri istenir. Seçilen oyunun oyun öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri doğrultusunda planlanması istenir. Planlanan oyunun sınıfta uygulamalı olarak öğretimi yapılır. Uygulama sürecinde dönüt ve varsa düzeltmeler verilir. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi,Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi |
14 | Ders öncesinde (en az bir hafta önceden) öğrencilerden oyun seçiminde dikkat edilmesi gereken hususların göz önünde bulundurularak birer tane geleneksel çocuk oyunu seçmeleri istenir. Seçilen oyunun oyun öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri doğrultusunda planlanması istenir. Planlanan oyunun sınıfta uygulamalı olarak öğretimi yapılır. Uygulama sürecinde dönüt ve varsa düzeltmeler verilir. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi,Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi |
15 | Ders öncesinde (en az bir hafta önceden) öğrencilerden oyun seçiminde dikkat edilmesi gereken hususların göz önünde bulundurularak birer tane geleneksel çocuk oyunu seçmeleri istenir. Seçilen oyunun oyun öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri doğrultusunda planlanması istenir. Planlanan oyunun sınıfta uygulamalı olarak öğretimi yapılır. Uygulama sürecinde dönüt ve varsa düzeltmeler verilir. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi,Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Onur, B. ve Güney, N. (2002).Türkiye’de Çocuk Oyunları: Derlemeler. Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları | |
2 | Başal, H. A. (2010). Geçmişten günümüze Türkiye’de geleneksel çocuk oyunları. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
MEB’in önerdiği geleneksel çocuk oyunlarının nasıl oynanacağını anlatan yazılı kaynaklar; MEB’in önerdiği geleneksel çocuk oyunlarında kullanılan araç, gereç ve materyaller |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 12-16 | 1 | 30 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 16 | 2 | 30 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 13 | 26 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 13 | 39 |
c) Performans Ödevi | 2 | 4 | 8 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 4 | 8 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 119 |