Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SÖEAS 503 - SINIF ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SÖEAS 503 Adı: GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SINIF ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA TAHİROĞLU (mtahiroglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste sınıf öğretmeni adaylarının, ilkokul öğrencilerinin sağlıklı bir şekilde gelişimleri açısından oyunun öneminin ve çocukların oyuna olan ihtiyaçlarının farkına varmaları; öğrencilerin fiziksel, zihinsel, sosyal, duygusal ve kültürel gelişimleri açısından geleneksel çocuk oyunlarının yerini ve önemini kavramaları; kültür ve değerlerin yeni nesillere aktarımı için geleneksel çocuk oyunları konusunda gerekli deneyim ve donanım sahibi olarak bu oyunları planlama ve uygulama becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çocuk Oyunları alanında temel kavram ve kuramları açıklayabilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Çocuk oyunlarının, çocukların gelişim ve öğrenmeleri üzerindeki etkisini açıklayabilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çocuk oyunları araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir. PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Öğrencilerin yakınlarında bildikleri, duydukları oyunlarla öğrenme süreçlerini destekleyebilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Geleneksel çocuk oyunlarını eğitim ve öğretim süreçlerinde planlayarak uygulayabilirler PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-33 Öğrencilerin kazanımlarını alternatif yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-39 Sınıf Öğretmenliği alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, planlama yapar, uygular ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders "Halk biliminde geleneksel çocuk oyunları, bu oyunların eğitimsel, kültürel değeri, unutulmuş veya unutulmaya yüz tutmuş Türk kültüründeki çocuk oyunlarını hatırlama ve yeni nesillere aktarma; bu oyunların tanımı, önemi, kuralları, yetişkinlerle ve gruplarla oynanan geleneksel çocuk oyunları; geleneksel oyunlarının çocukların gelişim alanlarına etkisi; bu oyunları planlama ve uygulama" konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Geleneksel çocuk oyunlarının amacı, önemi, kapsamı Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi
2 Halk biliminde geleneksel çocuk oyunları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi
3 Oyunun tanımı, çocuk oyunlarının genel tarihçesi, Geleneksel Türk çocuk oyunlarının tarihçesi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi
4 Geleneksel çocuk oyunlarının eğitimsel ve kültürel değerleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi
5 Oyunun çocuk gelişimine etkisi (çocukların fiziksel, zihinsel, sosyal, duygusal ve kültürel gelişimleri açısından geleneksel çocuk oyunlarının sağladığı yararlar) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi
6 Oyunun yapısal özellikleri (Şekli, kuralları ve çeşidi), oyun türleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi
7 Çocuk oyunlarının sınıflandırılması ve çeşitleri (Geleneksel oyunlarla ilişkilendirilerek işlenecek) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Geçmişten günümüze Türkiye’de oynanan oyunlardan örnekler (bu oyunların tanımı, kuralları) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi
10 Geçmişten günümüze Türkiye’de oynanan oyunlardan örnekler (yetişkinlerle ve gruplarla oynanan geleneksel çocuk oyunlar ve bu oyunların tanımı, kuralları) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi
11 Oyun öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri, oyun öğretiminin genel İlkeleri, oyun seçiminde dikkat edilmesi gereken hususlar Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
12 Ders öncesinde (en az bir hafta önceden) öğrencilerden oyun seçiminde dikkat edilmesi gereken hususların göz önünde bulundurularak birer tane geleneksel çocuk oyunu seçmeleri istenir. Seçilen oyunun oyun öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri doğrultusunda planlanması istenir. Planlanan oyunun sınıfta uygulamalı olarak öğretimi yapılır. Uygulama sürecinde dönüt ve varsa düzeltmeler verilir. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi,Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
13 Ders öncesinde (en az bir hafta önceden) öğrencilerden oyun seçiminde dikkat edilmesi gereken hususların göz önünde bulundurularak birer tane geleneksel çocuk oyunu seçmeleri istenir. Seçilen oyunun oyun öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri doğrultusunda planlanması istenir. Planlanan oyunun sınıfta uygulamalı olarak öğretimi yapılır. Uygulama sürecinde dönüt ve varsa düzeltmeler verilir. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi,Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
14 Ders öncesinde (en az bir hafta önceden) öğrencilerden oyun seçiminde dikkat edilmesi gereken hususların göz önünde bulundurularak birer tane geleneksel çocuk oyunu seçmeleri istenir. Seçilen oyunun oyun öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri doğrultusunda planlanması istenir. Planlanan oyunun sınıfta uygulamalı olarak öğretimi yapılır. Uygulama sürecinde dönüt ve varsa düzeltmeler verilir. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi,Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
15 Ders öncesinde (en az bir hafta önceden) öğrencilerden oyun seçiminde dikkat edilmesi gereken hususların göz önünde bulundurularak birer tane geleneksel çocuk oyunu seçmeleri istenir. Seçilen oyunun oyun öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri doğrultusunda planlanması istenir. Planlanan oyunun sınıfta uygulamalı olarak öğretimi yapılır. Uygulama sürecinde dönüt ve varsa düzeltmeler verilir. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi,Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Onur, B. ve Güney, N. (2002).Türkiye’de Çocuk Oyunları: Derlemeler. Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları
2 Başal, H. A. (2010). Geçmişten günümüze Türkiye’de geleneksel çocuk oyunları. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
MEB’in önerdiği geleneksel çocuk oyunlarının nasıl oynanacağını anlatan yazılı kaynaklar; MEB’in önerdiği geleneksel çocuk oyunlarında kullanılan araç, gereç ve materyaller

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 12-16 1 30
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 16 2 30
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 13 26
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 13 39
       c) Performans Ödevi 2 4 8
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 4 8
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 119